ST Someren/NWC VR 1 zijn door naar de volgende bekerronde.

SV Someren VR1 (zon)

Victoria Boys VR1 (zon)

Groep 1 1e KO-ronde

17 december 2017 12:00

Op Sportpark de Potacker werd om 12.00 uur afgetrapt voor de bekerwedstrijd tegen Victoria Boys uit Apeldoorn. Victoria Boys speelt in de eerste klasse C en staat op plek 5 met aardig wat tegendoelpunten. De vrouwen van ST Someren/NWC wisten dus wat ze te doen stond; met druk naar voren voetballen en snel scoren. De doelstelling was dan ook om na 90 minuten de winnaar te zijn van deze wedstrijd, want mocht er een gelijke stand zijn na het laatste fluitsignaal, dan volgden er penalty’s en dat wilde onze coach Ivo Veltrop graag voorkomen.

Someren/NWC begon fel aan de wedstrijd. Er werden veel duels gewonnen en door het aanvallende spel stond de verdediging van de tegenstander vaak onder druk. In de 12e minuut leidde dit dan ook tot het eerste doelpunt van de wedstrijd. Loes van de Ven won haar duel  en speelde Evi Schellens in,  die met snelheid over de rechter flank de achterlijn behaalde. Zij gaf een voorzet op maat voor Kim Bankers,  die met een hard schot de bal tegen de touwen werkte. Niet veel later was het weer raak, maar nu konden de vrouwen uit Apeldoorn juichen. Door het felle druk zetten van de voorhoede,  werd de bal in de verdediging onderschept en via een voorzet belandde de bal achter de keepster Iris van Stiphout.  Vanaf dat moment zakte het spel in en de duels werden niet meer gewonnen. Ondanks het minder goede spel kwam de formatie van Ivo Veltrop net voor rust toch op voorsprong. De goed spelende Shauny Regli kopte de bal uit de corner van Kim Bankers binnen. Met een ruststand van 2-1 konden wij even de handen opwarmen met een bekertje thee.

Na  de rust werd er wat beter gevoetbald. Er was wat meer rust aan de bal en duels werden weer voor 100% aangegaan. In de 56e minuut werd het goede spel beloond met een prachtig doelpunt uit een corner. Het was wederom Shauny Regli  die zich vrij wist te maken van haar tegenstander en de bal bij de tweede paal perfect binnenkopte. De vreugde was groot en terecht, maar nu was het van belang om deze voorsprong vast te houden tot het laatste fluitsignaal van de goed leidende jonge scheidsrechter. Er werden nog diverse kansen gecreëerd door de thuisploeg, maar de stand bleef hetzelfde. Een kwartier voor tijd ging Victoria Boys achterin met 3 verdedigers spelen en schoof de centrale verdedigster door naar de aanval. Zo probeerden zij druk uit te oefenen op de verdediging, maar deze stond goed georganiseerd onder leiding van Karlijn Kuijpers. Toch wist de tegenstander nog een goal mee te pikken. In de 80e minuut kon de spits uit een counter vrij doorlopen richting het doel van de thuisploeg. Helaas wist onze keepster Iris van Stiphout geen redding te brengen en werd het 3-2. Tot de laatste minuut was het spannend, maar de vrouwen van Ivo Veltrop konden winnend het veld verlaten.

Ondanks het wisselende en onrustige spel is het een knappe prestatie van de vrouwen van ST Someren/NWC. Dit was de laatste wedstrijd voor de winterstop. Na een periode van rust volgt de volgende ronde in de bekercompetitie. Op 21 januari 2018 mogen ze aantreden tegen het team Topsport Amsterdam/CTO. Dit zal een lastige wedstrijd worden gezien de jonge meiden in dit team en die technisch en tactisch een stapje voor zijn. Desondanks gaan wij met volle inzet ten strijde en mocht het de goede kant op vallen, dan volgt PEC Zwolle in de volgende ronde.

Yvonne Swinkels