Valse start voor ST Someren/NWC VR1

OVV'67 VR1 (zon)

Vrouwen, VR1, 1e klasse D

1 oktober 2017 12:00

Afgelopen zondag stond eindelijk de eerste wedstrijd van de competitie op het programma. Thuis moesten we aantreden tegen OVV ’67 uit Oosteind.  ST Someren/NWC VR1 word door veel mensen gezien als de favoriet voor het kampioenschap in de eerste klasse D. Of dit reëel is met deze jonge selectie is de vraag. De wil om dit waar te maken is er zeker,  maar het is absoluut geen moet.

Zeker na de wedstrijd van vandaag is toch nog te zien dat de groep nog stappen moet maken. Was het vandaag de spanning, de druk van de kampioenskandidaat of gewoon een totale off-day. Op een kwartier na,  hebben we geen moment een vuist kunnen maken tegen een strijdlustig OVV.

Eerste helft

Zeker de eerste helft mochten we slecht noemen. Vrije ballen werden zo ingeleverd bij de tegenstander en er werd niet hard genoeg gewerkt om deze terug te krijgen. Beide teams kregen niet echte hele grote kansen in het eerste deel. Met een saaie brilstand gingen we de rust in 0-0.

In dit kwartier hebben we elkaar duidelijk gemaakt dat dit anders moest. Vooral een stukje beleving en strijd mag je van elkaar verwachten.

Tweede helft

Met de start van de tweede helft leek dit opgepakt te worden. 1 minuut na rust was het na een mooie solo Lotte van Mourik,  die haar ploeg op een 1-0 voorsprong zette. Het leek er op dat de knop was omgegaan,  want de beleving was terug en met vlagen werd er goed gevoetbald. Helaas was dit van korte duur. Na een kwartier vielen we weer terug naar het niveau van de eerste helft. Qua strijd was OVV de bovenliggende partij,  maar kansen kreeg de ploeg uit Oosteind niet. Het leek er dan ook lang op dat we deze slechte wedstrijd toch zouden gaan winnen. Helaas ging het de laatste 10 minuten volledig mis. Aan de zijlijn ging Loes van de Ven te hard door in de rug van de tegenstander en daardoor kon de scheidsrechter niet anders dan fluiten voor een overtreding. Deze vrije trap werd de 16 in geslingerd. Deze bal werd niet goed wegwerkt en kwam in de voeten van een OVV speelster, die niet twijfelde en de gelijkmaker binnen schoot, 1-1. De gasten geloofden er weer in en gingen nog meer druk zetten op ons. En dit resulteerde in de 88e minuut tot een doelpunt. Karlijn Kuijpers werd onder druk gezet en wilde de bal terug spelen naar keepster Iris van Stiphout. Deze bal was veel te kort,  waardoor de spits van OVV vrije doortocht had en niet faalde, 1-2.

Een flinke domper,  maar ook een heel goed,  maar duur leermoment. Ook in de eerste klasse krijgen we niks cadeau.

Deze week hard werken voor volgende week. Dan spelen we de lastige uitwedstrijd in Didam tegen DVC ’26,  die na 2 wedstrijden en 6 punten gedeeld aan kop staat.

We weten dus wat we moeten doen.

Ivo Veltrop