Arbitrale beslissingen leiden tot Somerense nederlaag

SHH 1 (zon)

18 februari 2024 14:30

S.F. Bijlsma

Sportpark De Wolfsberg
Gerbergaweg 20
6049EE
HERTEN
tel. 0475-330338

Roermond - Someren verloor het degradatieduel tegen SHH uit Roermond met 1-0. Het spel van beide teams was matig en dat gold ook voor enkele beslissingen van scheidsrechter Bijlsma, die haar stempel drukte op de wedstrijd. In de bestuurskamer van SHH ging het met name over de rol van de jonge arbiter. Voorafgaand aan het duel bewierookt vanwege het feit dat ze eerdere duels prima had geleid, na afloop vooral als lijdend voorwerp van discutabele beslissingen.

De thuisclub begon sterk aan het duel en kreeg een goede mogelijkheid om op voorsprong te komen. Na een redding van Someren-doelman Kevin Aben kwam Sten Kochanowski in ideale scoringspositie, maar hij raakte de bal volledig verkeerd. Ondanks het gemis van aanvoerder Wesley van den Boomen (ziek), jeugdig talent Tuur van Wetten (hij was slechts toeschouwer!) en vier geblesseerden, nam Someren vanaf de tiende minuut het initiatief over. Koen de Louw stelde de SHH-goalie op de proef met een vlammend schot, dat een hoekschop opleverde. Bij die corner van Max Sonnemans tastte doelman Hamers mis, waarna Nick de Louw de 1-0 tegen de touwen kopte. Tot ieders verbazing -ook van de thuisclub- werd die treffer afgekeurd. Na ruim een half uur lobde Koen de Louw de bal heel hoog richting het SHH-doel. De keeper werd verrast en zag dat de bal, gedragen door de wind, eindigde op de lat.

In dit degradatieduel werd er door beide teams fel gestreden om elke bal zonder dat het onsportief werd. Scheidsrechter Bijlsma toverde voor rust vier keer de gele kaart uit haar borstzak. De gele prent voor SHH-speler Casper Metsemakers was onomstreden, maar de andere drie waren het gevolg van relatief lichte overtredingen.

Na rust kwam Someren uit de kleedkamer met Dévi Fondon als vervanger van Tim van den Boomen. Thijs Martens en Nick de Louw kregen al snel de kans om de score voor Someren te openen, maar ze faalden. Aan de andere kant werd een gevaarlijk schot van Sten Kochanowski uitstekend gepareerd door Kevin Aben. Binnen het uur claimde de thuisclub een strafschop na een verdedigende actie van Nick de Louw in de zestien.  De scheids wuifde alle protesten weg, maar tien minuten later volgde een ‘goedmakertje’. Daan van Vlerken speelde overduidelijk de bal in het eigen strafschopgebied. Arbiter Bijlsma wees echter onverbiddelijk naar de elfmeterstip. Kochanowski benutte dit buitenkansje en bracht zijn team op een 1-0 voorsprong. Koen de Louw scoorde een minuut later al de gelijkmaker, maar deed dat in buitenspelpositie, dus zijn doelpunt werd terecht afgekeurd. Ook een doelpunt van Kochanowski werd om dezelfde reden geannuleerd.

Someren zette in de slotfase alles op alles om de 1-1 te forceren, maar was niet bij machte om de verdiende gelijkmaker aan te tekenen. Een pijnlijke nederlaag was het gevolg.

Volgende week speelt Someren in eigen huis tegen De Ster, dat overtuigend met 4-0 won van Minor.

Opstelling Someren: Kevin Aben, Daan van Vlerken (81 Ties van Baars), Luc Bouwmans, Kevin van de Voort, Joep Wijnen, Max Sonnemans, Nick de Louw, Thijs Martens, Tim van den Boomen (46 Dévi Fondon), Koen de Louw, Maico Meulen.

Verslag: Gerard Slegers

Foto’s: Jeannie Bouwmans