Vrouwen ST Someren/NWC hard onderuit op eigen veld

Fortuna'54 VR1 (zon)

Hoofdklasse B

2 december 2018 12:00

Het eerste vrouwenteam van ST Someren/NWC heeft hun thuiswedstrijd tegen het Limburgse Fortuna ’54 met duidelijke en terechte cijfers verloren. Na het grote bekerverlies eerder dit seizoen tegen de Limburgers (0-5), werd het dit keer 0-4.

Vorige week werd er na 3 verliespartijen weer eens gewonnen. Toen was de formatie van Ivo Veltrop en Tim van Ophoven met 2-1 te sterk voor DSE uit Etten Leur. Het vertrouwen was weer terug en vol goede moed zijn we gaan werken richting deze wedstrijd. We wisten namelijk dat we een goeie ploeg tegenover ons zouden krijgen. Fortuna ’54 eindigde vorig seizoen, toen nog onder leiding van Sandra Swinkels, als nummer 2 in de competitie en hebben ze tot de laatste dag gestreden voor een plek in de Topklasse. Dit seizoen begon rommelig voor de groen witten, waar al vrij vroeg de trainer opgestapt was. Nu lijkt de rust en het vertrouwen terug te zijn bij deze ploeg, want er zijn nu 4 wedstrijden op rij gewonnen en klimmen ze langzaamaan richting plaatsen waar deze ploeg thuis hoort. En dat is de top 3.

De thuisploeg speelde een zeer slechte eerste helft. Geen schijn van vorige week, waar we onze supporters nog strijd en passie wisten voor te schotelen en hierdoor uiteindelijk een achterstand wisten om te buigen. Vandaag was dit totaal anders. Deels kwam dit ook door de sterke tegenstander, maar er werd gewoon te weinig tegenover gezet. Het was eenrichtingsverkeer richting het doel van Iris van Stiphout, maar echt uitgespeelde kansen kregen de gasten niet. Door uiteindelijk 2 corners en een verdwaalde voorzet, die via de 2e paal binnen viel, gingen we wel met een 0-3 achterstand de rust in.

2e helft gaf Someren/NWC wat meer tegenstand. Zeker in de duels. De strijd en de passie waren er weer, maar de thuisploeg was niet bij machte om het Fortuna ’54 nog moeilijk te maken. De Limburgse verdediging stond onder leiding van Robin van Dael als een huis en ze gaven geen kans weg. Het zou zelfs in de blessuretijd nog erger worden voor Someren/NWC, toen Fortuna ‘54 wederom vanuit een corner de eindstand van 0-4 op het scorebord wist te zetten.

Absoluut verloren van een betere tegenstander. We kunnen zoeken naar excuses, maar dat moeten we niet doen. Verliezen hoort ook bij het spelletje en zeker tegen dit soort ploegen. We mogen niet van deze jonge groep verwachten, waarvan de meesten niet eens weten wat het voetballen in de hoofdklasse inhoudt, dat het wekelijks top is. Wat we wel mogen verwachten is dat iedereen die eerder genoemde strijd en passie laat zien. Daarop mogen we onszelf deze week weer aanspreken. We hebben er weken van mogen genieten om op de 2e plek te staan, op het een na hoogste niveau van Nederland. Maar we moeten ook reëel zijn, dat we daar NOG niet thuishoren. Het moet wekelijks kloppen, de strijd, het voetbal en een beetje geluk, anders hebben wij het gewoon heel zwaar op dit niveau. We groeien er naar toe, maar de wisselvalligheid moet eruit, willen we echt een rol van betekenis gaan spelen in deze klasse. Doelstelling is en blijft dan ook handhaven. Met nog 1 wedstrijd te spelen voor de winterstop staan we met 15 punten op een mooie 4e plaats. Dat is mooi, maar dit kunstje moeten we dus na de winterstop zeker nog een keer flikken en dat zal een zware opgave gaan worden. Waar we namelijk met de aanvang van de competitie degradatiekandidaat nummer 1 waren, nemen onze tegenstanders ons nu wel serieus na onze prestaties in de eerste helft.

Zoals gezegd, zondag de laatste wedstrijd voordat wij de winterstop ingaan. We sluiten de eerste seizoenshelft af met een lastige uitwedstrijd tegen VV Trekvogels uit Nijmegen, waar oud Someren speelster Anke Janssen vol trots de aanvoerster is. Mochten we deze wedstrijd winnend afsluiten, dan verstevigen we onze positie in de top 5. Wint de thuisploeg dan zullen we deze plaats aan hen moeten overgeven.

Een belangrijke wedstrijd dus. Aftrap is om 14.30 uur op Sportpark De Kwakkenberg in Nijmegen.

Verslag: Ivo Veltrop