Uit het archief: De snelle ondergang van voetbalclub Geel-Wit in Someren-Dorp

2 maart 2022 12:00

In de serie 'Uit het archief' duiken Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten. In deze zesde aflevering: De snelle ondergang van voetbalclub Geel-Wit in Someren-Dorp

De beginjaren van Sportvereniging Someren speelden zich, tussen september 1945 en augustus 1947, in feite alleen af in Someren-Eind. Daar werd vergaderd en daar werd gevoetbald (aanvankelijk in de Einderstraat en later op ’t Vaartje).

In de maling genomen

Alleen maar voetballen in ’t Eind leidde tot onvrede bij de leden uit het Dorp. Daarom wilden ze in 1947 een eigen voetbalclub oprichten in het Dorp. Dat bewijst ook een schrijven van Harrie Sauvé uit Someren-Eind, die een verhaal optekende, dat hij persoonlijk van oud-voorzitter Ramaekers had gehoord.

“In mei 1947 werd een vergadering belegd in Someren-Dorp ten huize van Han van der Vleuten om te komen tot een eigen voetbalclub in het Dorp. Toenmalig voorzitter Ramaekers van SV Someren wilde er ook naar toe in een poging een afsplitsing te voorkomen. Op tijd bij Van der Vleuten aangekomen, deed er niemand open. Hij klopte daarom aan bij buurman Vervlossen, een onderwijzer die hij goed kende.”

01.jpg
Links de winkel van Han van der Vleuten, in het midden het huis van Vervlossen en daartussenin de Melchertstraat (archieffoto: rhc-eindhoven)

“Ramaekers vroeg of hij in de woonkamer voor het raam mocht plaatsnemen en daar bleef hij wachten of er mogelijk nog iets ging gebeuren. Na anderhalf uur arriveerden enkele personen, waaronder de heren Vogels en Van der Biezen, die via de achterdeur naar binnen gingen. Ramaekers voelde zich in de maling genomen en keerde onverrichter zake terug naar het Eind.”

Oprichting Geel-Wit

Het staat wel vast dat die bespreking bij Van der Vleuten heeft geleid tot de oprichting van de nieuwe vereniging Geel-Wit.

Op 16 mei 1947 werd met Tinus van Bree een huurcontract afgesloten voor een weiland langs de Keizerstraat, dat moest gaan dienen als tijdelijk voetbalveld en waarvoor een jaarlijkse huur betaald moest worden van tachtig gulden en vijftig weipalen. Op 10 juni 1947 werd ook nog een huurcontract gesloten met Antoon van Gool voor een tweede terrein aan de Kanaalstraat voor een bedrag van zeventig gulden per jaar.

Aanvankelijk wilde men de voetbalvereniging in het Dorp -net als voor de oorlog- Wilhelmina noemen, maar er waren al meer clubs in de regio met die naam. Daarom werd in de jaarvergadering van 13 juni 1947 besloten dat de club Geel-Wit zou gaan heten.

02.jpg
Uit: Peelbelang 17 mei 1947

03.jpg
Uit: Peelbelang 7 juni 1947

04.jpg05.jpg

Uit: Peelbelang: 21 juni 1947

De oprichting van de nieuwe voetbalclub had tot gevolg dat veel leden uit Someren-Dorp zich van SV Someren lieten overschrijven naar Geel-Wit. Nadat statuten en een huishoudelijk reglement waren opgesteld, werd op 19 juni een aanvraag ingediend bij de KNVB voor toelating van de nieuwe vereniging.

Tijdens de jaarvergadering van 13 juni waren ook alvast drie ereleden benoemd, te weten burgemeester Boerenkamp, fabrikant Frans Eijsbouts en (mede)oprichter Gerrit Vogels, directeur van de stoomzuivelfabriek. De bisschop van Den Bosch benoemde een geestelijk adviseur op voordracht van pastoor Van den Heuvel, bestuur en commissies werden gekozen, sponsors en donateurs werden benaderd en de heer Van Oss uit Eindhoven ging aan de slag als trainer.

Teleurstellende reacties

Vanwege materiaalgebrek in Someren werd PSV aangeschreven met het verzoek om enkele gebruikte ballen te verkopen. Het antwoord van de gerenommeerde voetbalclub was teleurstellend.

06.jpg

Het antwoord van de KNVB over toelating van Geel-Wit bleef uit, zodat de vereniging en ook de gemeente Someren aanstuurden op een snellere afhandeling.

De gemeente Someren beloofde een nieuw gemeentelijk sportpark aan te leggen als Geel-Wit erkend zou worden door de KNVB.

Het hielp niet; op 4 augustus kreeg de gemeente een afwijzing van de KNVB. Een derde voetbalvereniging in Someren werd door de KNVB niet wenselijk geacht (In Lierop en Someren-Eind waren immers al voetbalclubs).

07.jpg

Voetbalfusie

Noodgedwongen volgde er overleg tussen Geel-Wit en SV Someren om te komen tot samenwerking. Kort daarna lieten 34 leden zich weer overschrijven van Geel-Wit naar SV Someren en kwam er een voetbalfusie tot stand tussen Dorp en Eind.
Voetbalvereniging Geel-Wit werd nog geen twee maanden na de oprichting weer opgeheven.

08.jpg

In het jaarverslag van SV Someren d.d. 25 augustus 1947 lezen we:

“De voorzitter heet alle leden van harte welkom, vooral de oude leden die tot het besluit zijn gekomen voor een nieuwe samenwerking. Spreker hoopt dat de nieuwe samenwerking tussen de Sportvereniging Someren en Geelwit steeds crescendo zal gaan en dat bestuur en leden zullen proberen de vereniging groot te maken. Spreker hoopt dat deze opzet zal slagen.”

“Er wordt besloten om in de a.s. competitie uit te komen met 4 elftallen en met blauwe shirts.”

“Er wordt ook besloten dat de vergaderingen voortaan afwisselend gehouden worden in clubhuis Bukkems (Someren-Dorp) en Van Doorn (Someren-Eind). Ook de competitiewedstrijden zullen om beurten gespeeld worden op het terrein in de Keijzerstraat en op het Vaartje.”

SV Someren 1
Deurne 1