Strijdend Someren verrast koploper Susteren

Sportclub Susteren 1 (zon)

1e klasse F

4 februari 2024 14:30

C.J.T. van Daal

Sportpark Suëstra
Maaseikerweg 2
6114JP
SUSTEREN
tel. 046-4497131

Na de euforie over het behaalde periodekampioenschap van vorige week, heerste in de bestuurskamer van sportclub Susteren teleurstelling na de nipte 0-1 nederlaag tegen Someren. De Limburgse thuisclub was gevaarlijker, maar slaagde er anderhalf uur lang niet in om te scoren. Max Sonnemans deed dat wel en werd daarmee matchwinnaar bij SV Someren.

Na het zwaarbevochten gelijkspel van vorige week tegen kampioenskandidaat Mierlo-Hout stond er voor Someren opnieuw een zware wedstrijd op het programma tegen Susteren, de nummer één van de 1e klasse F.

De meest scorende ploeg van de klasse zocht vanaf het eerste fluitsignaal de aanval en werd al in de tweede minuut gevaarlijk via Bart Dings. Doelman Kevin Aben voorkwam met een fantastische safe dat het leer in de kruising plofte. De groenwitten hadden veelvuldig balbezit en loerden op een kans om de score te openen. Halverwege de eerste helft was Youri Poper daar dichtbij, maar hij schoot hoog over. Someren kwam helemaal goed weg toen aanvoerder Kai Schmitz de bal op een presenteerblaadje aangereikt kreeg, maar over het doel mikte.  De Limburgse defensie moest bij de spaarzame aanvallen van Someren af en toe aan de noodrem trekken. Dat kwam Michiels en Queis al voor rust op een gele kaart te staan. Tien minuten voor rust kwam Someren onverwacht op voorsprong. Na een assist van Maico Meulen schoot Max Sonnemans de bal geplaatst in de linkerbenedenhoek; 0-1.

Meteen na rust kwam Thijs Martens in het veld als vervanger van linksback Rick Vereijken. De Somerense spelers voelden, naarmate de tweede helft vorderde, dat er iets te halen viel in Susteren en werkten zich een slag in de rondte. Toch kreeg de thuisclub ook in het tweede bedrijf nog een goede mogelijkheid om de stand gelijk te trekken. Bart Dings nam de bal perfect mee, maar schoof hem uiteindelijk rakelings naast het doel.

Koen de Louw kreeg na een uur spelen de mogelijkheid om de Somerense voorsprong te vergroten. Hij vond  echter doelman Cremers op zijn weg. Stef Sijbers bracht met Joep Wijnen, Tom Lintermans en Thijs Santegoed drie verse wisselspelers in de ploeg. Met man en macht werd de voorsprong verdedigd. Kevin van de Voort en Wesley van den Boomen stonden in het centrum van de defensie hun mannetje en haalden de angel uit veel aanvallen. De koploper bleef wanhopig zoeken naar de gelijkmaker, maar ook bij de groenwitten vloeiden de krachten weg en nam de frustratie toe. Dat leverde in de slotfase ook nog gele prenten op voor Dings en Potter.

Uiteindelijk boekte het Somerense team met veel inzet een knappe 0-1 overwinning.

Na de winterstop vier punten behalen tegen de nummers 1 en 2 van de ranglijst, dat moet de blauwwitten vertrouwen geven voor het verdere verloop van de competitie.

Opstelling Someren: Kevin Aben, Bart Hurkmans (72 Joep Wijnen), Kevin van de Voort, Wesley van den Boomen, Rick Vereijken (46 Thijs Martens), Nick de Louw, Max Sonnemans, Luc Bouwmans, Maico Meulen (83 Thijs Santegoeds), Koen de Louw, Tim van den Boomen (72 Tom Lintermans).

Verslag: Gerard Slegers

Foto’s: Jeannie Bouwmans