Vrouwen SV Someren/NWC onderuit tegen koploper Eldenia

Eldenia VR1 (zon)

Hoofdklasse B

17 februari 2019 12:00

Het eerste vrouwenteam van SV Someren/NWC heeft op eigen veld met 0-2 verloren van de aanstaande kampioen Eldenia. De ploeg uit Arnhem heeft dit seizoen nog maar 1 nederlaag hoeven slikken en ging er 12 keer met de winst vandoor. Dat dit een zware wedstrijd zou gaan worden, wisten we nog na de wedstrijd eerder dit seizoen. Toen werd er in Arnhem al kansloos verloren met 6-2.

We wilden ons vandaag graag meten aan een tegenstander van topklasse niveau.
De gehele week is er goed getraind en het plan was klaar. Laat Eldenia maar het spel maken was de opdracht. Terugtrekken op eigen helft en de ruimtes zo klein mogelijk houden en daar de duels aangaan. Dit plan werkte de gehele wedstrijd perfect. Op één moment na en dit werd dan ook keihard afgestraft. In de tweede minuut was er al een grote kans voor de thuisploeg. Het was Evi Schellens die oog in oog met de keepster van Eldenia kwam en haar ploeg al vroeg in de wedstrijd op voorsprong kon schieten. Maar de goed spelende keepster van Eldenia kwam als winnaar uit de strijd.

De vrouwen van Someren/Asten raakten door deze kans een beetje overmoedig en wilden, ondanks de afspraken, steeds meer de druk hoger gaan leggen. Zo ook in de 5e minuut. De opbouw van Eldenia werd al vroeg verstoord, waardoor er veel ruimte ontstond op het veld. Ruimte waar een ploeg als Eldenia wel raad mee wist. Dit werd dan ook gelijk genadeloos afgestraft. Daar waar Someren/NWC in de 2e minuut op voorsprong had moeten komen, waren het nu de gasten die op 0-1 kwamen. De thuisploeg werd gelijk wakker geschud en wist dat het zich weer terug moest trekken en loeren op de counter. Dit werd meer dan perfect uitgevoerd. Eldenia kwam nooit lekker aan het voetballen en had moeite met het felle spel van de thuisploeg. Aanvallend kwam Someren/NWC er af en toe gevaarlijk uit, maar het was vooral de sluitpost van de gasten, die op haar hoede was en haar ploeg op de 0 wist te houden.

2e helft zelfde plan. Niet uit de tent laten lokken en spelen volgens afspraak. De kansen zouden weer gaan komen, maar hoe moeilijk het ook was, we moesten geduldig afwachten. Eldenia begon sterk aan de tweede helft en wist in de 46e minuut het net weer te vinden. Deze bal werd vanuit een buitenspel positie ingeschoten en dus terecht afgekeurd. Wel weer een waarschuwing dat er ook de tweede helft vol gespeeld zal moeten worden. In de 54e min. waren de gasten weer dicht bij een doelpunt, maar het harde afstandsschot werd op een schitterende manier over getikt door de keepster van de thuisploeg, Iris van Stiphout. Het moest voor Eldenia ook van deze momenten komen. Corners, vrije trappen of afstandsschoten. Maar de ploeg, die normaal gemiddeld 4,5 doelpunt per wedstrijd wist te maken, kwam voetballend niet door de goed gedichte muur van de thuisploeg. In de 69e minuut was Lotte van Mourik dicht bij de gelijkmaker. Zij werd met een lange bal gelanceerd en ook zij kwam vrij voor de keepster van Eldenia te staan. Maar zij hield wederom haar ploeg in de wedstrijd en wist te redden.
Na deze redding kwam de bal voor de voeten van Evi Schellens, maar haar inzet verdween over het doel. 5 Minuten voor tijd moest Someren/NWC dan toch komen. Het speelde een goeie wedstrijd en verdiende dan ook wel een punt tegen de koploper. Er werd meer op de aanval gespeeld om op zoek te gaan naar de gelijkmaker. Het was duidelijk billenknijpen voor de aanstaande kampioenen, die een zeer lastige middag hadden op het zonovergoten sportpark De Potacker. Uiteindelijk wisten zij wel goed om te gaan met het aanvallende spel van SV Someren/NWC en maakten dankbaar gebruik van de ruimte die er weer ontstond.
Diep in blessuretijd wisten zij de wedstrijd definitief op slot te gooien en de 0-2 binnen te schieten.

Wat voor de thuisploeg overbleef waren de complimenten van de tegenstander over de manier waarop er gespeeld werd. Georganiseerd verdedigen, maar toch opzoek willen gaan naar een treffer. Helaas kregen we daar geen punten voor, maar kunnen we wel vol vertrouwen richting de volgende wedstrijd kijken.

Donderdag 28 februari komt eredivisionist Achilles ’29 maar Sportpark De Potacker. Wederom een mooie tegenstander en natuurlijk een schitterende wedstrijd voor de supporters. Iedereen is dan ook van harte welkom. Uiteraard is deze wedstrijd voor iedereen gratis te bezoeken. Aftrap is om 20.00 uur in Someren.

Daarna zal het team het carnavalsgedruis induiken en spelen we op zondag 10 maart pas weer de volgende competitiewedstrijd. Gelijk een hele belangrijke in de strijd tegen de onderste plaatsen. We moeten het dan in Geffen gaan opnemen tegen Nooit Gedacht. Eerder dit seizoen werd er op eigen veld met maar liefst 0-4 verloren.

We zijn gewaarschuwd dus en hebben wat recht te zetten.

Ivo Veltrop