Informatieavond over drugs bij SV Someren

30 oktober 2018 21:30

Op donderdag 11 oktober j.l. organiseerde de Commissie Normen en Waarden van SV Someren een informatieavond over het gebruik van drugs.
Het ging hier niet om de koffie vooraf want daar zitten ook stimulerende middelen in, en ook niet om de glazen bier achteraf ook al kunnen die veel invloed hebben op een frisse geest en een gezond lichaam.

Centraal stonden de tabaksproducten die voorzien zijn van cannabis en de uiteenlopende soorten pillen, poeiers en tabletten met een chemische werking.
Daniëlle Ketelaars, een medewerkster van Novadic Kentron, leidde de avond. En ze deed dat op een uitstekende manier; gestructureerde en begrijpelijke informatie, voorzien van beelden, folders en materialen en met enthousiasme en deskundigheid en zonder een moraliserend vingertje maar wél wijzend op de duidelijke gevaren.
De ongeveer vijftig aanwezigen, ouders, trainers en leiders en enkele bestuursleden van SVSH en SV Lierop en uiteraard ook van onze vereniging, werden door Daniëlle uitgenodigd om te reageren; meningen te geven, persoonlijke ervaringen te delen en risico’s in te schatten.
Er was een grote betrokkenheid en een standpuntenoefening op de vloer verhoogde de actie en interactie.
Daarin viel het op dat de drugs, zoals boven omschreven, minder geaccepteerd worden dan de bierconsumptie, ook bij jongeren.
Een biertje moet kunnen, een pilletje is taboe.
Dat taboe is er onder een aantal jongeren zeker niet.
Op zondag, enkele dagen later, stond ik op De Potacker en toen vertelde me één van die jongeren ‘Ik kan er hier zo dertig aanwijzen die gebruiken’.
Het is aan het bestuur om op dit gebied een beleid te gaan maken en de intentie om dat de doen werd op de avond zelf al uitgesproken.

Namens (en met dank aan) De Commissie Normen en Waarden.
Henk Manders.

SV Someren 1