Alleen winst in de laatste wedstrijd kan Someren nog redden

SV Someren 1

V.V. Schaesberg 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 1e klasse D

7 mei 2017 14:30

Rombouts, W.

Someren - In de voorlaatste competitiewedstrijd verloor SV Someren met  1-2 van Schaesberg. Evenals vorige week kwamen de blauw-witten heel snel op voorsprong, maar na een 1-1 ruststand stond Someren na negentig minuten weer met lege handen. De tegenstander van volgende week is Volharding. Someren moet die wedstrijd in Vierlingsbeek winnen om directe degradatie uit de eerste klasse D te voorkomen.

5-3-2-systeem
De neerwaartse spiraal van Someren blijft maar voortduren. Het vertrouwde 5-3-2- systeem laat de mannen van coach Jurgen de Haan na de winterstop keer op keer in de steek. Het zelfvertrouwen van de ploeg lijkt tot het minpunt gedaald, want in de tweede competitiehelft behaalden de Somerenaren slechts vier schamele punten. Een schril contrast met de 18 punten die voor de winter werden bijgeschreven.

1-1 ruststand
De wedstrijd tegen Schaesberg begon overigens uitstekend. Na welgeteld 28 seconden werd Ravid Kochavi in het Limburgse strafschopgebied aangetikt en de toegekende strafschop werd door Freek van Bussel onberispelijk binnengeschoten, 1-0. Goed voor het vertrouwen zou je denken, maar dat vertrouwen kreeg na 15 minuten een flinke knauw toen arbiter Rombouts weigerde om een tweede strafschop toe te kennen aan Someren. Salim Zeroual werd net binnen de zestien neergelegd, maar de scheidsrechter liet doorspelen en direct uit de tegenaanval scoorde Remco Dijkman. Een curieus doelpunt, want iedereen inclusief doelman Maarten Werts dacht dat de bal over en naast het doel zou verdwijnen. Tot verbijstering van de Somerense aanhang verdween het leer echter met een vreemde curve exact in de kruising, 1-1.

Die verkeerde inschatting compenseerde Maarten Werts daarna met een knappe redding op een kopbal van Bjorn Jonkers. Net voor rust had de thuisclub pech toen een mooie volley van Thijs Cortenbach rakelings naast het Schaesbergdoel verdween.

Dubieuze beslissingen
In de tweede helft drukte scheidsrechter Rombouts een zware stempel op de wedstrijd. Hij liet doorspelen na een duidelijke overtreding op Rowel Deelen, waarna Jonkers vrij voor het doel verscheen en de 1-2 aantekende. Vijf minuten voor tijd speelde Stijn Kusters de bal over de achterlijn, maar Rombouts constateerde een overtreding en legde de bal op de stip. Maarten Werts keerde de strafschop van Latten en hield zijn team zodoende op de been. De thuisclub moest aanvallen en deed dat ook, maar zonder veel vertrouwen en met de handrem aangetrokken.

Stijn Kusters was kort voor tijd wel heel dicht bij de gelijkmaker, maar zijn kopbal caramboleerde via de lat en de binnenkant van de paal weer terug in het veld.

Doordat naaste concurrent Volharding won van SV Deurne staat Someren inmiddels op de voorlaatste plaats in de eerste klasse D. Alleen met een overwinning in de laatste competitiewedstrijd is klassebehoud nog mogelijk. Hopelijk is de Somerense aanhang a.s. zondag massaal aanwezig in Vierlingsbeek om het team naar de eerste en tevens belangrijkste overwinning van dit kalenderjaar te schreeuwen.

Verslag: Gerard Slegers
Foto’s: Jan v.d. Broek