Someren 2 strijdt met Erp 2 om koppositie – Deel 1 van 2 (1-1)

Erp 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

14 mei 2023 11:00

F.A.J.M. Coopmans

Sportpark De Potacker
Potakkerweg 21
5712AV
SOMEREN
tel. 0493-492147

In een apotheose die zijn weerga niet kent, hebben de reserves van Someren en Erp gelijkgespeeld. Ondanks dat Erp grote delen van de wedstrijd de bovenliggende partij was, waren zij het meeste tevreden met dit resultaat doordat zij in pole position leken te staan om aanstaande zondag kampioen te worden. Leken, want doordat de gasten vier wisselmomenten gebruikten, moet het laatste deel van de wedstrijd overgespeeld worden.

Vooraf waren de belangen bekend. Door het teleurstellende gelijkspel van Someren bij Nulandia, stonden de gasten uit Erp nog altijd bovenaan. Dit betekende voor de equipe van Salim Zeroual dat alleen de winst telde. Voor de gasten lag dit anders. Bij een overwinning zou Erp kampioen zijn geworden en bij een gelijkspel behielden zij de voorsprong van één punt voor aanvang van de laatste speelronde. Deze belangen waren ook duidelijk te zien aan de sfeer op sportpark de Potacker waar, zowel vanuit Someren als vanuit Erp, de toeschouwers massaal toegestroomd waren. Dat er gewonnen moest worden door de in het zwart gehulde thuisploeg, werd meteen duidelijk. Er stond nog geen minuut op de klok toen Someren op voorsprong had kunnen komen. Uit een vrije trap van Devi Fondon dook Niels van Santvoort gevaarlijk op bij de tweede paal. Zijn inzet van dichtbij werd echter knap gekeerd door de doelman. In het vervolg namen de gasten het heft steeds steviger in handen. Someren had het moeilijk en was te slordig in balbezit maar gaf desondanks ook niet al te veel kansen weg. Een slap schot dat eenvoudig gepakt kon worden door invaller doelman Kevin Aben en een schot van de rappe rechtsbuiten dat ruim naast ging waren de belangrijkste wapenfeiten. Someren werd niet echt gevaarlijk en nam alleen via Bart Hurkmans het doel van afstand onder vuur. De gevaarlijkste momenten van Erp volgden in het laatste kwartier van de eerste helft. Nadat een lange bal goed doorgekopt werd richting de uitstekend spelende aanvallende middenvelder, volgde echter een matige volley vanuit kansrijke positie en uit een voorzet van de rechtsbuiten van de gasten werd de bal naast het doel gekopt. Ook een poging uit een vrije trap trof geen doel. De inzet ging wel prima over de muur maar was te zacht waardoor Kevin Aben vrij eenvoudig redding kon brengen.

Voor Someren was het helder dat de tussenstand het meest positieve was aan de eerste helft. In de tweede helft moest het echter wel anders gaan om aanspraak te maken op de overwinning. Toch was het weer Erp dat het meeste van zich deed spreken. Nadat een bal over de achterlijn was gegaan, mocht de bal toch nog voorgegeven worden maar de poging van dichtbij belandde in de handen van de goalie van Someren. Een kleine tien minuten na de rust was het alsnog raak. De ingevallen nummer 9 van de gasten zag heil in een diepe bal, kwam uitstekend naar binnen en zag zijn schot van richting veranderd worden waardoor de Somerense doelman op slag kansloos was. Sportpark de Potacker ontplofte maar dit kwam door de massaal meegereisde supporters uit Erp. Someren probeerde op te veren maar verder dan een kopballetje van Ties van Baars, uit een voorzet van Stein Deerns, kwam het niet. In de tegenstoot had Erp meermaals de gelegenheid om Someren meer pijn te doen maar na twee lange aanvallen waarbij eerst de nummer 10 en later de nummer 8 van de gasten werden vrijgespeeld, volgden matige pogingen vanuit kansrijke posities. Toen de bal wel op doel ging, was het Kevin Aben die Someren met een knappe reflex op de been hield. Met nog een kleine 20 minuten op de klok ontplofte sportpark de Potacker voor een tweede keer. Ditmaal echter vanuit het perspectief van de thuisploeg. Goed doorzetten van invaller Rik Bukkems werd gevolgd door een prima dieptepass op Stein Deerns. Stein vond de diep gelopen Bob van Zon die, na een prima actie, de vrijstaande Devi Fondon voor het doel vond. Van dichtbij kon Devi eenvoudig de bal in het lege doel lopen. Someren wist dat het er nog niet was en ging op zoek naar de voorsprong. Een diepe bal op Ties van Baars werd gevolgd door een volley die ruim over en naast ging. Niet veel later was het echter Devi Fondon die dé kans kreeg om Someren op voorsprong te zetten. Een te korte terugkopbal zorgde ervoor dat Devi vrij voor de snel uitgekomen keeper kwam. Bij zijn poging ontbeerde Devi het geluk om de vallende bal in het doel te tikken. In plaats daarvan ging het leer net naast het doel. De thuisploeg gaf alles wat er nog in de tank zat. Het spel werd nog opportunistischer en het gevaar werd voornamelijk gesticht uit standaardsituaties. Bij een van deze situaties liet de doelman van de gasten de bal los, licht gehinderd door captain Karel de Lau. De scheidsrechter floot gedecideerd waardoor het laatste zetje van Karel niet meer telde.

Verder kwamen beide ploegen, ondanks de acht minuten blessuretijd, niet meer tot echt kansrijke pogingen. Doordat Erp wel gebruikmaakte van een vierde wisselmoment, betekent dit dat de wedstrijd vanaf het moment van de vierde wissel overgespeeld moet worden. Deel 2 van deze wedstrijd zal daarom aanstaande woensdag 17 mei plaatsvinden. Aftrap vindt dan plaats om 20.30 uur. Ondanks het korte format, kunnen de reserves van Someren alle steun gebruiken om alsnog een gooi te doen naar de koppositie. Voor Erp een teleurstellend gevolg van de fout maar het geeft de gasten opnieuw de kans om kampioen te worden in Someren. De belangen zullen dus net zo groot, zo niet groter, zijn als in deel één van dit onverwachte tweeluik.

Opstelling Someren: Kevin Aben; Norbert Maas (64. Ties van Baars), Jesse Welten (46. Maxime Hollanders), Karel de Lau (C), Sem Leenen (46. Joey Sonnemans); Bart Hurkmans, Bob van Zon, Niels van Santvoort (72. Rik Bukkems); Robert Janssen (46. Stein Deerns), Jan Meulendijks, Devi Fondon.