Someren 2 nipt voorbij SC Susteren (1-2)

Sportclub Susteren 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

5 maart 2023 11:00

R.J.C van den Akker

Sportpark Suëstra
Maaseikerweg 2
6114JP
SUSTEREN
tel. 046-4497131

Op bezoek bij Sportclub Susteren, hebben de reserves van Someren met 1-2 gewonnen. Geholpen door de thuisploeg net voor en door een doelpunt van Niels van Santvoort net na de rust, kwamen de gasten op een comfortabele voorsprong. Na de aansluitingstreffer van de thuisploeg, was het nog even billenknijpen maar tot een gelijkmaker leidde dit niet meer.

Op voorhand waren de gasten gewaarschuwd voor de kracht van de ploeg uit Susteren. In de thuiswedstrijd kwamen de groenwitten erg sterk voor de dag en tikte het Someren in de eerste helft van het kastje naar de muur. Dit alles had een ruime 0-4 nederlaag tot gevolg. Ditmaal waren de krachtsverhoudingen beter verdeeld. De wedstrijd begon enigszins afwachtend en leidde slechts tot speldenprikjes van beide kanten. Susteren creëerde deze met name uit hoekschoppen, Someren voornamelijk uit open spel. Zo verwerkte de doelman van de gastheren een inzet van Dirk Maas matig maar was niemand bij machte hiervan te profiteren en schoot Ties van Baars van afstand in de handen van de goalie. Daarnaast kreeg Someren nog meermaals de ruimte om tot grote kansen te komen maar was het spel te onzorgvuldig om van de geboden ruimte te profiteren. Het gevaarlijkste kwam toen Ties van Baars het doel van Susteren nogmaals onder vuur nam maar ditmaal ging zijn poging voorlangs. Toen het erop leek dat beide teams met de brilstand aan de thee zouden gaan, werd Someren geholpen door de verdediging van Susteren. Een uitstekende één-twee tussen Niels van Santvoort en Bart Hurkmans was de inleiding tot een scherpe voorzet van Niels. Deze werd door de verdediger van Susteren dusdanig ongelukkig geraakt dat deze in het eigen doel belandde.

Na de rust was het wederom Someren dat zaken deed. Uit een hoekschop belandde de bal via de schouder (of arm) van Maxime Hollanders voor de voeten van Niels van Santvoort. Niels dacht niet lang na en schoot het leer mooi en hard tegen de touwen. Someren had de wedstrijd onder controle en Susteren kwam in deze fase dan ook niet verder dan een vrije trap die ruim naast het doel ging. Aan de overkant kwam Dirk Maas, na een goede doorkopbal van Ties van Baars, net tekort om alleen op het doel af te gaan en de wedstrijd definitief in het slot te gooien. De thuisploeg zag dat ze het over een andere boeg moesten gooien en gingen opportunistischer spelen. Eerst volgde nog een waarschuwing aan het adres van Someren toen de bal na een corner van dichtbij hard tegen de onderkant van de lat werd geschoten maar niet veel later was het alsnog raak. Een makkelijk gegeven vrije trap werd goed ingedraaid richting de tweede paal alwaar de bal weer voor het doel werd gebracht en van dichtbij werd binnengekopt. Protesten dat er geduwd werd en dat de bal niet volledig over de doellijn zou zijn geweest, werden door de scheidsrechter van dienst terecht weggewuifd. Niet veel later was Susteren uit een volgende standaardsituatie ook dichtbij de gelijkmaker maar de sterk spelende controlerende middenvelder kopte de bal net naast het doel. De blauwwitten realiseerden zich dat alles in de strijd gegooid moest worden om de punten mee naar Someren te nemen. Dit is de equipe van Salim Zeroual wel toevertrouwd en deed dit dan ook met verve waardoor de thuisploeg niet echt gevaarlijk meer werd. De gasten kregen nog wel een mogelijkheid maar het schot van Jan Meulendijks belandde in de handen van de doelman. Na een korte blessuretijd floot de scheidsrechter voor het laatst en was Someren in extase door het behalen van de zwaarbevochten punten. Mooi moment voor Someren was nog de officiële rentree van de langdurig geblesseerde Rick van Bussel.

Al met al niet zozeer een goede wedstrijd maar wederom een welkome en belangrijke overwinning. Hiermee bleven de reserves van Someren voor de achtste keer op rij ongeslagen en door de nederlaag van koploper Erp tegen NWC, werd het gat met de koploper verkleind tot 4 punten. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen Berghem Sport, aftrap op sportpark de Potacker is dan om 11.00 uur.

Opstelling Someren: Wessel Pape; Joey Sonnemans, Karel de Lau (C), Maxime Hollanders; Norbert Maas (81. Tijn Welten), Bart Hurkmans, Dirk Maas, Niels van Santvoort, Rik Bukkems (87. Rick van Bussel); Ties van Baars, Jan Meulendijks (89. Klaas van Eijk).