Knappe overwinning tiental Someren 2 bij koploper Erp (1-2)

Erp 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

4 december 2022 11:00

B.H.G.A. Geurts

Sportpark Den Uil
Den Uil 3
5469CG
ERP
tel. 0413-210518

Op bezoek bij koploper Erp, hebben de reserves van Someren een uiterst knappe overwinning behaald. Na een bliksemstart via Ties van Baars en de verdubbeling van de score door Devi Fondon, volgde door een zwaar gestrafte rode kaart, een uur lang een wedstrijd in ondertal. Erp vond snel de aansluiting maar door ijzersterk verdedigen en op karakter, wisten de Somerenaren de punten dikverdiend mee te nemen.

Op een ijzig koud sportpark Den Uil, konden de manschappen van Salim Zeroual zich eindelijk meten met de top van de ranglijst. Interessant was om te zien waar het team toe in staat was. Het antwoord dat volgde was razendsnel. Al na een kleine 30 seconden voetballen lag de bal namelijk al in het mandje bij de verbouwereerde gastheren. Op de linkerflank liet Devi Fondon met een prachtige actie zijn tegenstanders z´n hielen zien en diens lage voorzet werd bij de tweede paal eenvoudig binnengetikt door Ties van Baars. Alweer zijn derde wedstrijd op rij waarin hij weet te scoren. Na tien minuten was het over de rechterflank waar Ties van Baars, na een goede actie, een lage voorzet op Jan Meulendijks afleverde. Echter ging de poging van Jan net naast het doel van Erp. Op het half uur was er toch de verdubbeling van de score. Een schot van Robert Janssen kon nog geblokt worden maar belandde hierdoor bij Ties van Baars. Via Ties kwam de bal bij Devi Fondon die binnen kon tikken en waren de rollen van aangever en afmaker ditmaal omgedraaid. De koploper wist hier nauwelijks iets tegenover te stellen en kwam niet verder dan een schot van de naar binnen getrokken rechtsbuiten dat recht in de handen van doelman Kevin Aben belandde. Waar het wel in grossierde was aanmerkingen op de leiding. Dit leidde tot veel rumoer langs het veld en een officiële waarschuwing voor de trainer van Erp. De grootste gevolgen waren echter voor Someren. Na een wat hachelijke situatie bij de zijlijn provoceerde de nummer elf van de gasten de spelers van Someren. Daan van Vlerken deelde een duwtje uit tegen de borst van de aanvaller die met veel misbaar en theater naar zijn gezicht greep en naar de grond ging. De scheidsrechter liet zich door de situatie beïnvloeden en stuurde Daan met rood van het veld. Kind van de rekening was hierdoor ook Ties van Baars die ondanks een sterke wedstrijd, om tactische redenen, vervangen werd door Niels van Santvoort. Niet veel later, bleek aan de andere kant dat de regels niet geheel consequent gehanteerd werden. Nadat Devi Fondon de doelman hinderde bij diens uittrap, volgde een natrappende beweging. Het was echter Devi die als enige een standje kreeg en de doelman die met de schrik vrijkwam. Tussendoor had Erp snel na de rode kaart, de spanning teruggebracht in de wedstrijd. Een goede voorzet vanaf links kon van dichtbij eenvoudig in het doel geschoten worden. Het was voor Someren zaak om geen verdere schade op te lopen voor de rust en de blauwwitten slaagden hierin.

In de rust pepten de manschappen elkaar alleen maar verder op vanwege het gedane onrecht. Er ontstond een prachtige “over-mijn-lijk” mentaliteit en met het spreekwoordelijke mes tussen de tanden, kwamen de blauwwitten het veld op. Een combinatie van werkethiek, saamhorigheid, teamgevoel en waar nodig slim voetbal, leidde ertoe dat Someren het spel van de thuisploeg continu kon ontregelen. Dit alles gebeurde onder aanvoering van de ijzersterke captain Karel de Lau. Zienderogen nam de frustratie bij de koploper toe, mede ook door de vele foutieve passes van eigen kant. Dit resulteerde in een qua kansen weinig verheffende tweede helft. Beide teams kwamen niet veel verder dan wat schoten van afstand die van vrijwel elk gevaar ontdaan waren. De enige hachelijke momenten ontstonden wanneer de bal in de 16 niet goed weggewerkt of gemist werd maar ook in deze situaties waren de Somerenaren scherper en doorstonden deze met verve. Na 94 minuten spelen blies de scheidsrechter dan ook voor het laatst en was de ontlading bij alles en iedereen die Someren een warm hart toedraagt erg groot. In de kleedkamer en de busreis terug naar sportpark de Potacker werd dit succes dan ook luidruchtig gevierd.

Door deze overwinning nadert Someren de koploper tot op 5 punten. Complimenten ook aan de spelers van O23 en O19 die ook haarfijn aanvoelden wat er in deze wedstrijd van de spelers gevraagd werd. Volgende week staat de volgende topper op het programma als Volharding naar sportpark de Potacker komt in de strijd om plek 2. Aftrap volgt dan om 11.00 uur.

Opstelling Someren: Kevin Aben; Joey Sonnemans, Maxime Hollanders, Karel de Lau (C), Kevin Tomassen; Daan van Vlerken, Robert Janssen, Bart Hurkmans; Ties van Baars (37. Niels van Santvoort), Jan Meulendijks (85. Stein Deerns), Devi Fondon.

SV Someren 1
Deurne 1