Someren 3 weet niet te winnen in burenruzie (1-1)

NWC 3 (zon)

6 februari 2022 13:00

J. Cruz

Sportpark De Potacker
Potakkerweg 21
5712AV
SOMEREN
tel. 0493-492147

De kanaalderby tegen het derde elftal van NWC kon door Someren helaas niet met een overwinning worden afgesloten. Na een sterke eerste helft, zakte de thuisploeg na rust wat weg hetgeen resulteerde in de gelijkmaker. Een tumultueuze slotfase kon hier ook geen verandering meer in brengen.

Vooraf was duidelijk te zien dat, ondanks de slechte weersomstandigheden, de manschappen van trainer John Hurkmans veel zin hadden in de hervatting van de competitie. Niet alleen het feit dat de derby immer beladen is, ook de stand op de ranglijst maakte dat het belang van de wedstrijd bij iedereen meer dan duidelijk was. Het wedstrijdbeeld dat volgde was hier ook naar. Onder aanvoering van de ijzersterk spelende Maxime Hollanders op het middenveld, gaf Someren de Astenaren geen adempauze en zette het de gasten vast op de eigen helft. Het overwicht leidde echter niet tot veel kansen voor de thuisploeg maar toen de Blauwwitten eenmaal de verdediging van NWC uit elkaar speelde, was het wel direct een grote. Na een uitstekende actie bezorgde Patrick Vereijken de bal bij Pascal Loomans. Hij gaf uitstekend voor maar bij de tweede paal tikte Robert Janssen de bal in kansrijke positie naast het doel. Vijf minuten voor rust was het alsnog raak. Een corner belandde bij de tweede paal op het hoofd van Pascal Loomans die de bal gevaarlijk richting doel kopte. Toen de bal in de doelmond bleef hangen, was aanvoerder Karel de Lau er als de kippen bij om zijn team op een verdiende voorsprong te zetten. De oranjehemden wisten hier weinig tot niets tegenover te stellen, mede doordat Thijs Santegoeds de bonkige aanvalsleider eenvoudig wist te controleren.

In de rust was het duidelijk, niet verslappen en doorgaan waar we gebleven waren. Echter had NWC niet stilgezeten en met enkele omzettingen verkreeg het de grip op het middenveld. Waren het al niet de omzettingen die het spel van Someren belette, dan was daar altijd nog de linksback van de gasten die de kunsten van de toneelschool tentoonspreidde. Door bij ieder licht contact met veel misbaar en geluid als een stervende zwaan naar de grasmat te gaan en door continu de confrontatie aan te gaan, haalde hij het bloed onder de nagels vandaan bij de thuisploeg. Someren liet zich hierdoor te veel uit het spel halen en waar het voor rust goed als team opereerde, had het nu moeite om de tegenstander bij te benen. Tien minuten na de pauze, wist Asten dit al te verzilveren. Een indraaiende vrije trap werd goed verlengd en vervolgens achter de kansloze doelman Dirk Kerkers gewerkt. NWC bleef het spel meer en meer dicteren maar Someren kon zich herpakken. Ondanks een licht veldoverwicht voor de gasten, waren de kansen voornamelijk voor de thuisploeg. Joey Sonnemans verscheen gevaarlijk in het strafschopgebied maar de razendsnel uitkomende keeper, wist de bal van zijn voet te plukken voordat de rechtsback deze kansrijke situatie kon verzilveren. Even daarna kon Pascal Loomans langs de zijlijn opstomen maar mede doordat hij de bal iets te ver voor zich uitspeelde, wist hij de in het centrum volledig vrijstaande invaller Rik Bukkems niet te bereiken. Na een goede actie zag diezelfde Rik Bukkems mede-invaller Vince van der Kampen over het hoofd en in plaats van de bal door te spelen, eindigde zijn schot van randje zestien in de handen van de doelman. In de ultieme slotfase werd de sfeer steeds grimmiger met enkele opstootjes tot gevolg. Beide ploegen dachten nog tevergeefs met de winst aan de haal te gaan. Eerst was het NWC dat, na mistasten van de verdediging, de weg richting het vijandelijke doel had gevonden. Op aangeven van de buitenspeler, schoot de spits de bal via de onderkant van de lat binnen maar deed dit in buitenspelpositie. Niet veel later was het aan de andere kant Pascal Loomans die de bal wederom gevaarlijk voor het doel wist te brengen. Nadat de bal van dichtbij werd binnengetikt, bleek ook hier dat Pascal zich nipt in buitenspelpositie had begeven. Daardoor kwam er geen verandering meer in de stand en moesten beide ploegen genoegen nemen met een gelijkspel.

Al met al bleef er bij Someren een gevoel hangen dat het een goed resultaat uit handen had gegeven. Aan inzet was er duidelijk geen gebrek, aan slimheid om je niet uit de tent te laten lokken helaas wel. Als we echter iedere week met deze instelling aan de start verschijnen, komen de resultaten vanzelf en zal Someren hopelijk ook snel de onderste regionen weten te verlaten.

Opstelling: Dirk Kerkers; Joey Sonnemans, Karel de Lau (C), Thijs Santegoeds, Mike van der Loo (66. Jesse Welten); Niels van Santvoort, Maxime Hollanders, Bart Hurkmans; Patrick Vereijken (80. Vince van der Kampen), Pascal Loomans, Robert Janssen (66. Rik Bukkems).