Uit het archief: Het voetbaldrama van 1977

24 maart 2022 12:45

In de serie 'Uit het archief' duiken Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten. In deze zevende aflevering: Het voetbaldrama van 1977. Bij de rëunie vind je ook een link, waar je historische filmbeelden en interviews kunt zien.

Het voetbaldrama van 1977

Twee supporters die op de terugweg verongelukken, een strafschop die leidt tot een verduidelijking van de KNVB-spelregels, ruim 7000 bezoekers in totaal. De twee beslissingswedstrijden om de titel tussen Someren en RKZSV in mei 1977 en hun nasleep stonden bol van de dramatiek.

01.jpg

Someren 1 in 1977: Achter v.l.n.r.: Henk Manders, Henk Sleegers, Jan Kusters, Jan Tinnemans, Toon van Eijk, Fred v.d. Veen, Harrie Relou, Pieter Lomans.  Voor v.l.n.r.: Gerard Lomans, Louis v.d. Veen, Leon Werts, Nico van Eijk, Gerard Rutjens en Peter Wijlaars.

Het is 8 mei 1977, SV Someren is zojuist de titel in de eerste klasse 106 (Brabantse Bond) misgelopen, na een slopend gevecht met RKZSV. Na de zenuwslopende strafschoppenserie overheerst de teleurstelling in het Somerense kamp. Totaal uitgeblust zitten de spelers een klein uur na afloop van de wedstrijd in de bus terug naar huis. De buschauffeur rijdt rustig van het sportpark in Liessel richting Asten, totdat hij op een omleiding stuit ter hoogte van de kruising van de Meijelseweg. De reden is een zwaar ongeval met twee auto’s. Nietsvermoedend vervolgt de selectie hierna zijn weg. Rond de klok van half zes druppelt het nieuws binnen dat twee supporters, waaronder een bestuurslid van Someren, betrokken zijn bij die botsing. Al snel is duidelijk dat het gaat om Willem Lomans en Jan Veltmans. Respectievelijk de vader en schoonvader van drie Someren-spelers, die even daarvoor nog op het veld stonden: Pieter en Gerard Lomans en Henk Manders.

Vol in de linkerflank

“We zaten met de selectie bijeen in de sportkantine. Het bestuur haalde Pieter en mij uit de groep en vertelde dat onze vader bij het ongeluk betrokken was”, herinnert Gerard Lomans zich. “Die zat achterin de auto, Jan reed. Ze moesten op de kruising wachten op een auto die passeerde. Daarachter reed een Mercedes veel te hard, die hebben ze nooit gezien. Ze werden vol in de linkerflank geraakt.” Gerard en Pieter weten dan nog niet hoe hun vader er aan toe is. Ze horen dat hij naar het ziekenhuis in Helmond is gebracht. “We dwaalden in eerste instantie door het gebouw. Een verpleegkundige vroeg of wij de familie Lomans uit Someren waren. Na onze bevestiging condoleerde zij ons meteen. We waren onze vader kwijt, verschrikkelijk.” Ook Veltmans bezwijkt in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

02.jpg

03.jpg

Eerste beslissingswedstrijd eindigt onbeslist

Someren en RKZSV waren in de competitie met 32 punten samen op de eerste plaats geëindigd. Zelfs het doelsaldo (+21) kwam overeen. Het kampioenschap moest worden bepaald via een beslissingswedstrijd op neutraal terrein in Liessel.

04a.jpg

De eerste beslissingswedstrijd op 1 mei werd bezocht door ruim 3500 toeschouwers en eindigde in 1-1. Daarom werd een tweede beslissingswedstrijd op 8 mei noodzakelijk.

04b.jpg

De tweede beslissingswedstrijd

Een week later komen opnieuw enkele duizenden voetbalfans uit de regio naar de clash. Het staat rijen dik langs de kant, mensen klimmen zelfs op schuurtjes om iets van de attractieve wedstrijd mee te krijgen.

06.jpg

Gerrit Verlijsdonk, Louis Litjens, Toon van Maris, Peter Wijlaars en Gerard v.d. Loo

07.jpg

Scheidsrechter Van Berlo, Leon Werts, Fred v.d. Veen en Mart Verlijsdonk

08.jpg
Jan Verlijsdonk, Gerard Lomans, Louis Litjens, Mart Elbers, Mart Verlijsdonk

09.jpg

Gerard van der Loo scoort de 2-2 voor Someren. Piet van de Manakker en doelman Louis Litjens kunnen het niet voorkomen

Strafschoppen

Het wordt uiteindelijk 2-2 en in de verlenging wordt niet gescoord. Een strafschoppenserie is noodzakelijk. Na veertien penalty’s is de stand nog gelijk. Zeilberger Piet van de Manakker is als vijftiende aan de beurt. Uit zijn schot raakt de bal via de vingertoppen van Someren-doelman Leon Werts de onderkant van de lat. Deze kaatst terug, komt tegen de rug van Werts - die een halve meter voor de doellijn op de grond ligt - en verdwijnt in het doel.

Scheidsrechter Van Berlo keurt het doelpunt goed. Onterecht, blijkt achteraf. Een strafschop na reguliere speeltijd wordt immers beëindigd zodra de bal een terugwaartse beweging heeft gemaakt. RKZSV-doelman Litjens stopt penalty nummer zestien van Louis v.d. Veen, waardoor zijn club de titel pakt. De Somerense selectie legt zich snel neer bij de arbitrale dwaling. Het bestuur daarentegen start een juridisch gevecht met de KNVB, dat pas op 18 juli tot een uitspraak leidt. De voetbalbond geeft de fout toe. Desondanks blijft RKZSV de kampioen. Het voorval is wel aanleiding geweest voor de KNVB om de spelregels duidelijker te formuleren.

10.jpg

11_a.jpg

Reünie in Someren

Op 9 april 2017 stond de derby tussen SV Someren en ZSV (waar de RK inmiddels was verdwenen) na tientallen jaren weer op de agenda. Tijdens die wedstrijddag werd ook een reünie georganiseerd van spelers, trainers en andere betrokkenen bij de heroïsche beslissingswedstrijden uit mei 1977. Oude beelden waren de hele dag op een groot scherm in de kantine te zien. In de rust van de competitiewedstrijd werden de helden van weleer voorgesteld aan het publiek en werden er groepsfoto’s gemaakt.

Bron: siris.nl

12.jpg

RKZSV-keeper Louis Litjens houdt de bal omhoog, nadat hij de beslissende penalty van SV Someren heeft gestopt. Verder een aantal hoofdrolspelers van 45 jaar geleden, beelden uit de beslissingswedstrijden onderaan een foto van het tragische ongeval.

13.jpg

Voor dit artikel zijn we dank verschuldigd aan Tonny Peeters, E.D. en Siris.

SV Someren 1
Deurne 1