Veteranen: Terechte overwinning met scherpe beslissingen van de scheids

SV Someren Veteranen

RKSV Mierlo Hout Veteranen

29 september 2018 17:00

We kunnen het beste het komend weekend nog maar niet voor de gezelligheid ergens in Mierlo-Hout op een terrasje gaan zitten. De kans is dan namelijk groot dat we verwikkeld raken in heftige discussies.

Het begon als een gemoedelijke partij voetbal. Al vrij vroeg in de eerste helft konden wij de score openen. Via een door Ralf mooi opgezette aanval vanuit het middenveld, werd de bal aangenomen door Martien op de linksbuitenpositie. Met zijn voorzet op Jeroen, kon deze na enkele kapbewegingen de bal voorleggen op de vanuit het middenveld opgekomen Rene, die de klus af mocht maken met een schot op doel vanuit de lucht.

De tegenstander bleef rustig, maar beraamde een plan om een gelijkmaker te forceren. Er werd goed gevoetbald door Mierlo-Hout. Een groot deel van de eerste helft waren ze aanwezig op onze helft. Er werd door hen echter telkens balverlies geleden op de momenten dat er geoogst moest worden. Onze verdediging gaf geen krimp. Het kwam zelfs zover dat een door onze voorhoede opgezette aanval er bijna voor zorgde dat de mannen uit Helmond - West met een tweede tegendoelpunt werden verrast. John had net even te weinig ruimte om de bal goed met een boogje over de keeper te plaatsen, waardoor hij de lat raakte.

Er begon steeds meer een Champions League sfeertje te hangen. Van onze kant werd dat gevuld door een psychologisch element, dat we in de volksmond en netjes vertaald “bluf” noemen. We probeerden onze tegenstander te overbluffen met veul praten en scherpe acties. Dat lukte uitermate goed. De mannen van Mierlo-Hout raakten steeds verder geïrriteerd en moesten er alles voor doen om hun hoofd erbij te houden. En bijna met resultaat, want via een doorbraak in de zestien en in eerste instantie prima keeperswerk van Marc, knalde de bal uiteindelijk op de paal en werd er dus geen aansluitingstreffer genoteerd.

De vlam sloeg pas echt in de pan toen Frank een doorgebroken man even moest laten zien waar de grens van ons strafschopgebied nou eigenlijk wel precies was. Onze VAR heeft deze spelsituatie op zondagmorgen aan een minstens vijf minuten lang durende kritische analyse onderworpen en moest helaas voor de gefrustreerde tegenstander tot de conclusie komen dat onze scheids Hans een prima beslissing had genomen door te zien dat het randje strafschopgebied was!

De hete thee moest er in de rust even voor zorgen dat de gemoederen tot bedaren kwamen. Maar waarschijnlijk hadden we niet de juiste thee, want de tegenstander was er vurig op uit om de winst mee naar huis te nemen. Verschillende aanvallen waren gevaarlijk genoeg om ons ervan te overtuigen dat de strijd nog niet gestreden was.

Het psychologisch voetbal spelen werd door ons stukje bij beetje uitgebreid. De tegenstander was het dan ook zat toen Marc bij het voorbereiden van hun strafschop in het midden van de 2e helft de bal opnieuw op de stip legde en klaagde bij de scheids over deze inmenging. De irritatie ontlaadde zich in een hard en zuiver schot in het net.

Het spel ging verder, Mierlo-Hout bleef de beste kansen krijgen en Marc deed zijn werk goed! Dat zorgde ervoor dat wij weer meer stootkracht konden opbouwen en daardoor vrij snel na het tegendoelpunt een tweede treffer noteerden. Edwin kon vanuit de rebound met een mooie draaibeweging de keeper totaal verrassen. Gauw genoeg volgde er zelfs een 3e treffer. Champions League voetbal eerste klas! Door een prima actie van Marciano konden we balbezit krijgen op onze eigen helft. Onze twee spitsen Edwin en Antonie stormden mee naar voren. De bal werd voor de een te laat, maar voor de ander op het juiste moment voorgelegd, waardoor Antonie met een mooi actie de keeper kon uitspelen en de bal uiteindelijk in het net kon schieten. Een zwaar verontwaardigde defensie van de tegenstander wilde nog verhaal halen bij hun grensjager, maar echter zonder resultaat. Soms zit het mee en soms zit het tegen!

De reactie van de tegenstander liet niet lang op zich wachten. We waren wat slordig geworden in de defensie, waardoor Mierlo-Hout kans zag om te scoren. De wedstrijd was door ons gewonnen en de  de 3e helft ook!

Beeldmateriaal: Wim

Tekst: Marcel