SV Someren speelde in 2001 voor de eerste keer tegen landskampioen PSV

15 november 2023 9:15

(Alle andere afleveringen zijn op deze website terug te vinden via Nieuws - Uit het archief)

In 2001 vierde de gemeente Someren dat het 700 jaar een eigen dorpsbestuur had. In dat kader organiseerde SV Someren een aantal activiteiten, waaronder het spelen van een wedstrijd tegen een gerenommeerde Betaald Voetbal Organisatie. Bekende clubs als Anderlecht en Feijenoord konden niet voldoen aan dat verzoek, maar landskampioen PSV werd bereid gevonden om zijn oefencampagne in Someren te starten. Een comité onder voorzitterschap van Hans Geers zette een strakke organisatie neer, zodat enkele duizenden toeschouwers de wedstrijd zonder problemen zouden kunnen bezoeken.

01_2001_Organisatie_PSV.jpg
Het organisatiecomité v.l.n.r.: Toine van Heugten, Carolien Geers, Frans Hurkmans, Frans Wijnen, Piet Timmermans en Hans Geers.

02_2001_Reclameposter_PSV.jpg
Er werd een uitgebreide reclamecampagne opgestart.

03_2001_Voorbereidingen_Someren-PSV.jpg
Rondom het hoofdveld werden m.b.v. pallets verhogingen aangelegd.

Op 4 juli was het dan zover. Helaas waren de weergoden Someren niet goed gezind, want het was een erg regenachtige dag. Desondanks bezochten bijna 5000 toeschouwers de wedstrijd.

04_2001_Veel_belangstelling_tijdens_Someren-PSV.jpg

05_2001_nieuw_clublied_Martie_en_Piet.jpg
Martie Jeuken en Piet Engelen presenteerden voorafgaand aan de wedstrijd hun nieuwe clublied aan het publiek.

06_2001_Opstellingen.jpg

07_2001_PSV.jpg
V.l.n.r.: grensrechter John Hurkmans, de PSV-mascotte, scheidsrechter Kollee, grensrechter Dave Goossens, Ernest Faber, Jan Heintze, Jurgen Dirkx, Rob Wielaert, Eric Addo, George Gakhokidze, Kaspar Bogelund, Theo Lucius, Ivica Kralj, Arnold Bruggink. Doelman Ronald Waterreus is niet zichtbaar op de foto. Na rust kwamen Yuri Nikiforov, Kevin Hofland, Wilfred Bouma, Mark van Bommel, Johann Vogel en Jan Vennegoor of Hesselink in het veld.

08_2001_SV_Someren.jpg
SV Someren: v.l.n.r.: Herman Kuijpers (half zichtbaar), Twan v.d. Boomen, René Sleegers, Toon van Seggelen, Arthur Kleeven, Erwin Thijs, Marcel v.d. Berkmortel, Tim Kaag, Tim van Seggelen, Erik van Lieshout, René Jansen, Jeroen Martens, Ronnie Caron, Johan Tinnemans, Karel Verdonschot, (Ronnie v.d. Voort en reserve-doelman Bart Franken staan niet op de foto).

Diverse media, waaronder het Eindhovens Dagblad, kwamen met voorbeschouwingen rondom de historische wedstrijd, die Someren zou gaan spelen tegen de landskampioen van Nederland.

09_2001_Artikel_ED.jpg

Ed van de Kerkhof voorspelde het goed: de profs van PSV wonnen in de stromende regen met 0-7 van de plaatselijke voetbaltrots. Bij rust leidde de ploeg van Erik Gerets met 0-2 door doelpunten van Bogelund en Gahkhokidze. Vijf minuten na rust moest doelman Herman Kuijpers geblesseerd het veld verlaten. Daarna scoorde Jan Vennegoor of Hesselink tweemaal. De overige doelpunten kwamen op naam van Wilfred Bouma, Mark van Bommel en Arnold Bruggink.

10_2001_Someren-PSV_a.jpg

11_2001_Someren-PSV_ED1.jpg