JO19-1 kampioen in de hoofdklasse

5801AH
VENRAY
tel. 0478-512338

Op zaterdag 9 december stond de kraker in de Hoofdklasse 2 tussen SV Someren JO19-1 en SV Venray JO19-1 op de planning. Beide teams hadden de eerste 6 wedstrijden in deze competitie gewonnen. Someren had het voordeel van een beter doelsaldo dan Venray (+30 om +12). Someren had daarmee genoeg aan een gelijkspel waar Venray de wedstrijd moest winnen. Niet alleen het kampioenschap stond op het spel maar ook promotie naar de 4e divisie komend voorjaar. Someren was gebrand deze wedstrijd te winnen om zo het nagenoeg foutloze najaar op een top manier af te sluiten.

Bij aankomst in Venray bleek dat de regenval van die middag zijn sporen op het grasveld al aardig had nagelaten. Gelukkig kon de wedstrijd gewoon doorgang vinden. Venray had uitgepakt met een ware ‘stadionspeaker’ die de opstelling van beide teams aan het toegestroomde publiek liet horen. Someren startte met Joep van Besouw op goal, met Pim Wijlaars, Maxim Althuizen, Stein Kleeven en Lucas Maas in de verdediging, Stan van Dijck, Rob Vossen en Teun Martens bezetten het middenveld en de aanvalslinie bestond uit Tuur van Wetten, Jeroen Santegoeds en Bart Tomassen. Om klokslag 3 uur floot arbiter Vermeer voor de start van de wedstrijd.

De intenties van Someren waren vanaf het begin direct duidelijk. De tegenstander werd onder druk gezet en al in de eerste 10 minuten reeg Someren de kansen aaneen. Het plan dat voor de wedstrijd was gemaakt om het gevaar van Venray af te wenden werd tot in de puntjes uitgevoerd. In de 5e minuut kwam Bart Tomassen aan de rechterkant door en zette Jeroen Santegoeds met een strakke voorzet vrij voor de keeper. De keeper kon het schot nog keren. Een paar minuten later herhaalde dit tafereel zich. Bart zette de bal perfect voor. De kopbal van Jeroen ging net voorlangs. Weer een paar minuten later werd een perfect uitgevoerde aanval over links klaargelegd voor Teun Martens op randje 16. Zijn schot belandde op paal. In de 20e minuut brak het verweer van Venray. Via een aanval over de linkerflank testte Tuur van Wetten de keeper. De keeper kreeg de bal niet goed onder controle waardoor de bal langzaam in het doel rolde. Someren bleef in het restant van de eerste helft de aanval zoeken. In de 28e minuut viel de 0-2. Na weer een goede aanval over de rechterkant werd de bal voorgezet op Teun Martens. Hij faalde niet en bracht de marge voor de Somerenaren op 2. Naast Venray had ook het grasveld flink te lijden onder het spel van SV Someren. Venray drong richting het einde van de eerste helft iets aan zonder echt heel gevaarlijk te worden. De 0-2 was dan ook de logische ruststand. In de rust werd het team nogmaals op scherp gezet om de tweede helft weer goed te starten.

Met dezelfde 11 ging de 2e helft van start. Someren had maar één doel voor ogen: kampioen worden! En dat leidde in de 48e minuut tot de 0-3. De ruimte die Tuur van Wetten bij de back van de tegenstander kreeg benutte hij met een goede voorzet op Jeroen Santegoeds. Waar hij in de eerste helft de kansen nog niet verzilverd had, kreeg hij de bal nu wel tegen het netje. Daarmee was het geloof bij de tegenstander er wel uit. In de 53e minuut schoot de keeper van Venray de bal door het midden uit. Het duel dat ontstond op het middenveld zorgde voor de 0-4. De middenvelder van Venray wilde de bal naar voren schieten. Teun Martens blokte dit schot waarmee de bal vanaf een meter of 25 zo over de keeper van Venray viel. Nadat Tijn Jansen het veld was ingekomen voor Bart Tomassen deed Venray iets terug. Na balverlies van Someren schakelde Venray snel om. Het schot vanaf links werd eerst nog gepareerd door Joep van Besouw maar in de rebound was het alsnog raak. Echt in de problemen kwam Someren daar niet door. Teun van Bussel en Pepijn Althuizen waren inmiddels in het team gekomen voor Lucas Maas en Pim Wijlaars. Zij vulden het team perfect aan. Someren bleef oppermachtig op de steeds slechter wordende grasmat. Het slotakkoord van de wedstrijd was ook voor Someren. In de 78e minuut schoof de keeper van Venray de bal op links in de voeten van Tuur van Wetten. Die twijfelde geen moment en schoot Someren naar een 1-5 stand. In de 90e minuut floot de arbiter voor het einde van de wedstrijd en kon het kampioenschap gevierd worden. Een overwinning waarmee Someren alle wedstrijden in de hoofdklasse heeft gewonnen en daarmee een meer dan verdiende promotie naar de 4e divisie heeft afgedwongen.

Someren begon op 28 oktober aan de 2e fase van de competitie. Na overwinningen op Mierlo-Hout (12-3), Sportclub Irene (6-2), Blerick (2-0), Venlosche Boys (8-0), Brandevoort (4-0), Laar (5-2) en Venray (5-1) gaan zij het na de winterstop een stapje hogerop proberen. Voor dit team een mooie uitdaging!

Volgende week staat de 2e ronde van de beker op de planning thuis tegen Rood Wit Veldhoven JO19-1. Someren plaatste zich hiervoor door in de eerste fase 4 van de 5 wedstrijden winnend af te sluiten.

Joep, Pim, Maxim, Stein, Lucas, Stan, Bart, Willem, Jeroen, Teun M, Tijn, Teun v. B, Pepijn, Tuur en Rob dank voor jullie top inzet in het eerste halfjaar. Dit is een absolute teamprestatie! Ook dank aan alle supporters die ons elke keer weer bij staan en speciale dank aan Margreet die er elke week voor zorgt dat onze tenues en daarmee spelers er perfect op staan (en succes na de modderpoel in Venray).

Namens de staf van de JO19-1,
Nick Verstraelen