Someren 2 hervat competitie met gelijkspel (2-2)

Sparta'25 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

5 februari 2023 11:00

B.W.A. van Ool

Sportpark De Potacker
Potakkerweg 21
5712AV
SOMEREN
tel. 0493-492147

Na de succesvolle eerste seizoenshelft, met een mooie tweede plaats als beloning, hebben de reserves van Someren de competitie hervat met een gelijkspel tegen Sparta ’25. In een wedstrijd die twee kanten op kon, konden beide ploegen naderhand noch tevreden noch ontevreden zijn met de puntendeling. De doelpunten van Someren zijde kwamen van Devi Fondon en Niels van Santvoort.

Op een winderig sportpark de Potacker, was het aanvoerder Karel de Lau die ervoor koos om de eerste helft met wind mee te voetballen. Hier werd door de thuisploeg vroeg in de wedstrijd van geprofiteerd. Een verre uittrap van doelman Kevin Aben van de O23, werd door de verdediging van de gasten uit Beek en Donk verkeerd ingeschat. Devi Fondon schatte de uittrap wel op waarde en kon vrij op het vijandelijke doel af en beheerst afronden. Niet veel later had Someren bijna weer voordeel van de wind als spelelement toen een vrije trap van Rik Bukkems, gedragen door de wind, gevaarlijk richting doel ging. Ditmaal wist de doelman de bal echter onder de lat vandaan te tikken. Gaandeweg de eerste helft, kregen de gasten de wedstrijd echter steeds beter onder controle. Toen aanvoerder Karel de Lau ook nog last kreeg van een lichte (ski-)blessure, was de controle voor Someren helemaal zoek. De gelijkmaker volgde dan ook na een goede aanval over rechts. De bal werd laag voorgegeven waarna de aanvaller van Sparta zich sterker toonde dan de verdediging van Someren en uit de draai de bal onder Kevin Aben door schoof. Niet veel later waren de gasten ook dichtbij een voorsprong. Nadat de bal uit een corner door Kevin niet klemvast gepakt kon worden, was de goalie uit positie. Samen met de verdediging zette Kevin wel goed druk op de bal waardoor de bal naast werd geschoten. Vlak voor rust was het ineens weer Someren dat dichtbij een voorsprong was. Devi Fondon kreeg de bal in de 16 voor zijn voeten maar schoot net over de kruising.

Na de thee was het de vraag hoe Sparta met de steun in de rug om zou gaan. Dit bleek een stuk minder kordaat dan de thuisploeg maar na 10 minuten spelen kwamen de gasten toch op voorsprong. Wederom was het een voorzet vanaf rechts die in de doelmond terechtkwam. Een paar ongelukkige touchés van Someren zijde later, kon de spits van de gasten de bal van dichtbij binnen prikken. De voor de gelegenheid in het zwart gehulde thuisploeg reageerde echter meesterlijk snel. Vanaf de aftrap zocht het de aanval. Deze leek te stranden toen Jan Meulendijks voorlangs mikte maar dat was buiten de rappe Devi Fondon gerekend. Hij zag nog heil in deze bal en na deze knap binnen gehouden te hebben, leverde Devi de bal keurig af bij de eveneens attente Niels van Santvoort die van dichtbij binnentikte. In het vervolg waren beide teams nog dichtbij een derde treffer. Someren zorgde voor gevaar toen een lage voorzet van Dirk Maas op een haar na gemist werd door Ties van Baars en het was ook Sem Leenen die nog gevaarlijk werd. Enigszins nodeloos uitkomen van de doelman van Sparta kon echter door iets te lang twijfelen niet afgestraft worden. Aan de andere kant waren de groenwitten nog dichtbij maar de inzet uit een vrije trap belandde op de paal.

Al met al een terechte afspiegeling van de wedstrijd maar het gevoel blijft voor beide ploegen dat er meer in had gezeten. Zeker omdat ook de overige ploegen uit de top 6 punten lieten liggen, een gemiste kans om goede zaken te doen. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen rode lantaarndrager Venlosche Boys op het programma. Dan rest Someren niets anders dan 3 punten mee te nemen naar Someren.

Opstelling Someren: Kevin Aben; Norbert Maas (52. Gjalt Burger), Maxime Hollanders, Karel de Lau (C) (30. Robert Janssen), Dirk Maas (75. Joey Sonnemans); Rik Bukkems, Niels van Santvoort (75. Sem Leenen), Bart Hurkmans; Ties van Baars, Jan Meulendijks, Devi Fondon.