Uit het archief: Someren kreeg pak slaag van NAC en Pierre van Hooijdonk (1994)

13 januari 2023 14:45

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten.

Op 3 augustus 1994 speelde Someren als afsluiting van het 50-jarig bestaansjubileum een oefenwedstrijd tegen eredivisionist NAC. In deze 19e aflevering: Someren kreeg pak slaag van NAC en Pierre van Hooijdonk (1994)

01_NAC.jpg

02_NAC.jpg
NAC-trainer Ronald Spelbos kwam naar Someren met dezelfde selectie, die eerder dat seizoen speelde tegen PSV.

03_NAC.jpg
Achter v.l.n.r.: Geert Brusselers, Twan v.d. Boomen, Ton Lokhoff, Mark Lommen, Herman Kuijpers, John van Ganzewinkel, Karel Verdonschot, Fabian Wilnis, Heino Peters, Paul Welten, Peter Verstappen, Wilbert Nijssen, John Karelse. Voor v.l.n.r.: Ruud Brood, Paul Fondon, Dirk van Lieshout, Pierre van Hooijdonk, Peter Remie, Dennis Gerritsen, Jack Koumans, Francois Gesthuizen, Romeo Zondervan.

04_NAC.jpg
NAC-trainer Ronald Spelbos geeft aanwijzingen. Op de voorgrond de reservespelers Marco Sas, Dick van Burik en Kees van Wonderen.

05_NAC.jpg
De Somerense reservespelers Leon Warmerdam, Jeroen Martens, Piet Meeuws en Stefan de Wit.

06_NAC.jpg
Staand v.l.n.r.: Toon Verhees, Fons Hasselman, Karel Verdonschot, Jac Boerekamp, Gerard Hurkmans, scheidsrechter Driessen, Ruud Brood en Ton Lokhoff. Zittend op de voorgrond Pieter Maas en Klaas van Houts van Siris Radio.

07_NAC.jpg

08_NAC.jpg
Bijna 2000 bezoekers zagen dat de thuisclub een pak slaag kreeg van de sterke ploeg uit Breda. NAC won de wedstrijd overtuigend met 1-11 tegen een Somerense selectie, die pas enkele dagen in training was. Pierre van Hooijdonk (5x) en Ton Lokhoff (3x) waren goed voor acht Bredase doelpunten. Dirk van Lieshout redde de Somerense eer door doelman John Karelse met een lage schuiver te verrassen.

09_NAC.jpg
Pierre van Hooydonk was de grote publiekstrekker. Na afloop van de wedstrijd had hij het erg druk met handtekeningen zetten.

10_NAC.jpg

Enkele weetjes tot slot:

De langste clubnaam ter wereld: hoewel de naam anders doet vermoeden, heeft het Bredase NAC de langste clubnaam ter wereld. De naam staat namelijk voor NOAD ADVENDO Combinatie en dat is weer een afkorting voor ‘Nooit Opgeven Altijd Doorzetten Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning Combinatie.

1994-1995: in 1994 bereikte NAC de halve finale van de KNVB-beker, waarin het verloor van Feijenoord. In 1995 strandde NAC in de kwartfinale tegen Heerenveen. In datzelfde jaar vertrok Pierre van Hooydonk naar Celtic. Graham Arnold (de huidige coach van Australië) werd zijn opvolger als NAC-spits.

Latere carrières: verschillende NAC-spelers die er 1994 tegen Someren bij waren, bouwden later een actieve carrière op in het betaald voetbal. Ruud Brood was (ass-) trainer van o.a. RKC, NEC, PSV, NAC en ADO Den Haag. Kees van Wonderen werd (ass-)trainer bij FC Twente, Nederlands elftal, Go Ahead en nu SC Heerenveen. Ton Lokhoff was ook trainer en is momenteel technisch directeur bij NAC, Pierre van Hooydonk zit in de Raad van Commissarissen.

Tussen 2001 en 2011 speelde Someren drie keer tegen de profs van PSV.
Daarover een volgende keer meer.