Someren 3 vergeet te stunten bij Berghem Sport (2-0)

Berghem Sport 2 (zon)

1e klasse B

6 maart 2022 12:00

T.A. van Breda

Sportpark de Koppelsteeg
Osseweg 89
5351AB
BERGHEM
tel. 0412-401514

In de wedstrijd tegen kampioenskandidaat Berghem Sport, heeft Someren niet voor een verrassing kunnen zorgen. Zoals vaker dit seizoen was Someren voetballend zeker niet de mindere, had het ook een gelijkspel verdiend, maar was het op cruciale momenten niet bij de les. De reserves uit Berghem kwamen daardoor met de schrik vrij.

Terwijl hoofdtrainer John Hurkmans op het zonovergoten en warme Kaapverdië vertoefde (er stond eigenlijk geen wedstrijd op het programma), reisden de manschappen onder leiding van het duo Thijs en Hans van Santvoort af naar het eveneens zonovergoten maar ietwat koudere Berghem af. Gezien het verschil op de ranglijst en het feit dat Berghem recent een van de concurrenten met liefst 0-6 verslagen had, kon er op voorhand weinig van de blauwwitten verwacht worden. Echter is al vaker gebleken dat het niveauverschil in deze klasse gering is en zo begon Someren ook aan de wedstrijd. Na vijf minuten kreeg het een opgelegde kans om de score te openen. Bart Hurkmans stuurde Brent Weekers diep op de rechterflank. Diens uitstekende voorzet belandde voor het doel op het hoofd van Vince van der Kampen die van dichtbij in kon koppen. Hij kwam echter te veel onder de bal en daarmee was de kans verkeken. Hierna raakte de wedstrijd meer in balans maar was het juist Someren dat zelf deze balans verstoorde. Terwijl de centrale verdediger bezig was met oprukken door het centrum, werd er balverlies geleden. De restverdediging van de gasten was nog niet op orde en met een snelle pass werd de linksbuiten vrij voor doelman Dirk Kerkers gezet. Oog-in-oog met de doelman faalde hij niet en zette de thuisploeg na een kwartier spelen op voorsprong. Hierna waren het de in het rood gehulde mannen die de gevaarlijkste ploeg bleef. Tot kansen leidde dit niet, veelal doordat het ontbrak aan een goede eindpass. Toen de gastheren probeerden een penalty te forceren nadat de bal van dichtbij op het lichaam van captain Karel de Lau werd geschoten, was de prima leidende scheidsrechter goed bij de les en wuifde de verzoeken terecht weg. Na deze moeilijke fase, richtte Someren zich weer op maar kansen vielen er niet te noteren.

In de rust was duidelijk dat als Someren met iets meer durf en bravoure zou gaan acteren, een resultaat zeker tot de mogelijkheden behoorde. Na een aftastend eerste kwartier, nam Someren dit tot zich en drukte het de thuisploeg meer en meer achteruit. Voornamelijk uit de gevaarlijk aangesneden vrije trappen van de sterk spelende Bart Hurkmans, was Someren enkele malen dichtbij de gelijkmaker. Zo kwam Pascal Loomans een teenlengte tekort om de bal langs de doelman te werken, kon Rico Sonnemans de bal net niet goed terugleggen voor het doel en belandde een door de wind gedragen vrije trap van Bart via de vingertoppen van de goalie op de deklat. Aan de overkant werd de titelkandidaat slechts gevaarlijk bij een misverstand achterin. Gelukkig voor Someren liep dit met een sisser af. De gasten bleven op zoek naar een resultaat, alleen hadden moeite om dit om te zetten in grote kansen. Toen de weg richting het doel wel behoorlijk open lag, week Someren te ver uit naar buiten in plaats van een directere weg naar het doel te zoeken. De verdedigers van Berghem konden weer in positie komen en de gevaarlijke situatie net op tijd onschadelijk maken. Mede door blessures en de achterstand, moest Someren ook meer risico nemen. Dit werd in de slotfase, mede door niet goed en slim ingrijpen, afgestraft door de gastheren die zo de punten op Sportpark De Koppelsteeg wisten te behouden.

Al met al wederom een wedstrijd waarbij Someren voetballend heel goed tegenstand kon bieden maar het gevoel overheerste dat het geboden spel te weinig kansen en resultaat oplevert. Nu de competitie bijna op de helft is, wordt het wel zaak om dit om te draaien. Te beginnen met de thuiswedstrijd tegen de reserves van Boekel Sport. Aanvang van de wedstrijd op zondag 13 maart is zoals gebruikelijk om 13.00 uur.

Opstelling Someren: Dirk Kerkers; Dani Fondon (67. Robert Janssen), Karel de Lau (C) (80. Maxime Hollanders), Thijs Santegoeds, Joey Sonnemans (46. Rico Sonnemans); Bart Hurkmans, Mark Oudshoorn, Brent Weekers; Patrick Vereijken, Pascal Loomans, Vince van der Kampen (60. Klaas van Eijk).