Knap gelijkspel Someren 3 bij Koploper HVCH 2 (0-0)

HVCH 2 (zon)

5 mei 2019 12:00

Aan de hand van uitblinker doelman Dirk Kerkers heeft Someren op bezoek bij de trotse koploper van de Reserve 1e Klasse B een punt gepakt. Voetballend waren de gastheren duidelijk de bovenliggende partij maar met veel strijd wist Someren overeind te blijven.

Nadat ook ondergetekende zich eindelijk naar de Potacker gespoed had, kon de reis naar sportpark “De Braaken” beginnen. Voorafgaand was het natuurlijk duidelijk dat een bezoek aan de koploper meestal niet leidt tot een goed resultaat. Daarnaast bleek ook al in de heenwedstrijd dat HVCH over een heel erg goed voetballend team beschikt. Echter kreeg ook Someren in die wedstrijd enkele goede kansen op meer en werd de wedstrijd pas in de slotminuten beslist. Dit gaf Someren toch ook moed dat er vandaag bonuspunt(en) behaald konden worden. Hoe te langer het namelijk ook 0-0 zou blijven, des te zenuwachtiger de koploper zou worden aangezien de voorsprong op nummer 2, Sparta ’25 2, slechts twee verliespunten bedraagt. Ondanks deze wetenschap begon Someren erg slordig aan de wedstrijd en hadden de gastheren hun taak veel eenvoudiger kunnen maken door deze slordigheid af te straffen. Zo kreeg de ploeg uit Heesch, voor de gelegenheid in het rood gehuld en niet het traditionele blauwwit, enkele grote kansen. Tot twee keer toe leidde slordig balverlies van Someren ertoe dat een speler van HVCH vrije doortocht had naar het doel van Someren. Beide keren had Dirk Kerkers echter een uitstekende reactie op de wat flauwe inzetten. Daarnaast kon de rechtsbuiten van de thuisploeg gevaarlijk worden maar zijn schot verdween voorlangs en bij een eerdere poging verhinderde zijn matige aanname een doelrijpe kans. Someren stelde daar, behalve een schot van Jan vd Veen dat moeizaam uit de hoek werd gehouden door de goalie van HVCH, weinig tegenover. HVCH bleef de bovenliggende partij maar werd in het vervolg alleen nog gevaarlijk met een paar schoten van afstand. Eén van die schoten leverde een gevaarlijke rebound op, die echter weer ruim over geschoten werd. De overige inzetten, waaronder een als voorzet bedoelde doelpoging, werden door Dirk Kerkers vakkundig uit de hoek of onder de lat vandaan getikt. Dit leidde echter tot een aantal hoekschoppen en bij één van deze hoekschoppen kon de bal van dichtbij ingebracht worden maar wederom stond Dirk Kerkers op zijn post. Net voor rust was het ineens Someren dat stevig op de deur klopte. De bal kwam in de zestien bij Danny Welten terecht maar zijn schot uit de draai werd ternauwernood gekeerd.

In de rust was het duidelijk dat we blij mochten zijn met de brilstand maar ook dat er mogelijkheden lagen als we zelf iets meer aan het voetballen zouden komen. Om dit kracht bij te zetten werd de van een blessure teruggekeerde Dylan Maas ingebracht.  Het spelbeeld bleef aanvankelijk echter hetzelfde, HVCH maakte het spel, Someren hield tegen. Someren deed dit nu met meer overtuiging dan voor rust. Kleine kansen werden nog wel gecreëerd door HVCH. Zo krulde de gevaarlijke linksbuiten de bal een meter langs de goal en schoot de aanvallende middenvelder, nadat hij de bal wat gelukkig meekreeg, in het zijnet. De grootste kans kwam toen de bal op randje zestien werd afgelegd en beheerst richting de hoek werd gestuurd. Echter leek Dirk Kerkers vandaag nagenoeg onverslaanbaar en was hij ook deze situatie op knappe wijze meester. Toen de koploper nog meer druk naar voren wilde geven, was het juist Someren dat aan de andere kant twee keer heel erg gevaarlijk werd. In eerste instantie zorgde de aanwezigheid van Patrick Vereijken voor miscommunicatie tussen de doelman en een verdediger waardoor de bal voor de voeten van Jan vd Veen belandde. Hij leek de bal voor het inschieten te hebben maar zijn poging was te zwak om de verdediging van HVCH in verlegenheid te brengen. Daarmee was de koek nog niet op want de beste kans was voor de zojuist ingevallen Dennis Rutten. Na sterk doorzetten van Jan vd Veen over rechts, kreeg Dennis de bal in kanrijke positie aangereikt en had de bal voor het inschuiven in het lege doel. De controle ontbrak echter waardoor de goalie zich tot zijn opluchting op de bal kon storten. In de slotfase zetten de gastheren nog een laatste keer aan maar verder dan een schot in de handen van Dirk Kerkers, kwamen ze niet.

Met hard werken, een uitblinkende doelman en een beetje geluk, hield Someren dus een belangrijk punt over aan deze wedstrijd. In de laatste weken van het seizoen, komt de strijd tegen degradatie tot zijn hoogtepunt. Voor Someren is het zaak om in de laatste 3 wedstrijden van het seizoen nog zoveel mogelijk punten te behalen om de nacompetitie te ontlopen. Te beginnen volgende week in de thuiswedstrijd tegen, het nagenoeg uitgespeelde, Margriet. In die wedstrijd is het zaak om het resultaat van afgelopen zondag bevestiging te geven. Aftrap op sportpark de Potacker vindt plaats om 13.00 uur.

Opstelling Someren: Dirk Kerkers; Dirk Maas, Karel de Lau (C), Ron van Stratum, Joey Sonnemans; Niels van Santvoort, Robert Janssen (46. Dylan Maas), Tjardo Knapen; Danny Welten (65. Dennis Rutten), Jan van der Veen, Patrick Vereijken.

Verslag: Mark van den Boomen.