Someren na thriller in finale

SV Someren 1

WSC 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 1e klasse/2e klasse 2 nacompetitie

2 juni 2016 19:30

Hoeks, P.T.A.

SV Someren gaat voor een plek in de eerste klasse. Op sportpark De Potacker werd na strafschoppen gewonnen van WSC Waalwijk. Dat het op strafschoppen aankwam, had de thuisclub grotendeels aan zichzelf te wijten. Tot de 88ste minuut stond Someren namelijk op een 3-0 voorsprong dankzij drie fraaie doelpunten van Freek van Bussel. In de slotminuten kwamen de bezoekers terug tot 3-2. Omdat de eerste wedstrijd eindigde in 2-1 was een verlenging noodzakelijk. In de extra tijd werd niet meer gescoord, dus moesten strafschoppen de beslissing brengen. Someren benutte alle penalty’s, terwijl WSC er een miste.

In het eerste kwartier kreeg Someren twee opgelegde kansen. Doelman Tuerlings tikte een gevaarlijk schot van Freek van Bussel uit de benedenhoek en kreeg hulp van de paal bij een inzet van Maico Meulen. In de 25ste minuut was Van Bussel wel succesvol; hij krulde de bal uit een vrije trap langs de muur, 1-0.

Na die treffer nam WSC het initiatief over.  Bakkali miste een kans voor open doel en zijn tweede schot werd knap gepareerd door doelman Maarten Werts. Het laatste wapenfeit voor rust was van Dévi Fondon. Zijn inzet werd echter gepareerd door de WSC-doelman.

In de tweede helft  liet Someren zien waar het goed in is: de tegenstander laten komen en dan genadeloos toeslaan. Na ruim een uur spelen, volgde een van de mooiste aanvallen van de avond: Robin v.d. Aker werd in stelling gebracht en verlengde de bal op Dévi Fondon die op volle snelheid een strakke voorzet gaf, waarna Freek van Bussel de bal vallend achter de WSC-goalie kopte, 2-0.

Invaller Fabio Peters kwam ook in scoringspositie,  maar doelman Tuerlings verwerkte zijn schot tot hoekschop. Tien minuten voor tijd haalde Freek van Bussel verwoestend uit en scoorde fraai in de bovenhoek zijn derde treffer van de wedstrijd. De vele Somerense supporters vierden feest, maar dat feestje werd ruw verstoord in de slotfase. Twee minuten voor tijd scoorde Smout namelijk de 3-1 en in de 90ste minuut tikte Maamar ook nog eens de 3-2 binnen.

Dat was een mentale dreun voor de thuisclub, die in het begin van de verlenging onder druk kwam te staan. Bakkali en Maamar wisten echter niet te scoren en daarna hervond Someren zichzelf weer. Na 120 minuten floot de prima leidende scheidsrechter Hoeks voor het einde van de wedstrijd en daarna volgde een spannende strafschoppenserie. Rowel Deelen, Oelse Venhuizen, Fabio Peters en Freek van Bussel faalden niet,  terwijl Van Bladel miste bij WSC. De laatste penalty werd feilloos benut door Maarten Werts en daarmee was de finale van de nacompetitie bereikt.

Someren speelt nu op zondag 5 juni  op het terrein van Rood Wit Veldhoven tegen EFC uit Eersel voor een plek in de eerste klasse. Aanvang: 14.30 uur.

Verslag: Gerard Slegers
Foto’s: Jan v.d. Broek