Uit het archief: Carnaval bij CV De Scheneschoppers

15 februari 2023 19:15

In deze twintigste aflevering: Carnaval bij CV De Scheneschoppers 1979-1999. We hebben niet alle foto’s uit die periode in ons bezit. Wie nog (digitale) carnavalsfoto’s uit die periode of later (vanaf 2000) heeft, we ontvangen ze graag via [email protected] of [email protected]

In 1975 werd bij SV Someren de recreatiecommissie opgericht. In 1976 had de commissie vijf leden: Toon Rooijmans, Fred v.d. Veen, Willem Lomans, Joep van Bree en Jo van Asten. Aanvankelijk bestonden de activiteiten voornamelijk uit het verzorgen van hapjes tijdens clubavonden, het organiseren van kienavonden, aandacht schenken aan kampioenselftallen en het verzorgen van de kantine-lotto.

In 1977 werd voor het eerst een nieuwjaarsreceptie gehouden en in 1979 werd de eerste carnavalsavond georganiseerd, waarbij de naam SV Someren tijdelijk veranderde in CV De Scheneschoppers. De allereerste Prins was onze latere voorzitter Leon Werts, gevolgd door Piet Wijnen (1980), Jan Verberne (1981) en Gerard Rutjens (1982).

1980_Prins_Piet_I.jpg  1981_Prins_Jan_I_Scheneschuppers275_2.jpg

1980 Prins Piet I (Wijnen)                                  1981 Prins Jan I (Verberne) mi de Knook

In 1981 werd voor het eerst gestart met een jeugdcarnavalsmiddag.

1981_Prins_Jan_I_Scheneschuppers276.jpg
1981 De eerste jeugdprins Marcel van Doorn en zijn jeugdraad met Prins Jan op de achtergrond. De jonge indiaan is Jean Pierre Muijen.

Roger van Bree werd in 1982 de tweede jeugdprins van De Scheneschoppers.

1983_Prins_Toon_I.jpg1983_Prinselijke_onderscheiding_voor_Marinus_Peters.jpg

1983-1984 Prins Toon I (van Maris)                             Onderscheiding voor Marinus Peters

In 1983 was Ingo de Boer de jeugdprins. De grote Prins Toon van Maris knoopte er nog een extra jaar aan vast en werd in 1984 geassisteerd door jeugdprins Harold Verstappen.

1986_Prins_Piet_I_en_Jeugdprins_Phil_Bennenbroek.jpg
In 1985 werd Prins Piet II van den Einden geassisteerd door jeugdprins Phil Bennenbroek. Toon Rooijmans is de presentator.

1986_Prinses_Brigit_v.d._Voort_en_Jeugdprinses_Danielle_Hoeben.jpg
Prins Piet werd in 1986 van de troon gestoten door Prinses Brigitte van de Voort. De Scheneschoppers hadden dat jaar zelfs twee Prinsessen, want bij de jeugd ging Prinses Daniëlle Hoeben voorop.

Na 1986 verdween de carnavalsavond voor de senioren, maar het jeugdcarnaval bleef nog heel veel jaren bestaan, vaak in samenwerking met CV De Pompers en CV De Meerpoel was ook diverse keren aanwezig op De Potacker.

1987_Jeugdprins_Roel_I_met_Raad_van_Elf.jpg
1987: Jeugdprins Roel van Kollenburg met zijn Raad van Elf: Bart de Bont, Rob Vermeulen, Patrick Fokkema, Freek Verhees, Joël Jacobs, Ronnie Caron, Rob Martens, Piet Meeuws, Bas van Houts, Bjorn Camp, Roel van Hoof.

1988_Jeugdprins_Ren_met_raad_van_elf.jpg
1988: Jeugdprins René Sleegers en de Raad van Elf: Nicky Rooyakkers, Frank Meeuwis, Harld Relou, Ralf de Haas, Michel Rhoe, Robert Verhoeven, Rudy Leenen, Fouad Yacoubi, Rob Londeman, Frank Tielen en Willem Stuulen.

1989_Marijn_Maas.jpg
1989: Jeugdprins Marijn Maas

1990_Meerpoelprins_Gerard_en_Jeugdprins_Patrick_Welten.jpg
1990: Meerpoelprins Gerard I naast Jeugdprins Patrick Welten met zijn carnavalsraad: Paul Elbersen, Rob Janssen, Mark Jacobs, Chiel van den Heuvel, Dennis van Otterdijk, Rien van den Heuvel, Roel van Kollenburg, Dirk Jan Jeuken, Jeroen Engelen, Willem Jan Looijmans en John Jacobs.

In 1991 was Niek Schweren de jeugdprins.

1992_Jeugdprins_Ruud_I_met_raad_van_elf.jpg
1992: Jeugdprins Ruud Meeuws met zijn raadsleden: Toon Hendrikx, Bart Verbruggen, Marco Toonen, Mark Nieuwesteeg, Michiel Malschaert, Gerard Elbersen, Tommy Meeuws, Jessica van de Manakker, Rob Londeman en Bart Wijnen.

1993_Jeugdprins_Toon_met_raad_van_elf.jpg
1993: Achter v.l.n.r.: Linsey Thijs, Danny Buijssen, Thijs van Santvoort, Johnny Verhees, Bart van Santvoort, Mark Nieuwesteeg. Voor v.l.n.r.: Leon Linders, Bart Verbruggen, Rob Londeman, jeugdprins Toon Hendrikx, Jimmy van Otterdijk en Sjefke Hurkmans.

Stef Welten (1994) en Gerard Elbersen (1995) waren de volgende jeugdprinsen.

1996_Jeugdprins_Roel_met_raad_van_elf.jpg
In 1996 zag de beoogde jeugdprins af van zijn carnavaleske functie en werd vervangen door Ralf Kolenberg. De Raad van Elf bestond uit: Rob van Steenbergen, Peter Slegers, Robert van Horrik, Rob Verberne, Bianca van Velthoven, Rob Cattenstart, Jeroen Respen, Maarten Werts, Rob van Lierop, Rieneke de Lau en Gerco van der Geest.

1997_Jeugdprins_Rob_Berkvens.jpg
1997: Een trotse jeugdprins Rob Berkvens met om zich heen de Raad van Elf: Erik van den Einden, Chris van Rooij, Maarten Werts, Ruud van Houts, Jasper Bazen, Boris de Lau, Ruud Linders, Willem Raijmakers, Erik Maas, Gert Jan Kusters en Thijs van den Boogaert.

1998_Jeugdprinses_Valerie_.jpg
1998: Achter v.l.n.r.: Bart van Vroonhoven, Sven Timmermans, Alexander Kusters, Philip van de Braak, Tim Schuts, Lucas van den Heuvel. Voor v.l.n.r.: Mark Aldenzee, Bart Maes, Geert van den Hurk, Jeugdprinses Valerie Vissers, Simon Slegers en Niek Lemmen.

1999_Rob_Schuts.jpg
1999: Jeugdprins Rob Schuts