Veteranen: “Ik voetbal 10 minuten mee en hij zit d’r in.”

SV Someren Veteranen

Lierop Veteranen

20 april 2019 17:00

Hoe is het mogelijk zou je zeggen, maar ook bij de Veteranen van SV Someren galmt er regelmatig een luchtige Cruijffiaanse opmerking over het veld. Er is maar een Veteraan die dat kan … juist ja, die !

Even wat tekst en uitleg over de oorsprong van deze prachtige manier om uiting te geven aan wat voetbal nu eigenlijk is. Kort citaat uit de vrije encyclopedie Wikipedia:

“Cruijffiaans kenmerkt zich door een verzameling woorden uit het voetbaljargon, het plat Amsterdams en oneliners die het midden houden tussen paradoxen, inzicht en open deuren. Taalkundige René Appel meent dat Cruijff ‘op een heerlijke manier uitdrukkingen verkeerd gebruikt.’ Omdat Johan Cruijff voor zijn toehoorders vaak niet te volgen was, spreekt men van Cruijffiaans taalgebruik.”

Maar deze wedstrijd tegen Lierop werd niet alléén onderbouwd met uitspraken van unser Rudi. Onze nieuwkomer Rico rukte ook een blik oneliners open met de uitspraak; “Is er geen andere bal, want deze schiet de hele tijd over het doel!

Er is ook gevoetbald door beide teams. Én er is door ons als thuis spelende ploeg weer mooi aan het doelsaldo gewerkt voor dit seizoen. Niet dat we daar iets mee opschieten, maar het klinkt goed als iemand vraagt naar de eindstand.

Met een sterke opstelling stuurde onze coach het team deze zaterdag het veld op. Met heel wat geblesseerden op de reservebank, had hij wederom weten te zorgen voor tijdelijke nieuwe aanwas met het opstellen van enkele nog niet gecontracteerde sterspelers. Rico in de spits ter vervanging van de geblesseerde Marco en Patrick de schoonzoon van Ruud als opkomende spits vanuit de rechterflank. In de 3e minuut was het al meteen raak. Omdat Rene zich goed had opgesteld voor het doel, kon hij vrij gemakkelijk de eerste treffer binnen schieten.

Toen bleef het even rustig en werd er over en weer lekker gevoetbald door beide teams, met wel de aanvulling dat wij als thuisploeg meer druk wist te zetten op het spel van Lierop. Alleen druk zetten is niet genoeg. De kansen moeten ook afgemaakt worden. Vandaar de al eerder genoemde uitspraak door Rico of er misschien met een andere bal gespeeld kon worden. Hij raakte daar steeds meer van overtuigd toen hij met het nemen van een toegekende penalty hoog over de lat schoot. Uiteindelijk bleek dat het toch niet aan de bal lag, want Lierop wist via en mooi opgezette aanval de gelijkmaker binnen te tikken.

We waren dus gewaarschuwd. Dat had Marcel onze tapbaas ook goed begrepen. Via een mooie assist van Marciano voor de zestien op rechts zag hij in de 32e minuut zijn kans schoon om te zorgen dat hij ’s avonds achter de tap de stamgasten van echte voetbalverhalen kon voorzien. Zijn eerste doelpunt is binnen! Op naar de Hei!

Hier en daar werd Lierop gevaarlijk, maar kon onze verdediging de situaties telkens naar hun hand zetten. Marc moest zo nu en dan laten zien dat hij als keeper het nog niet verleerd was om een bal met een snoekduik uit de lucht te plukken en zoals bij alle topwedstrijden het geval is ontstond er zomaar ineens een spelsituatie waardoor de gemoederen hoog op liepen. En ook dat werd prima opgelost onder de deskundige arbitrage van onze scheids Cor Bukkems.

In de tweede helft gingen we niet achterover leunen, zoals vaak de meeste teams doen. We maakten het Lierop alleen nog maar moeilijker door de bal gewoon rond te spelen en op belangrijke momenten in balbezit te blijven. Dat liet Patrick in de 39e minuut op sublieme wijze zien, door vanuit zijn rechtsbuitenpositie de bal net binnen het strafschopgebied aan te nemen en precies op het juiste moment met rechts de bal strak in de linkerhoek van het doel van Lierop te plaatsen.

Via een vrije trap even later in de wedstrijd leek Lierop nog even grip te kunnen krijgen op de wedstrijd, was het niet dat onze Marc de bal prachtig uit de rechterbovenhoek plukte! Lierop probeerde de druk op te voeren en kwam vanuit een mooie voorzet bijna tot een doelpunt. De Lieropenaren bleven strijden tot het bittere einde, maar moesten uiteindelijk toch in de derde helft de tegenvaller wegwerken.

Link naar filmmateriaal

Foto – en filmmateriaal:  Wim