Someren 3 boekt zege in strijd om lijfsbehoud tegen Rhode 2

Mannen zondag, 3, 1e klasse B

12 maart 2017 11:00

Amukwaman, J.

Someren 3 heeft belangrijke punten gepakt in het gevecht om lijfsbehoud. In Sint-Oedenrode werd Rhode 2 na een matige wedstrijd met 1-0 verslagen. Hierdoor verkleint Someren het gat naar slechts 2 punten met Rhode 2. Hierdoor is Someren nog niet veilig, maar trekt het Rhode 2 mee in de strijd om niet te degraderen.

De omstandigheden waren zoals bekend niet optimaal op het Dommelpark, de thuishaven van Rhode. Goed voetbal is zelden mogelijk op de grasmat van de rood-witten. Hierdoor werd aangegeven dat strijd ging beslissen wie deze wedstrijd naar zich toe wist te trekken.

In de eerste helft wist Rhode 2 de wedstrijd meteen naar zich toe te trekken. Zij domineerden en waren vooral in de beginfase sterker en slimmer in de duels en juist deze duels gingen bepalen wie de overhand zou krijgen. Someren had moeite met de vele loopacties die vanuit het middenveld van Rhode kwamen. Ook de spitsen van Rhode waren balvast en moeilijk te verdedigen. Naarmate de eerste helft vorderde begon Someren iets meer terug te komen in de wedstrijd. Het overwicht van Rhode had zich namelijk niet uitgedrukt in doelpunten. Halverwege de eerste helft zette Rhode een zeer goede aanval op aan de buitenkant. De bal werd door de linksbuiten voor het doel gebracht en hiermee stond de spits oog in oog met doelman Dirk Kerkers. Dirk Kerkers wist met een formidabele redding Someren op de been te houden en was ook later in deze helft belangrijk met zijn reddingen.

In de rust werd aangegeven dat we meer strijd moesten leveren wilden we de wedstrijd naar onze hand zetten. Door de erbarmelijk slechte grasmat in Sint-Oedenrode was het namelijk bijna niet mogelijk goed voetbal te spelen.

Ook in de tweede helft kwam Someren maar moeilijk uit de startblokken. Beslissende duels werden weer verloren en zo stond de spits van Rhode aan het begin van de tweede helft weer alleen voor doelman Dirk Kerkers en weer faalde de spits. Met een katachtige reflex wist Dirk Kerkers er ook nu voor te zorgen dat de brilstand op het scorebord bleef staan. Dit was het keerpunt voor Someren dat vanaf dat moment meer en meer de wedstrijd in kwam. Duels werden meer gewonnen en er werd harder gewerkt. Dit resulteerde halverwege de tweede helft in een corner voor de Somerenaren.
Een goed genomen hoekschop van Vincent van de Boogaart vloog het strafschopgebied in en Max van Santvoort nam de bal meteen uit de lucht met de binnenkant van de voet. Het was enorm druk in het strafschopgebied en de bal ging richting Luc Bouwmans die met een simpele beweging met zijn bovenbeen het leer over de doellijn wist te brengen: 0-1.

Vanaf dat moment ging Someren vol in de verdediging, in de wetenschap dat de drie punten hard nodig waren. Er werd een gedwongen tactische omzetting gedaan door trainer Hans van Santvoort, omdat Rhode had besloten 1-op-1 te gaan spelen. Someren verdedigde stug en bijna geen een bal werd meer gevaarlijk richting doel geschoten door de rood-witten. Stijn Sanders kreeg gedurende deze fase nog een uitgelezen mogelijkheid om de 2-0 binnen te schieten, maar hij faalde oog in oog met de doelman. In de laatste minuten van de wedstrijd wist Rhode de bal tegen de lat te schieten middels een omhaal van hun aanvoerder. De stand bleef onveranderd: 0-1.

Someren pakt dus belangrijke punten in de strijd om niet te degraderen. Komende week is Margriet de tegenstander op sportpark de Potacker. Een directe concurrent, dus ook dan is het zaak de 3 punten te pakken om een week later af te rekenen met hekkensluiter Venray.

Verslag: Luc Bouwmans