Veteranen: Eén team in actie, zélfs de redactie

SV Someren Veteranen

Bavos Veteranen

10 november 2018 17:00

Op koers met een 5 – 3  overwinning.

Het was alweer een hele tijd geleden dat we tegen BAVOS gevoetbald hadden. Een enkele veteraan kon het zich nog maar vaag herinneren, maar dat is dan ook wel weer logisch, anders noemen ze je geen veteraan.

BAVOS betrad het groene heiligdom in de strijdkleuren rood en zwart. Wij konden onze nog steeds wat nieuw aanvoelende tenues dus aanhouden. Als referee konden we beschikken over de kwaliteit van Cor Bukkems. Op professionele wijze loodste hij beide teams door de strijd.

BAVOS beschikte over enkele snelle spelers voorin. Een was nog ver familielid van een van de indianenstammen uit Noord-Amerika. Die was voor de redactie. De andere werd goed gedekt door Frank, Marco, Peter en Martin. Na 5 minuten aftasten, viel er voor ons winst te behalen uit een vrije trap op zo’n 30 meter van het doel. Martien knalde de bal links langs de muur strak tussen de palen. Afgekeken van Ronaldo of niet het was een prachtig doelpunt!

BAVOS bleef steeds gevaarlijk. Telkens werd er geprobeerd om onze verdediging te splijten door het samenspel van de twee spitsen. In de 12e minuut lukte dit op kinderlijk eenvoudige wijze. Als aan de grond genageld werd er niet gereageerd op de slalomspelwijze van de spits. Marco was als laatste aan de beurt, maar had zijn beweging naar de andere kant gepland. Eenvoudig doelpunt links van onze keeper Marc.

Vervolgens werd er goed voetbal neergezet door beide teams. Over en weer ontstonden er kansen. De meeste waren voor de thuisploeg. Peter testte de keeper van BAVOS door op de lijn van de zestien een schot op doel los te laten dat maar net uit de rechterbovenhoek kon worden weg gestoempt. Martien zag zijn schot op de lat afketsen. Een bliksemdoorbraak van de bezoekers werd door onze verdediging op het allerlaatste moment in onze zestien net op tijd onschadelijk gemaakt.

Het stond even gelijk, 1 – 1. BAVOS probeerde deze situatie te gebruiken door druk te zetten. Onze redactie was deze keer met links te sterk voor de middenvelders van BAVOS. Vanuit de linksback positie kreeg Marciano de bal aangespeeld, hield goed balbezit, waardoor hij in een vrije positie op zo’n 25 meter van het doel van BAVOS een allesvernietigend schot kon lossen, dat strak in de rechterbovenhoek vloog. Er was weer een voorsprong opgebouwd.

De 2e helft gaf een zelfde spelbeeld. Aanvallen van ons werden afgewisseld door die van BAVOS, alleen die van ons hadden telkens het effect waar ze voor bedoeld waren, scoren natuurlijk! BAVOS moest komen. Dat leverde gaten op in hun middenveld en verdediging. Jeroen probeerde als eerste daarvan te profiteren door een langafstandsschot op de lat te laten afketsen. Daarna was Edwin aan de beurt. Na een mooie aanvalsactie door de verdediging van de tegenstander heen wist Antoni de bal voor te krijgen. De bal werd net niet goed genoeg weggewerkt door BAVOS, waardoor Edje in alle rust de klus mocht afmaken, 3 – 1. En met alle gemak ging onze soepele spits door met scoren en maakte zijn tweede treffer ongeveer 10 minuten later.

Maar daarmee was de zaak nog niet geklaard. BAVOS gaf zich zomaar niet gewonnen. Vanuit een voorzet vanaf de linkerflank werd de bal hoog voorgegeven en op geraffineerde wijze over Marc in het doel gekopt. De spanning steeg, 4 – 2 is voordat je het weet een gelijkspel. De bezoekers roken bloed. Eén minuut na hun laatste treffer werd door een dekkingsfout hun 3e doelpunt verzilverd. Het bleef spannend tot de laatste minuut. Totdat Marciano vanaf de eigen helft een sprint inzette en daarmee de verdedigers dol speelde en de wedstrijd besliste met een mooi overtuigende 5e treffer.

Beeldmateriaal: Wim

Tekst: Marcel