Veteranen: De return wordt zéker spannend

Lierop Veteranen

SV Someren Veteranen

27 oktober 2018 17:00

Het was alweer even geleden dat we op Lierupse grond mochten voetballen. Zoals bij veel Veteranenteams het afgelopen seizoen het geval was, is het ook voor onze naaste buren een hele toer geweest om elke zaterdag weer met een complete basisopstelling op het veld te staan. Gelukkig kunnen we elkaar dit seizoen weer uit en thuis uitdagen en testen tot het uiterste.

De wedstrijd begon rustig. De bal werd rondgespeeld en beide partijen waren aan het aftasten waar de zwakke plekken van de tegenstander zaten. Voor Lierop deed zich al vroeg in de wedstrijd de mogelijkheid voor om te scoren. Vanuit een opgezette aanval vanaf de rechterflank, werd de bal hoog in de zestien voorgegeven en door hun vrijgekomen spits links op doel gekopt. Gelukkig hadden wij Marc in het doel staan. Hij plukte de bal met een prachtige zweefduik uit de lucht.

Lierop bleef kansen creëren, waardoor Marc enkele malen het juiste moment moest kiezen om uit zijn doel te komen. Ook wij lieten de bal goed rond gaan. Martien kon via een dieptepass van Marco het strafschopgebied van Lierop bereiken en maakte door balbezit te houden de keeper van Lierop even wakker.

Even werd er veel gevoetbald op het middenveld en konden beide teams elkaar de bal onderscheppen. Na een ingooi door ons vanuit links forceerde Dennis een opening en kon daardoor een voorzet op Marco in het strafschopgebied geven. Omdat Marco de bal net niet voor zijn voet kon krijgen, dacht de verdediging van Lierop de bal wel even weg te rossen, maar maakte vervolgens een inschattingsfout, zodat Rene de klus kon afmaken met een mooi geplaatst schot in de linkerhoek. De keeper van Lierop was kansloos, omdat hij de bal vanachter zijn eigen verdediging niet kon zien aankomen.

Er werd sportief door gevoetbald met een ruststand van 0 – 1 voor de gasten. Na rust werden de kaarten opnieuw geschud. Bij beide teams was er gewisseld. Lierop liet veelvuldig zien over goed combinatievoetbal te beschikken. Toch werden ze steeds meer gedwongen om in de verdediging te gaan. Marciano testte als eerste in de 2e helft de kracht van deze verdediging. Met een strak schot op doel en boven de handen van de keeper zette hij de 0 – 2 op het scorebord.  Gauw genoeg daarna mocht Antoni de score verhogen met een derde treffer, door na een dieptepass van Martien de bal rechtsvoor aan te nemen en via een lobje over de aanstormende keeper in het doel te werken.

Lierop raakte een bietje de weg kwijt, maar kon hier en daar toch nog de achterlijn bereiken, waardoor er gevaarlijke situaties ontstonden in het keepersgebied van Marc. De scherpte ontbrak bij hen, anders hadden zij de wedstrijd weer open kunnen leggen.

Het tegendeel voor de thuisploeg was echter het geval. Het prijsschieten was begonnen. Als eerste probeerde Marco de keeper van Lierop opnieuw uit, maar verloor dit eerste contact. Even daarna mocht hij het via een hoge bal vanaf de rechterflank van Jeroen nog eens proberen voor het strafschopgebied. De bal werd aangenomen even goedgelegd en vervolgens mooi en strak rechts in het doel geschoten.

Lierop probeerde telkens weer op te staan en de aanval weer in te zetten. Daarmee ging hun verdediging mee naar de middenlijn. Rene stond scherp opgesteld en gebruikte deze kans door via een adembenemende rush vanuit de middenlijn de zestien te bereiken om vervolgens oog in oog met de keeper te komen staan. Dat was hij al even niet meer gewend geweest en kreeg daardoor niet alle spierbewegingen meer goed onder controle, waardoor de bal net even te hoog boven het doel zeilde.

De kansen voor ons bleven maar komen. Marciano plaatste de bal na een uitbraak over links op goal, maar de doelman van Lierop kon nog met één goed uitgestoken hand erger voorkomen. Maar we waren nog niet klaar, want we voelden dat er meer in het vat zat. Lierop bleef proberen deze gedachte te smoren en roet in het eten van Marc te gooien, die er op gebrand was om de 0 te houden. Uiteindelijk lukte het de thuisploeg om onze doelman te misleiden en hem te forceren om een strafschop tegen te krijgen. De penalty ging erin. Lierop had de eer toch in ieder geval weten te redden.

De wedstrijd werd weer opgepakt en wij gingen verder met het spel te bepalen. Opnieuw werd duidelijk dat de linkerflank van Lierop niet opgewassen was tegen de snelle uitbraken van Jeroen. Hij mocht vanuit de eigen helft helemaal doorstomen tot aan de achterlijn van de tegenstander. De bal kon vervolgens door hem hoog worden voorgegeven. Marciano die links voor het doel helemaal vrij stond mocht de bal mooi in een boog over de keeper in het doel koppen. De hoofden van de spelers van Lierop keken naar de grond. Het verlies was onomkeerbaar. De scheids floot af en de overwinning voor ons was glansrijk. De return duurt nog even, maar zal zéker vol spanning zijn.

Beeldmateriaal: Wim

Tekst: Marcel