Someren krijgt voetballes van Heeze

RKSV Heeze 1 (zon)

Mannen, 1, 2e klasse F

6 mei 2018 14:30

Someren - Op sportpark De Potacker leed Someren een gevoelige 1-5 nederlaag tegen nummer 2 Heeze. Het was de grootste thuisnederlaag van het afgelopen decennium. Zelfs in het seizoen 2013-2014  - toen Someren degradeerde uit de hoofdklasse -  kregen de blauw-witten in eigen huis niet zoveel tegentreffers om de oren.

De vele toeschouwers zagen aanvankelijk een open wedstrijd met twee ploegen die voor de overwinning vochten. Someren moest vooral op zijn hoede zijn voor Ivo Moerenhout, de snelle en fysiek sterke aanvaller van Heeze, die dit seizoen aan de lopende band scoort. Al in de derde minuut speelde hij zich vrij op links, maar zijn schot werd met de voet gekeerd door Maarten Werts. Ook Gijs Moerenhout vond  de Somerense doelman op zijn weg. De thuisclub kreeg mogelijkheden via Nick Kusters, die een vrije trap rakelings naast het doel schoot en Koen de Louw, die pech had dat zijn kopbal op de lat belandde. Na een half uur kwamen de gasten op voorsprong. Ivo Moerenhout omzeilde de buitenspelval en het Heezer goudhaantje zette zijn team eenvoudig op een 0-1 voorsprong. Someren slaagde er niet in om na dat doelpunt veel terug te doen. Het team van Jurgen de Haan speelde in een te traag tempo naar voren en bovendien was de passing vaak onnauwkeurig. De aanvallen van de gasten werden veel directer en sneller uitgevoerd.

In de tweede helft werd laatste man Stijn Kusters op het middenveld geposteerd en zijn verdedigende taak werd overgenomen door Dirk Driessen. Someren wilde meer aanvalskracht en dat had al snel succes, want in de 48ste minuut bracht Nick Kusters zijn team uit een vrije trap op gelijke hoogte, 1-1. Even leek de wedstrijd te kantelen, maar binnen het uur was het weer Ivo Moerenhout, die Heeze opnieuw op voorsprong zette. Enkele minuten later zorgde Koen van Lierop na een afgeslagen aanval met een prachtige uithaal voor de 1-3.

Om nog iets aan de achterstand te kunnen doen, besloot de technische staf van Someren om een verdediger te offeren en een extra aanvaller in de brengen. Een risicovolle ingreep tegen het meest scorende team van de 2e klasse F, zo bleek in de slotfase. Drie minuten voor tijd ging Jorg van Galen alleen op doelman Werts af en met een goede breedtepass gaf hij Gijs Moerenhout een niet de missen kans, 1-4.

in blessuretijd maakte Van Galen zelf er ook nog 1-5 van.

EFC en Heeze gaan in de komende wedstrijden uitmaken wie de kampioen in de 2e klasse F wordt. Voor Someren rest (als winnaar van de eerste periodetitel) alleen nog de nacompetitie.

Verslag: Gerard Slegers

Foto’s: Jan v.d. Broek