Someren VR1 handhaaft zich in de Hoofdklasse !!

Berghuizen VR1 (zon)

SV Someren VR1 (zon)

Vrouwen zondag, VR1, Hoofdklasse B

8 mei 2016 14:30

Harmsen, M.

SOMEREN VR1  HANDHAAFT  ZICH  IN  HOOFDKLASSE!!

Net als PSV hebben de vrouwen van Someren het onmogelijke toch waar weten te maken. Op de laatste wedstrijddag werden directe tegenstanders FC Berghuizen en VV Bavel voorbijgegaan op de stand, waardoor Someren op de veilige 8e plaats eindigde. De opdracht voor de vrouwen van Someren waren vooraf duidelijk. Alleen de winst in Oldenzaal tegen FC Berghuizen telde.  En dan hopen dat ’t Zand zijn sportieve plicht zou doen op eigen veld, tegen VV Bavel en Someren zich zou veilig spelen. Dit gebeurde tot grote vreugde bij de Somerense vrouwen.

FC Berghuizen en Someren zaten al een tijdje in een mindere fase. Someren wist al 7 wedstrijden niet meer te winnen, tegenover FC Berghuizen die het al 9 wedstrijden zonder winst moesten doen. Toch moesten beide ploegen vandaag voor de winst gaan. Voor de thuisploeg was dit vooraf al lastig, omdat zij vanwege de vele blessures al een hele tijd zonder een aantal vaste krachten moesten doen. Tot grote ergernis van de Berghuizen staf moesten zij deze beslissende wedstrijd nog eens 2 vaste krachten missen,  omdat zij op vakantie waren. Toch wisten ze een team op de been te krijgen, dat er alles aan wilde doen om hun eerste jaar Hoofdklasse te belonen met handhaving. Eerste helft was van beide kanten erg slecht. We kunnen wel zeggen dat het een echt degradatieduel was. FC Berghuizen was op vechtlust de iets betere ploeg. Zo kwam de ploeg dan ook in de 28e minuut op een 1-0 voorsprong door Leanne Pegge. Verder hadden beide ploegen weinig kansen in de eerste helft.

In de rust was bekend dat ’t Zand haar sportieve plicht aan het doen was. Zij stonden in de rust met 2-0 voor tegen VV Bavel. Mocht dit zo blijven betekende dat FC Berghuizen met 1 punt veilig zou zijn maar Someren kon zich met de volle winst ook nog veilig spelen. Dit was een motivatie voor de Somerense vrouwen om er een schepje bovenop te doen in het tweede bedrijf. Dit gebeurde ook.

Someren was de tweede helft op alle fronten de betere ploeg. FC Berghuizen moest zich gaan ingraven en hopen een counter met de gevaarlijke spits. In de 54e minuut kwam Someren dik verdiend langszij, door Kim Bankers die de keepster van de thuisploeg kansloos liet met een beheerste schuiver. Dit gaf de gasten vleugels. De vrouwen wisten een strijd op de mat te leggen, die we dit seizoen helaas te weinig hebben gezien. De tegenstander had het nakijken en de supporters van de thuisploeg moesten met lede ogen aanzien hoe hun ploeg kapot werd gespeeld door de vrouwen van Someren. Met nog 10 minuten op de klok wist Someren dan ook op een verdiende 1-2 voorsprong te komen. Na al enkele zeer gevaarlijke corners van Kim Bankers, was het dit keer raak. Het was Yvonne Swinkels die haar ploeg op voorsprong wist te zetten met een onhoudbare kopbal. Er kwam een enorme vreugde los in het Somerense kamp, maar er stonden nog 10 zeer spannende minuten op de klok. Nu was het Berghuizen dat moesten komen om zich met een gelijkspel toch nog veilig te spelen. Ondertussen was de wedstrijd in Tilburg tussen ’t Zand en VV Bavel afgelopen,  dat geëindigd was in een 3-1 overwinning voor de thuisploeg. Op dit moment was het geheel onverwachts Someren,  dat zich op de laatste speeldag veilig zou spelen. Berghuizen was niet meer bij machte om het Someren lastig te maken. De ploeg kon het tempo van Someren in de tweede helft niet meer bijbenen. Het was dan ook een van de beste 45 minuten van Someren dit seizoen. En dat op het juiste moment. Na het laatste fluitsignaal was daar dan de vreugde bij Someren, dat een goed seizoen afsluit op de veilige 8e plaats en hiermee is de doelstelling van het team bereikt.
Met de behaalde 24 punten hebben de vrouwen 4 punten meer behaald dan vorig jaar in de Hoofdklasse. Dit betekend dat de ploeg groeiende is en ook komend jaar weer gaat mee strijden in deze mooie Hoofdklasse. Ook heeft de formatie van Richard Aben heel opvallend de op 3 na minste goals tegen gekregen dit seizoen. Het waren kampioen Woezik, nummer 2 Nuenen en DSE die minder tegengoals kregen, maar dit geeft aan dat de defensie van Someren staat als een huis, maar het was ook zeker de verdienste van de Somerense goalie, Lindsey Stultiëns,  die haar ploeg meerdere malen dit seizoen op de been wist te houden.

Toch heel onverwachts betekende het dat dit ook de laatste wedstrijd was voor 2 speelsters en 1 staflid, die al vele jaren meelopen bij de vrouwen van Someren. Monique Slenders- Saes neemt na 11 seizoenen afscheid bij Someren. Zij is afgelopen seizoen trotste moeder geworden van Bram en gaat de zondagen lekker invullen met haar gezinnetje. Dit is natuurlijk te begrijpen en we wensen Monique ook ontzettend veel plezier met haar mooie gezin en we hopen en verwachten haar nog vaak te zien langs de lijn.  Anke Janssen neemt na 9 seizoenen ook afscheid bij de Blauw Witten. Zij gaat in haar woonplaats Nijmegen voetballen, omdat de verbinding naar Someren te veel tijd kost. Wie weet,  komen we Anke nog tegen op het veld,  maar dan helaas bij de tegenstander. We wensen Anke ontzettend veel succes en plezier met haar maatschappelijke carrière en bij haar nieuwe club in Nijmegen. Leider Ivo Veltrop neemt na 6,5 jaar ook afscheid bij vrouwen 1 van Someren. Ook Ivo gaat meer tijd besteden aan zijn gezin. En gaat zelf weer voetballen bij Merefeldia in Nederweert.

Zo sluiten we een zeer goed seizoen van de Somerense vrouwen af. Directe handhaving in de Hoofdklasse, het op een na hoogste amateurniveau van Nederland. We moeten met zijn allen beseffen, dat dit enorm knap is.

SV SOMEREN BEN TROTS  OP DEZE MEIDEN DIE ONZE MOOIE CLUB AL ZOVEEL JAREN ZEER POSITIEF OP DE LANDELIJKE VOETBALKAART ZET!!!!

Ivo Veltrop.