SV Someren/NWC VR1 gaat weer hard onderuit

SV Someren VR1 (zon)

Hoofdklasse B

9 december 2018 14:30

Inspiratieloos, geen passie en geen strijd. Kort samengevat hoe de vrouwen vandaag speelden. Vandaag leden we de zoveelste zware nederlaag van dit seizoen. In Nijmegen waren De Trekvogels, onder aanvoering van oud SV Someren speelster Anke Jansen, duidelijke een maatje te groot. Het werd maar liefst 5-1 voor de Vogels. Na een uitzonderlijk goeie start in de Hoofdklasse, wil het de laatste weken niet lukken voor het combinatieteam. Van de laatste 6 wedstrijden werd er maar 1 gewonnen, wisten we maar 4 keer te scoren en moesten we maar liefst 19 tegendoelpunten incasseren.

Vooral de eerste helft was zwaar ondermaats. Meerdere speelsters speelden niet op de top van hun kunnen en het gemaakte plan werd niet uitgevoerd. In het eerste deel speelde de thuisploeg ook nog niet best. Veel lange ballen werden gespeeld, maar de meeste belandden over de achterlijn. Zo bleef Someren/NWC, ondanks het slechte spel, toch in de wedstrijd. Het kreeg zelfs een  grote kans op de 0-1,  maar na een scrimmage voor het doel, rolde deze bal net langs de paal over de achterlijn. Het leek erop dat we met een 0-0 stand richting de rust gingen. Maar vlak voor rust sloeg de thuisploeg toch toe en kwamen in de 43e minuut op een 0-1 voorsprong.

Tweede deel van de wedstrijd begon ook niet al te best en binnen 5 minuten wist de thuisploeg de score te verdubbelen. Daarna leek de spanning bij de gasten weg te zijn en ging het met meer bezieling spelen. Steeds meer duels werden gewonnen en de strijd om de aansluitingstreffer werd ingezet. Met nog 20 minuten op de klok werd het tijd om alles op alles te gaan spelen. Verdedigster Carin Maas, die een zeer moeizame middag had, werd vervangen door de talentvolle speelster  Nine Dominicus, die daarmee haar debuut mocht maken op het middenveld van vrouwen 1.
Dit resulteerde binnen 3 minuten tot de aansluitingstreffer, die van de voet van Shauny Regli kwam, 2-1.

Het geloof was volledig terug om een resultaat te halen. Maar voor De Trekvogels was dit ook het moment om ook bij te schakelen. Vrijwel gelijk na de aftrap zorgden zij dat het verschil op het scorebord weer 2 goals werd. Dat was een grote klap voor de gasten, die vanaf dat moment speelbal werden van De Trekvogels, die het laatste kwartier een aantal zeer mooie combinaties wisten te maken met goed verzorgd positiespel. Hierdoor wisten ze ook nog 2 keer te scoren en vooral de laatste aanval was er een uit het boekje. Van zo’n aanval kan je zelfs als tegenstander genieten en respect hebben. Een aanval over meerdere fronten, met direct spel en uiteindelijk onhoudbaar binnengeschoten.

Eindstand 1-5. Misschien ietwat geflatteerd, omdat SV Someren/NWC het spel op den duur moest opengooien. Dat is een risico, zeker met de snelle voorhoede van De Trekvogels. Maar dat de winst voor De Trekvogels terecht was, is geen twijfel.

Door dit verlies heeft Someren/NWC op de laatste wedstrijddag voor de winterstop een vrije val gemaakt. Het team zakt van plaats 4 naar plaats 9. Deze plaats betekent, dat er op het einde van de competitie gespeeld moet worden in de nacompetitie, om te handhaven in  de Hoofdklasse. Het is wel zo dat het verschil met de nummer 2 maar 3 punten is,  dus het staat erg dicht bij elkaar.
Weet SV Someren/NWC de volgende wedstrijd in Enschede tegen Richtersbleek te winnen, dan sta je zo weer in de top 5. De wedstrijden die gewonnen zijn dit seizoen,  zijn vooral met de juiste winnaarsmentaliteit en strijd gewonnen. Is deze strijd er niet, dan blijkt dat het niveau van de Hoofdklasse nog een klasse te hoog is voor veel van deze speelsters.

Nu eerst genieten van de feestdagen en vanaf 14 Januari starten de trainingen weer. Dan zullen eerst de koppen bij elkaar gestoken moeten worden, want hoe het team zich de laatste weken heeft laten zien is SV Someren/NWC en Hoofdklasse onwaardig.

Via deze weg willen wij onze supporters, sponsoren en tegenstanders fijne feestdagen wensen en een gelukkig, sportief maar vooral gezond 2019.

Ivo Veltrop