Vrouwen SV Someren/NWC door naar 2e ronde nacompetitie

SV Someren VR1 (zon)

hoofdklasse/1e klasse 1e ronde

3 juni 2018 14:00

In het verre Oldenzaal moest er aangetreden worden tegen de vrouwen van FC Berghuizen. Dat dit een lastige klus zou gaan worden wisten we vantevoren. De laatste 12 wedstrijden werden niet meer verloren door Berghuizen. En met 80 gescoorde goals in de competitie weten ze het net ook nog makkelijk te vinden. De gehele week werd er goed, maar aangepast, getraind op sportpark de Potacker, de tegenstander is goed geanalyseerd, dus we waren klaar voor de strijd.

Na een busreis van 2,5 uur kwamen we aan op een zonovergoten sportpark ’t Venterinck, waar dit weekend de jaarlijkse drukbezochten zomerfeesten gehouden werden. Het had dus een mooie dag kunnen worden voor de plaatselijke FC. Maar ook de vrouwen van Someren/ NWC hebben de laatste weken vertrouwen op gedaan en waren gebrand, vandaag een goed resultaat te halen, om zo door te mogen naar 2e ronde van nacompetitie.

De gasten begonnen goed aan de wedstrijd. Ondanks de lange busreis was het team fit en wist het de duels te winnen. Nadat we op de donderdagtraining de tegenstander goed besproken hadden en beelden hebben bekeken, wisten we dat het enige mindere linie in dit team, de verdediging was. Daar probeerden we dus vanaf minuut een aanvallend druk op te zetten. Dit pakte erg goed uit en de thuisploeg werd in het eerste kwartier volledig overklast. In de 11e minuut wist Someren/NWC dan ook de score te openen. Kim Bankers wist op snelheid langs haar tegenstander te gaan en met een perfecte steekbal kon ze Lotte van Mourik oog in oog met de doelvrouw zetten. Van Mourik bleef rustig en wist de bal onhoudbaar in het zijnet te schieten, 0-1. De Brabantse storm ging nog niet liggen in Overijssel, want amper 4 minuten later was het weer raak. Wederom stond Kim Bankers aan de basis van deze goal. Zij wist met een goed genomen corner bij de tweede paal Shauny Regli te bereiken, die verwoestend binnen wist te koppen, 0-2.

Na dit doelpunt ging de wedstrijd wat kantelen. Je merkte dat de grootste spanningen er wel af waren bij de thuisploeg en gingen ze steeds meer de aanval zoeken, waardoor Someren/NWC meerdere malen achteruitgedrukt werd. We hoopten tenminste tot de rust de 0 houden, zodat we van daaruit de puntjes weer op de i konden gaan zetten.
Helaas was het op slag van rust raak voor de thuisploeg. Even een fase van niet goed genoeg doordrukken van de gasten werd gelijk afgestraft. Uiteindelijk werd de bal vanaf de achterlijn voor de goal geslingerd, waar een speelster van FC Berghuizen bij de 2e paal de bal binnen wist te tikken, 1-2. Na de aftrap werd er ook direct afgefloten. Even een smetje op een goeie eerste helft, want hiermee zou het vertrouwen en het geloof bij de thuisploeg alleen maar groter worden.

Tweede helft was het spelbeeld in de beginfase omgekeerd dan dat in de eerste helft. Someren/NWC werd door een gretig en strijdlustig FC Berghuizen met de rug tegen de muur gezet. Ze deden er alles aan om maar die aansluitingstreffer te maken en deze zou dan ook al snel in tweede helft vallen. In de 57e minuut was het raak, toen in een vol 16 metergebied een speelster van de groen-witten, de bal voor haar voeten kreeg. Zij bedacht zich geen moment en op randje buitenspel wist zij de bal langs Iris van Stiphout te schuiven, 2-2. Een terechte goal op dit moment en het leek erop, dat de thuisploeg door wilde drukken om de volledige winst te pakken.
In de 68e minuut kreeg de thuisploeg een hele grote kans om op voorsprong te komen. Maar met een katachtige reactie wist de goed keepende Iris van Stiphout haar ploeg in de wedstrijd te houden en de bal tot corner te verwerken. 25 minuten voor tijd bracht Someren/NWC twee nieuwe fitte speelsters in. Ilse Slegers kwam in de plaats van Sanne van Diepen en Marjolein Soetens nam de plaats in van Shauny Regli. Hierna ontstond er meer rust in het team en bleek Someren/NWC over een tweede adem te beschikken. Het team wist de druk weer vooruit te zetten, zodat Berghuizen niets anders meer kon dan de lange bal te hanteren, maar dit werd niet meer belopen.

In de 77e minuut was het weer raak voor Someren/NWC. Na wederom een corner kwam de bal voor de mee opgekomen Karlijn kuipers, die beheerst de bal achter de doelvrouw wist te werken. Na een nog goeie fase van Someren/NWC, bleek de goal van Kuipers ook de winnende te zijn. SV Someren/ NWC was dan misschien wel niet de favoriet in deze wedstrijd, maar met een geweldige instelling en strijdlust werd de winst binnen gesleept. Nu mogen wij ons gaan opmaken voor de tweede ronde van de nacompetitie.

In deze tweede ronde wacht hoofdklasser Prinses Irene uit Nistelrode, die als nummer 10 uit deze klasse moet strijden, om er volgend jaar weer in uit te mogen komen. Eerder in het seizoen troffen deze ploegen elkaar al op hetzelfde veld in de eerste ronde van de beker.
Toen was Someren/NWC met 0-1 te sterk voor de oranjehemden. Het belooft een zeer spannende wedstrijd te worden. De winnaar van deze wedstrijd plaats zich direct voor de Hoofdklasse. De verliezer van deze wedstrijd krijgt de week erna nog een herkansing om een ticket in de Hoofdklasse veilig te stellen.

De vrouwen van SV Someren/NWC roepen dan ook alle supporters en mensen op die ons team een warm hart toedragen, om a.s. zondag 10 juni naar Sportpark De Schellen in Nistelrode te komen en om als 12e man onze meiden te ondersteunen in de promotiewedstrijd. Aftrap 12.00 uur.

Verslag: Ivo Veltrop