Someren 2 en Berghem Sport delen de punten (1-1)

Berghem Sport 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

16 oktober 2022 12:00

G. Grutters

Sportpark de Koppelsteeg
Osseweg 89
5351AB
BERGHEM
tel. 0412-401514

In een clash der speelstijlen hebben de reserves van Someren op bezoek bij Berghem Sport slechts een punt weten te pakken. Ondanks dat de beste kansen voor de bezoekers waren, wisten de gastheren uit een van de vele corners de gelijkmaker te forceren en daarmee was de puntendeling een feit.

De wedstrijd begon enigszins zoals Someren op basis van het vorige jaar, toen Berghem Sport kampioen werd in de eerste klasse, zoals verwacht. Doordat Someren een aantal spelers het derde van vorig jaar in de gelederen heeft, kon het putten uit die ervaringen. Het vroeg drukzetten en het vlot combineren via de behendige buitenspelers kon dan ook niet geheel verrassend genoemd worden. Someren probeerde hier voetballend onderuit te komen maar was toch wat te slordig aan de bal. Het nam echter weinig risico en dat betekende dat er een weinig verheffend begin was. Toen de wedstrijd echter eenmaal ontvlamde, ging het snel met de kansen van de gasten. In eerste instantie was het spits Jan Meulendijks die, na uitglijden van de centrale verdediger, één-op-één met de keeper ging. Die verkleinde zijn doel echter uitstekend en wist Jan van scoren af te houden. De rebound van Bob van Zon ging vervolgens over. Niet veel later nam Jan het doel van Berghem nogmaals onder vuur maar nu ging zijn schot naast. Op het half uur was de derde poging van de Somerense spits het gevaarlijkst. Na knap doorkoppen van Sem Leenen, nam Jan de bal erg behendig mee en mocht hij wederom alleen op het doel af. Deze keer was het niet de keeper maar de lat die de gasten van scoren af wist te houden. Berghem stelde hier weinig tegenover. De backs van Someren hadden het wel moeilijk met de vlugge buitenspelers maar meer dan een flinke dosis gevaarlijke corners, leverde dit niet op. Hierdoor was de 0-0 ruststand een logisch gevolg.

In de rust was het voor Someren duidelijk. Goed druk blijven zetten op de onzekere defensie van de, voor de gelegenheid in het rood gehulde, mannen uit Berghem zou op den duur tot resultaat moeten leiden. Het was echter Berghem dat de fysieke strijd aan ging en het dichtstbij een doelpunt was. De spits van de gastheren kreeg de bal voor zijn voeten en dacht niet na. Verwoestend haalde hij uit maar ook voor hem was de lat een sta-in-de-weg. Someren was bij de eerste kans na rust wel meteen doeltreffend. Devi Fondon maakte uitstekend gebruik van zijn snelheid en wist daardoor te profiteren van een misverstandje achterin. Met een prachtige lob over de uitgekomen doelman, bezorgde hij Someren de verdiende voorsprong. Berghem deed er nog maar eens een tandje bij en dacht ook op gelijke hoogte te komen. Na een goede voorzet, werd de inzet bij de tweede paal knap gekeerd door doelman Wessel Pape. Berghem bleef vooral gevaarlijk worden via voorzetten en corners, terwijl Someren uit overtuigend druk zetten en open spel de kansen wist te forceren. Echter bleek het ook gevaarlijk te kunnen worden met een snel genomen vrije trap van eigen helft. Invaller Ties van Baars werd diep gestuurd en dook op bij de tweede paal. Zijn inzet ging echter net naast het doel. Na een goede 70 minuten spelen waren de blauwwitten wederom dichtbij het vergroten van de voorsprong. Het was wederom Devi Fondon die de keeper probeerde te verschalken maar nu wist hij de punter van Devi net aan te keren. Doordat ook Ties van Baars de rebound niet kon benutten, bleef het spannend. Eerst kreeg Someren nog een waarschuwing maar was het Wessel Pape die een kopbal kan uit de benedenhoek wist te tikken. Toen de gastheren even later de zoveelste hoekschop van de wedstrijd kregen, was het wel raak. Van dichtbij kon de corner, die net zoals de overige hoekschoppen uitstekend en strak rond de vijfmeter werd gelegd, binnengewerkt worden. Someren ging niet bij de pakken neerzitten en was meteen dichtbij een nieuwe voorsprong. Opnieuw kwam Devi Fondon goed door. Zijn inzet hield het midden tussen een voorzet en een schot maar zorgde voor dusdanig veel verwarring. De bal belandde echter via de verdediger zomaar in de handen van de keeper. In het vervolg gingen beide teams nog op kenmerkende wijze en vol overgave op zoek naar meer maar echte kansen op de overwinning, leverde dit niet meer op.

Al met al toch een enigszins teleurstellend resultaat maar toch mag Someren, met een flink vernieuwd team, tevreden zijn over de start van het seizoen. Met 7 punten uit 4 wedstrijden doet het namelijk uitstekend mee in de subtop. Trainer Salim Zeroual ging in het Philips Stadion op zoek naar nieuw talent. Zijn manschappen keerden, onder het genot van een ietwat lauwe maar welverdiende door Dawid meegenomen Żubr pils, huiswaarts.

Aanstaande zondag is er geen wedstrijd doordat Someren uitgeschakeld is in het bekertoernooi. Volgende wedstrijd is daarom op zondag 30 oktober als het op sportpark de Potacker aantreedt tegen HVCH. Ondanks dat HVCH op de laatste plek staat, is het doorgaans een goed voetballend en sterk team. Geen enkele reden voor onderschatting dus.

Opstelling Someren: Wessel Pape; Joey Sonnemans (57. Bart Hurkmans), Jesse Welten, Maxime Hollanders, Dirk Maas (78. Mike van der Loo); Rik Bukkems, Bob van Zon, Niels van Santvoort; Sem Leenen (57. Ties van Baars), Jan Meulendijks (C), Devi Fondon.

SV Someren 1
Deurne 1