Someren 2 wint ook bij HVCH (1-3)

HVCH 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

19 maart 2023 11:30

M. El Adel

Sportpark De Braaken
Binnenweg 1
5384RE
HEESCH
tel. 0412-451166

Op bezoek bij HVCH uit Heesch, hebben de reserves van Someren hun derde overwinning op een rij geboekt. Na een moeizame eerste helft, met een 1-0 achterstand tot gevolg, draaide Someren dit na rust pijlsnel om via Niels van Santvoort en de teruggekeerde Devi Fondon. Het slotakkoord was voor Jan Meulendijks die met een fantastische vrije trap de 1-3 aantekende.

Op sportpark de Braaken waren het de gasten die uit de startblokken schoten. Direct vanuit de aftrap stuurde Bart Hurkmans aanvaller Ties van Baars richting vijandelijk doel. De van een blessure teruggekeerde keeper van HVCH moest meteen handelend optreden en voorkwam zo een bliksemstart van de gasten. Niet veel later ondernam ook Robert Janssen een poging maar zijn schot ging hoog over. Hierna zakte het spelpeil van de Somerenaren echter al vrij snel tot een bedenkelijk niveau. Op een moeizaam bespeelbare grasmat, was het HVCH dat het heft stevig in handen nam, met name door de bal continu van links naar rechts te verplaatsen en vice versa. Zo kwam de thuisploeg ook tot de meeste en beste kansen. Eerst wist het goed de spits in het centrum te vinden maar zijn poging ging naast het doel. Vervolgens kwamen de gastheren, na een van de vele geslaagde crossballen, goed naar binnen maar het schot van 20 meter belandde in de handen van de doelman van Someren. Niet veel later troefde de spits van HVCH captain Karel de Lau af en leek hij op weg naar een grote kans maar Wessel Pape was uitermate scherp en dook vol overtuiging op de bal. Aan de overkant werd Someren gevaarlijk toen Robert Janssen spits Jan Meulendijks wist te bereiken maar diens harde schot van afstand ging net naast het doel. Ook de aanvoerder van HVCH nam het doel van afstand onder vuur maar zijn poging ging ruim naast. Net toen Someren met enkele omzettingen het duel meer onder controle trachtte te krijgen, was het verdiend raak voor de thuisploeg. Een verre inworp werd goed met het hoofd verlengd en knap binnen gevolleerd door de aanvaller van de gasten. Someren werd verslagen door een van de eigen middelen maar bleek allerminst van de leg. Nog voor rust had het op gelijke hoogte moeten komen na goed doorzetten van Robert Janssen maar Niels van Santvoort raakte de bal niet goed waardoor de bal net naast het doel hobbelde.

In de rust probeerde trainer Salim Zeroual zijn manschappen scherp te krijgen voor de tweede helft. Dit, samen met de van een vakantie teruggekeerde Devi Fondon, zorgde voor een heuse pikstart na rust. Het was Devi die al snel na rust de bal veroverde rond de middenlijn en Ties van Baars de diepte instuurde. Diens afgemeten, lage voorzet hoefde door de uitstekend opgestelde Niels van Santvoort alleen nog maar tegen de touwen gelopen te worden. Binnen een halve minuut hadden de blauwwitten de stand gelijk getrokken. Hiermee was de koek nog niet op want slechts drie minuten later, kwamen de gasten ook op voorsprong. Bart Hurkmans stuurde Devi Fondon de diepte in. Devi zocht goed zijn tegenstander op en prikte raak met een bekeken schot in de verre hoek. Someren had wat het wilde en kon weer in z’n kracht gaan spelen. HVCH was echter ook niet echt onder de indruk en probeerde net als in de eerste helft de aanval te zoeken. Someren was nu echter feller en scherper in de duels en wist daarmee het gevaar te beperken. Wel waren de gastheren gevaarlijk bij een vrije trap, die een flink stuk verder naar voren genomen mocht worden dan waar de overtreding plaatsvond, en toen de scheidsrechter, tot verbazing van iedereen, een vrije trap toekende aan HVCH terwijl Robert Janssen juist in de rug werd gelopen. Beide pogingen werden echter niet op doel maar naast respectievelijk over gekopt. Toen de centrale verdediger met de bal aan de voet aan de wandel ging, trad Someren minder kordaat op maar nadat de bal bij de middenvelder kwam volgde een weinig verontrustend schot. Naarmate de wedstrijd vorderde, was het dan ook vooral wachten totdat Someren de wedstrijd in het slot zou gooien. Ties van Baars werd diep gestuurd maar, na zijn tegenstander uitgekapt te hebben, kon de goalie van HVCH redding brengen. Een kleine vijf minuten voor tijd, volgde alsnog de beslissing. Jan Meulendijks stuurde Devi Fondon één-op-één met de keeper. De net ingevallen centrale verdediger stopte deze poging door Devi net buiten de 16 aan te tikken. De scheidsrechter kon niet anders dan de rode kaart te tonen. De daaropvolgende vrije trap werd door Jan Meulendijks op prachtige wijze in de kruising geschoten. Hiermee waren de drie punten binnen. Someren had in het vervolg nog verder uit kunnen lopen als het beter gebruik had gemaakt van de ruimte maar er volgde geen verandering in de score.

Volgende week wacht de volgende wedstrijd in de titelrace. Deze keer moet Someren aantreden tegen Groene Ster uit Heerlen dat op het eigen sportpark een 2-1 overwinning wist te behalen, nog altijd de laatste nederlaag van de equipe van Salim Zeroual. Aftrap op sportpark de Potacker is dan om 11.00 uur.

Opstelling Someren: Wessel Pape; Dirk Maas (60. Tom Maas), Karel de Lau (C), Joey Sonnemans; Norbert Maas, Bart Hurkmans, Rik Bukkems (46. Devi Fondon), Robert Janssen (74. Dave van Ballegooij), Niels van Santvoort; Ties van Baars (87. Sem Leenen), Jan Meulendijks.