Knappe zege Someren 2 op koploper Gemert 2

Mannen zondag, 2, Hoofdklasse HK

3 april 2016 11:00

Sijben, F.H.E.

In de thuiswedstrijd tegen titelfavoriet Gemert, heeft Someren zijn derde thuisoverwinning van het seizoen geboekt. In een zware wedstrijd was het balbezit voor Gemert maar waren de kansen voor Someren dat ook als enige scoorde via Arco van Dijk.

Daar waar Someren nog maximaal mag hopen op plek vier, zijn de gasten uit Gemert nog volop verwikkeld in een titelstrijd met concurrenten Bekkerveld en Deurne. Vooraf wist Someren dan ook dat het een zware wedstrijd zou worden en dat de enige mogelijkheid op een goed resultaat zou zijn als iedereen in dienst van het team zou spelen. Doorgaans komen de Gemertenaren niet al te graag naar sportpark de Potacker, maar met vier overwinningen op rij op de blauw-witten, konden ze de wedstrijd toch met veel vertrouwen tegemoet zien. In het eerste half uur waren, net als in de uitwedstrijd eerder dit seizoen, de krachtsverhoudingen in balans. Dit leidde ertoe dat het spel zich vooral op het middenveld afspeelde en er geen noemenswaardige kansen vielen te noteren. Nadat Gemert even nadrukkelijker aandrong, was het Someren dat de laatste tien minuten voor de thee kansen begon te creëren. Nadat eerst nog een kopbal van Arco van Dijk ruim over het doel ging, waren de gastheren via Fabio Peters erg dichtbij een doelpunt. Jan Meulendijks speelde met een mooie actie twee man uit, bezorgde de bal bij Arco van Dijk die Fabio Peters aanspeelde. Fabio kapte naar binnen en zocht met een prachtige krul de verre kruising, maar zijn poging verdween net langs de verkeerde kant van de paal. Nog voor rust kwam Someren dan toch op voorsprong. Goed druk zetten van Pim van Otterdijk en Jan Meulendijks zorgde ervoor dat Arco van Dijk er met de bal vandoor kwam. Arco speelde zijn tegenstander uit, liet vervolgens de verdediging van Gemert zijn hielen zien en schoot de bal prima langs de doelman in de verre hoek.

In de tweede helft was het wedstrijdbeeld nadrukkelijker in het voordeel van Gemert dat het tempo op wilde schroeven. Met een tomeloze inzet en het mes tussen de tanden vocht Someren voor wat het waard was en probeerde het zo veel mogelijk te temporiseren. Dit lukte Someren ook alleraardigst, gezien dat Gemert nauwelijks kansen wist af te dwingen. Het dichtstbij was de aanvoerder van de gasten maar zijn inzet verdween, na een doorgeschoten vrije trap, voorlangs het doel van invaller doelman Tim Vinken. Aan de andere kant was Someren dichtbij de beslissing toen Robert van Lierop zijn tegenstander de bal ontfutselde, naar binnen kwam en met zijn favoriete linkerbeen kiezelhard uithaalde. Tot opluchting van alles en iedereen met een zwart-wit hart verdween de bal echter net naast het doel. Hierdoor bleef Gemert in de wedstrijd en zette het ook nog aan in de slotfase. Kansen dwong de koploper in deze fase wederom nauwelijks af. Een poging van afstand belandde nog op de vuisten van Tim Vinken maar verder hield de Somerense goalie, die de geblesseerd geraakte Ryan Vreden prima verving, zijn doel eenvoudig schoon.

Na enkele minuten blessuretijd floot de scheidsrechter voor het laatst en waren de drie punten voor de moegestreden Somerenaren. Gemert had het meeste balbezit, maar op basis van de kansen was de overwinning verdiend voor de thuisploeg. Volgende week wacht de nieuwe koploper Bekkerveld. Aftrap op het sportpark A gene Bek vindt plaats om 11.00 uur.

Opstelling Someren: Tim Vinken; Robert van Lierop, Rob van Santvoort (C), Niek Smits, Pim van Otterdijk; Dennis Roijakkers, Joost van der Velden (57. Ron van Stratum), Luuk Hoeben; Arco van Dijk (89. Bram van Dijk), Jan Meulendijks (78. Rob van der Sluijs), Fabio Peters (89. Maxime Hollanders).

SV Someren 1
Deurne 1