Vrije val Vrouwen ST Someren/NWC zet door

Buitenveldert sc. VR2 (zon)

SV Someren VR1 (zon)

Hoofdklasse B

18 november 2018 14:30

Waar er enkele weken nog volop euforie was in het Someren/NWC kamp, zit de ploeg van Ivo Veltrop en Tim van Ophoven nu duidelijk in de hoek waar de klappen vallen. Na het verlies 2 weken geleden in Maarssen (2-3), vorige week op eigen veld de grote afstraffing tegen Nooit Gedacht (4-0), was het nu de hekkensluiter Sc Buitenveldert die in de hoofdstad met 2-0 wist te winnen en daarmee pakten zij de eerste 3 punten van het seizoen.

Een grote afgang voor onze meiden en staf?? Nee, absoluut niet. Waar vorige week het spel en inzet zwaar ondermaats en onacceptabel was, zo goed was de inzet vandaag en met momenten mooie aanvallen en goed voetbal. Zo was het eerste kwartier ook eenrichtingsverkeer richting het doel van de Amsterdammers. Maar tot echte uitgespeelde kansen wisten de gasten niet te komen. Zeker het eerste half uur speelde Someren/NWC goed en leek het een kwestie van tijd tot de openingstreffer zou gaan vallen. Deze ging er in de 33e minuut ook komen, maar totaal tegen de verhouding in viel deze binnen in het doel van ST Someren/NWC. Een van de spaarzame keren dat de thuisploeg in het 16 meter gebied kwam. Dit keer was het vanuit een corner die zeer goed genomen werd. Voor de goal wist een speelster van Buitenveldert goed vrij te komen en zonder enige dekking kon zij de bal achter keeper Lindsey Stultiëns koppen, 1-0. Een zeer harde klap, recht in het gezicht bij iedereen die er was voor Someren/NWC. De ploeg leek de drive, die er anderhalve wedstrijd niet meer was, terug gevonden te hebben. Maar door één kans keek de ploeg weer tegen een achterstand aan. Het was ook aan het spel te merken dat dit een klap was voor de gasten. Er werd niet meer gevoetbald en Someren/NWC ging mee in het tempo van de tegenstander tot groot plezier van de thuisploeg, die hierdoor nog meer kansen kreeg om de score te verdubbelen voor rust. Maar gelukkig bleef dit uit.

In de rust de rug gerecht en weer vol voor de aanval gaan was de afspraak.

Dit gebeurde. De thuisploeg werd gelijk weer onder druk gezet en Someren/NWC ging vol voor de gelijkmaker. Maar wederom was het spel goed tot het 16 meter gebied van de thuisploeg. De tot nu meest gepasseerde verdediging van de competitie, bleek vandaag een goed gebouwde muur te zijn, waar meiden in stonden die er alles aan wilden doen om die voorsprong over de streep te trekken. Toch wist Someren/NWC een moment deze Amsterdamse muur te slechten, toen Lotte van Mourik gelanceerd werd en oog in oog met de doelvrouw van Buitenveldert kwam. Normaal kunnen we deze 100% kans wel overlaten aan de topscorer van Someren/NWC, maar helaas verdween deze grootste kans voor de gasten nu net naast het doel. Al vroeg in de wedstrijd ging Someren/NWC alles op alles zetten, want eigenlijk telden vandaag alleen de 3 punten. De druk werd alsmaar groter, maar de ruimte voor de thuisploeg ook, die met enkele counters probeerde te scoren. Ook de verdediging die 1 op 1 stond te spelen, wist hun duels te winnen en Buitenveldert kon niet meer echt gevaarlijk worden. Tot ze hulp kregen van de Amsterdamse leidsman, die assistent-scheidsrechter Joost van Stiphout liet staan. Het was overduidelijk buitenspel, maar de scheidsrechter beoordeelde dit anders en wat volgde was een tegendoelpunt en tevens de winnende treffer voor Buitenveldert. In de absolute slotfase wilde deze zelfde leidsman de wedstrijd volledig op zijn naam zetten. Carin Maas kwam na een diepe bal vanuit het middenveld van Buitenveldert eerder bij de bal dan haar tegenstander, die daarop een overtreding maakte op de sterk spelende Maas. In haar val nam ze de speelster van Buitenveldert mee. Tot grote verbazing wees de scheidsrechter zonder twijfel naar de stip en kreeg Buitenveldert wederom een kans om de wedstrijd definitief op slot te gooien. Gelukkig voor Someren/NWC was daar de sluitpost Lindsey Stultiëns, die de bal knap klemvast wist te pakken en zo bleef het scorebord op 2-0 staan.

Een uitslag totaal tegen de verhouding in. Someren/NWC was 75 minuten de betere partij, maar stond wederom met lege handen. Het enige waar we de groep op kunnen aanspreken is dat we gewoon te weinig kansen creëren. Maar de inzet en het voetbal was aanwezig en dat zal uiteindelijk weer beloond gaan worden.

Door dit verlies zakt Someren/NWC wederom op de ranglijst. Waar de ploeg in de 1e periode lang op de 2e plaats wist te staan, zakte het na deze wedstrijd naar de 5e plaats. Dat is jammer, maar nog steeds geen man overboord. De reële doelstelling is en blijft handhaven zonder nacompetitie. We hebben een goeie start van de competitie gehad en punten gepakt van ploegen, waar we op voorhand niet op gerekend hadden. Nu verliezen we er een aantal van directe tegenstanders, waardoor het verschil met de directe degradatieplaats slechts 5 punten is. Maar dat is het niveau van de hoofdklasse dit jaar. Eldenia gaat eenzaam aan de leiding en is hard op weg een van de eerste kampioenen van dit seizoen te worden in de landelijke klasse. Maar de overige ploegen kunnen allemaal van elkaar winnen of verliezen. Het staat dus dicht bij elkaar en we beseffen ons dan ook, dat we hard moeten werken om bij die onderste ploegen weg te blijven.

Volgende week wederom een zeer lastige wedstrijd. Dan komt DSE uit Etten Leur op bezoek. Zij staan dit moment op een tegenvallende 8e plaats met 1 punt minder dan ST Someren/NWC. Kwalitatief is dit een ploeg die absoluut in de top 3 moeten kunnen eindigen. Het belooft dus weer een mooie  wedstrijd te worden op Sportpark De Potacker.

LET OP !!! Deze wedstrijd zal niet gespeeld worden om 12.00 uur,  maar de aftrap van deze wedstrijd is om 11.00 uur op Sportpark de Potacker. Graag tot dan.

Verslag: Ivo Veltrop