Belangrijke zege voor de vrouwen van SV Someren/NWC tegen DSE

SV Someren VR1 (zon)

Hoofdklasse B

24 maart 2019 13:30

De vrouwen van SV Someren/NWC hebben in de strijd tegen degradatie een belangrijke overwinning geboekt. Van de 4 wedstrijden, die na de winterstop gespeeld zijn, wist het combinatieteam van Ivo Veltrop en Tim van Ophoven er maar liefst 3 te winnen. Alleen koploper Eldenia was te sterk. We kunnen dus wel zeggen dat het team goed aan 2019 begonnen is.

Someren/NWC wilde DSE het spel laten maken, wetende dat dit team hier moeite mee heeft. Bal veroveren en mikken op een vlijmscherpe counter om zo kansen te creëren. Dit plan werkte. De eerste helft wisten de gasten veel van de duels te winnen en de voorhoede in stelling te brengen. In de beginfase werd Janske Loverbosch via de linkerflank weggestuurd. Zij wilde met een snoeiharde voorzet Lotte van Mourik bereiken, maar een van de verdedigsters van DSE wist dit te voorkomen. Alleen raakte ze de bal niet goed en verdween deze hard in de kruising van hun eigen goal.

Ietwat gelukkig, maar de voorsprong van SV Someren/NWC was daar. Dit gaf de ploeg vleugels en was de gehele eerste helft de baas in Etten Leur. Zeker verdedigend stond het team als een huis. Nog voor rust wist Someren/NWC de score te verdubbelen. Het was Lotte van Mourik die na een half uur spelen met een schitterende solo de ene na de andere DSE speler te kakken wist te zetten en uiteindelijk oog in oog met de sluitpost kwam te staan. Ook de laatstgenoemde kon de aanval niet afstoppen. Zij werd met speels gemak voorbij gespeeld en zo kon Van Mourik, na 5 speelsters gepasseerd te hebben, in een open doel haar 11e goal van het seizoen alweer binnen te schieten. Zo werd er met een 0-2 voorsprong en geen kans weggegeven te hebben, richting de thee gegaan.

De tweede helft kreeg Someren/NWC wat minder grip op de tegenstander. DSE ging wat meer van zich afbijten en het spel speelde zich veelal af op de helft van de gasten. Na 20 minuten ging DSE steeds meer op de aanval spelen. Aanvallende wissels werden gedaan en uiteindelijk gingen ze met vier aanvallers ten strijde, om de aansluitingstreffer te maken. De bal viel vaker gevaarlijk voor het doel van Lindsey Stultiëns, maar de aanval stond niet scherp. Een kwartier voor tijd kwam de spanning dan toch echt terug in de wedstrijd toen Someren/NWC geen antwoord had op een goed genomen corner van DSE, die in het doel belandde. Met nog een kwartier op de klok was de spanning volledig terug in de wedstrijd. Diep in blessuretijd was er zoveel ruimte voor Someren/NWC. En dit wisten ze af te straffen, toen weer Lotte v Mourik vrij richting de DSE doelvrouw mocht dribbelen. Wederom werd ze uitgespeeld en Lotte wist hier de wedstrijd definitief op slot te gooien.

Door deze 1-3 overwinning stapt Sv Someren/NWC zeer knap de top 5 in de Hoofdklasse binnen.

Volgende week een vrij weekend voor de dames. De week daarna zal de competitie hervat gaan worden in Limburg. Dan treed SV Someren/NWC aan tegen Fortuna ’54 in Sittard. Van deze ploeg werd dit seizoen al twee keer kansloos verloren.

Ivo Veltrop