Someren 3 op karakter voorbij Boekel Sport 2 (0-1)

Boekel Sport 2 (zon)

8 december 2019 11:30

In een meer spannende dan goede wedstrijd, heeft Someren zijn tweede overwinning van het seizoen geboekt. Tegen het thuis tot dan toe nog ongeslagen Boekel Sport wist Someren, dankzij een doelpunt van Niels van Santvoort, met de volle buit huiswaarts te keren.

Vooraf was Someren dus gewaarschuwd. In eigen huis is Boekel schier onverslaanbaar. Alleen een van de titelfavorieten, Deurne 2, wist met een punt huiswaarts te keren. De overige bezoekers aan sportpark De Donk, werden stuk voor stuk met een nederlaag teruggestuurd. Dit waren echter wel de laagvliegers in de competitie maar laat nu net Someren, ondanks dat het zelf ook een laagvlieger is, het tot nu toe juist beter doen in de moeilijke wedstrijden. Het vertrouwen op een goed resultaat was er dus wel degelijk en het belang van de wedstrijd hoefde door trainer Hans van Santvoort nauwelijks onderstreept te worden. Bij een nederlaag zou het gat met de naaste concurrenten namelijk halverwege al oplopen tot 6 punten. Someren wist wat het te doen stond maar op het, door de overvloedige regenval uiterst moeilijk bespeelbare grasmat, was het toch de thuisclub die de eerste mogelijkheden creëerde. Beproefden de gastheren in eerste instantie nog het geluk van afstand, in tweede instantie waren ze van dichtbij stukken gevaarlijker maar beide mogelijkheden leverden geen doelpunt op. Ook een vrije trap vanaf de rand van het zestienmetergebied leverde geen resultaat op, daar de bal recht in de handen van Dirk Kerkers werd getrapt. Aan de andere kant kroop Someren meer uit z’n schulp en was het Sem Leenen die het doel van Boekel onder vuur nam. Van een kleine 25 meter belandde zijn kanonskogel echter op de buitenkant van de paal. Nog voor rust kreeg Someren de beste mogelijkheid maar vergat Rick Vereijken de volledig vrijstaande Patrick Vereijken aan te spelen en liep zich vast op de verdedigers van de gastheren. De thuisploeg bleef voornamelijk gevaarlijk via de uiterst bedrijvige voorwaartsen. Een van hen ging zelfs zo ver door in zijn bedrijvigheid dat hij tot twee keer toe, met veel gevoel voor theater, probeerde een penalty te versieren maar de scheidsrechter liet zich niet piepelen. Met de brilstand konden beide ploegen dus aan de thee.

Na de rust schoten de bezoekers uit de startblokken. Na een prima aanval over de flank werd de bal uitstekend voor het doel geslingerd. Daar leek Niels van Santvoort de bal van dichtbij voor het intikken te hebben maar helaas werkte Niels deze uitgelezen mogelijkheid over de lat. Beide ploegen bleven op zoek gaan naar een doelpunt. De geelzwarten deden dit vooral door fysiek voetbal en hun geluk van afstand of met voorzetten van de zijkant te beproeven terwijl Someren vooral met snelle combinaties en tegenaanvallen tot scoren probeerde te komen. Na een uur spelen had het aanvalsplan van de gasten succes. Een prima aanval over de rechterkant bracht de bal bij Rick Vereijken. Hij wachtte goed tot het juiste moment om Niels van Santvoort vrij voor de doelman te zetten. Ditmaal faalde Niels niet en schonk hij de blauwwitten de zo gewenste voorsprong. Hierna nam de druk van de thuisploeg verder en verder toe. Someren had het bij tijd en wijle erg zwaar om onder de druk van Boekel uit te komen maar dit zorgde er ook voor dat de vechtmachine in Someren loskwam. De blauwwitten vergaten te voetballen daar waar het kon maar met veel passie en inzet, wist Someren de meeste aanvallen van de gastheren in een vroeg stadium onschadelijk te maken. Hierdoor moest Boekel het vooral van afstand proberen. Als dit al gebeurde, was het doelman Dirk Kerkers die uitstekend op zijn post stond. Verreweg de beste kans in de wedstrijd was nog voor Someren. Een aanval over de linkerkant leverde bij de tweede paal, na een uitstekende actie van Patrick Vereijken, een bijna niet te missen kans op voor de volledig vrijstaande Dennis Rutten. Echter zorgde het moeilijk bespeelbare veld ervoor dat Dennis de bal niet goed onder controle kreeg en zo kon de doelman alsnog redding brengen. Doordat ook Boekel niet meer tot scoren kwam, kon Someren toch met de drie punten huiswaarts keren.

Door deze belangrijke overwinning houdt Someren aansluiting met de overige teams in de onderste regionen. Ondanks dat Someren de 11e plek bezet, is het gat naar nummer 9, Mierlo-Hout, te overzien. Na de winterstop, start Someren met een thuiswedstrijd tegen nummer 10, NWC 3. Een onvervalste zespuntenwedstrijd. In de seizoensouverture op sportpart ’t Root ging het voetballend oppermachtige Someren toch onderuit. Op 2 februari is het tijd om dit recht te zetten, aanvang wedstrijd op sportpark de Potacker is dan om 13.00 uur.

Opstelling Someren: Dirk Kerkers; Lex Lemmens (52. Robert Janssen), Tjardo Knapen, Karel de Lau (C), Maxime Hollanders; Dirk Maas, Niels van Santvoort, Jaimy van Loon; Patrick Vereijken, Sem Leenen (79. Rick van Bussel), Rick Vereijken (65. Dennis Rutten).