ST SOMEREN/NWC VR 1 pakt 3 belangrijke punten tegen DSE.

SV Someren VR1 (zon)

DSE VR1 (zon)

Vrouwen, VR1, 1e klasse D

19 november 2017 12:00

Vandaag stond er voor de vrouwen van ST Someren/NWC de thuiswedstrijd tegen DSE uit Etten-Leur op het programma. DSE op dit moment de nummer 2 van de competitie en na 6 wedstrijden een doelsaldo van 27 goals voor en maar 3 tegen. Dat het dus een lastige wedstrijd zou gaan worden was wel duidelijk voor de thuisploeg, die zelf als 3e in de ranglijst staat.

De gasten waren vol vertrouwen. Tot nu toe werd alleen de uitwedstrijd in Geffen tegen Nooit Gedacht verloren. Ook dat was volledig tegen de verhouding in, als je de stafleden van DSE mag geloven. Verder werden de tegenstanders vrij gemakkelijk aan de kant gezet. Met als grootste uitschieter de 12-1 tegen Baronie. Zo gingen ze ook vandaag van start. Het was in het eerste deel vooral eenrichtingsverkeer richting het doel van ST Someren/NWC. Maar verder dan de verdediging kwamen de gasten niet vaak. Deze stond namelijk als een huis. Het moest komen van afstandsschoten of standaardsituaties. Maar met deze ballen bleek de keepster van de thuisploeg, Iris van Stiphout, meerdere malen een echte sta in de weg voor DSE. In de 30e minuut kreeg Someren een vrije trap, nadat Lotte van Mourik met een harde bodycheck tegen de vlakte werd gewerkt. Het was Sanne van Diepen die achter de bal ging staan en deze op prachtige manier binnen wist te krullen (1-0). Op dat moment misschien iets tegen de verhoudingen in,  maar daar maalt niemand over bij de thuisploeg. De meiden  kregen steeds meer vertrouwen en wisten de duels op het veld te gaan winnen. Nog voor rust was het spelbeeld veranderd. De formatie van trainer Ivo Veltrop was toen de betere ploeg. Zo kreeg het enkele goeie kansen om de score te verdubbelen. Toch werd er gerust met een 1-0 tussenstand.

Voor de tweede helft waren we voorbereid op een stormram van de tegenstander. Deze bleef uit, want de thuisploeg pakte DSE vanaf het fluitsignaal gelijk weer bij de strot. De verdediging, waar zoals gezegd, niks werd weggegeven. Het middenveld waar onder leiding van Shauny Regli geen duel meer werd verloren. Een levensgevaarlijke aanval met een goed spelende spits Niki Ten Haaf en de altijd gevaarlijke flankspeelsters Kim Bankers en Lotte van Mourik. Voor iedere bal werd gevochten. De wil om vandaag in eigen huis te winnen was ontzettend groot. Wij  wilden zo lang mogelijk meedoen bij de bovenste plaatsen. Enkele weken geleden werd de eerste topper tegen Amstenrade al verloren. Nu dus laten zien dat we er ook thuis horen. Enkele kansjes voor de gasten,  waarvan 1 echt uitgespeelde,  had kunnen leiden tot de gelijkmaker. Dit was al een prestatie op zich, want DSE is op dit moment de meest scorende ploeg in alle landelijke klasse D (27 uit 6 wedstrijden). Uiteindelijk ging de ploeg nog vol voor de gelijkmaker en zette er een extra aanvalster bij.

Ook dit had de thuisploeg gelijk onder controle en werd zelfs gevaarlijker in counters met de snelle voorhoede. Dit leidde in de 88e minuut ook tot de 2-0. Invalster Janou Berckmans ging vol door op de verdediging van DSE, waardoor Lotte van Mourik de bal kon oppikken. De keepster uit Etten Leur was ver uit haar doel en zo’n kans laat de topscoorder van de 1e klasse D niet onbenut. Met alweer haar 10e goal van de competitie uit 7 wedstrijden,  liet van Mourik met een schitterende boogbal de keepster kansloos (2-0). Dit was uiteindelijk ook de verdiende eindstand. Een zeer belangrijke overwinning gezien de ranglijst. Maar voor de dames is de manier waarop veel belangrijker. Het team groeit iedere week. En het vertrouwen is groot in deze jonge groep.

Volgende week weer richting Limburg voor de uitwedstrijd tegen Bekkerveld.

Voor verslag: Ivo Veltrop.