Overmacht door inzet.

NWC Veteranen

SV Someren Veteranen

31 maart 2018 17:00

Het was weer ff nodig om na de slordige nederlaag van vorige week tegen Mifano alle neuzen in de goed richting te zetten. Onze coach had zijn opstelling tot het allerlaatst geheim gehouden, om er zeker van te zijn dat hij NWC totaal zou kunnen verrassen. Met enig respect keken velen van ons echter tijdens het warmlopen naar de andere helft van het veld. Er stond deze keer weer flink wat lang oranje geschut in de basis bij onze tegenstander. Meteen vol erin was dus het devies van onze coach.

De wedstrijd liet al meteen vanaf het begin druk van beide kanten zien. NWC had geen moeite om de druk om te zetten in een aanval en wij konden in veel gevallen met dezelfde speelwijze antwoorden. Hiermee kreeg de match een open karakter. Daar maakte Asten als eerste listig gebruik van door met pressievoetbal de iets te zachte terugspeelbal van onze achterhoede op onze keeper Marc te onderscheppen en via een frotgoal op voorsprong te komen.

Gaandeweg de 1e helft probeerde NWC via snelle counters van over de flanken door te breken. Er werd goed positiespel gespeeld door de mannen van over het kanaal. Hier en daar moest onze achterhoede letterlijk achter de feiten aan rennen, maar Marc zorgde uiteindelijk telkens voor de nodige balans in de wedstrijd.

Dat bouwde zelfvertrouwen op bij de Blauw-Witten. Vanuit een verre uittrap kon Marc de bal over het middenveld op de stropdas passen van Martien. Deze legde de bal vervolgens diep op Antoni, die op zijn beurt balbezit kon houden tot de achterlijn en via zijn prima geplaatste assist René de kans gaf om zich bij de topscoorders van dit seizoen te scharen.

De spelwijze van NWC verliep wat stroperig. Veel aanvallen werden door ons in de kiem gesmoord. Hier en daar deelden ze in de 2e helft een speldenprik uit door Marc te testen, die op zijn beurt met grof afweergeschut zijn doel verdedigde! Prachtige acties waar de tegenstander zelf ook van onder de indruk raakte.

Maar er moest wel gewonnen worden! De aanval werd keer op keer gezocht vanuit de flanken, waar Ruud uiteindelijk 3 man uitspeelde en de bal voor kon leggen op Marciano. Deze werd fel op de huid gezeten door zijn tegenstander en maakte daardoor een salto mortale, waarin hij de bal meenam in zijn vlucht en Marco als laatste de mogelijkheid gaf om onze tweede treffer links in het doel te schieten.

NWC kreeg door deze momenten steeds meer drang om te scoren. Omdat dit met een keeper als die van ons hen niet lukte, werd een beroep gedaan op onze scheids Hans. Via het slim uitlokken van stevig verdedigingswerk door Peter binnen het strafschopgebied, kregen de mannen uit Asten het voor elkaar om een penalty te forceren. Psychologische druk op de nemer van de penalty zorgde ervoor dat hij de bal net over het doel knalde.

Het lukte de tegenstander niet meer om echt gevaarlijk te worden. Wij roken de dampen van een overwinningsbattle. In het laatste kwartier werd er door een fout in de verdediging van NWC alert gereageerd door Marco. Hij nam het heft in eigen hand en stiftte de bal op coole wijze over de aanstromende keeper heen het doel in. Eindstand 3 – 1 en NWC geklopt!

Fotomateriaal: Jan

Tekst: Marcel