Uit het archief: FC Volendam liet het afweten in Someren (1989)

22 december 2022 16:15

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten.

In mei 1989 speelde Someren 1 op sportpark De Potacker tegen eredivisieclub FC Volendam. De vooraf gemaakte afspraken werden maar ten dele nagekomen en het bestuur van SV Someren voelde zich bedonderd. In deze achttiende aflevering: FC Volendam liet het afweten in Someren (1989)

01.jpg

De geslaagde oefenwedstrijd, die Someren in 1985 speelde tegen Feyenoord kreeg in 1989 géén vervolg tegen eredivisionist FC Volendam. De vooraf gemaakte afspraken waren duidelijk, maar uiteindelijk werd de wedstrijd een tegenvaller en dat had meerdere oorzaken.

02.jpg

03.jpg

04.jpg

“FC Volendam verloor glans door de afwezigheid van diverse spelers ondanks gemaakte afspraken. Karel Verdonschot ontving de HD-topscorerstrofee.” (uit: clubblad SV Someren, juni 1989)

“Karel Verdonschot ontving op dinsdag 30 mei de Helmonds Dagblad-topscorerstrofee van het voetbalseizoen 1988-1989. De uitreiking vond plaats voor de vriendschappelijke wedstrijd tussen onze vereniging en eredivisieclub Volendam. Jimmy, het vijfjarige neefje van onze scherpschutter, viel de eer te beurt de trofee aan zijn 23 keer scorende idool te overhandigen. Het was voor Karel de derde keer dat hij de productiefste speler van de regio werd. Zijn vorige overwinningen behaalde hij in 1985 en 1988.”

“De wedstrijd tegen Volendam, die werd aangeboden als afsluiting van het seizoen, lokte slechts 700 toeschouwers naar ons sportpark. Waarschijnlijk waren dat er meer geweest als het weer een beetje mee had gezeten. De wedstrijd stond onder leiding van het plaatselijke arbitrale trio André van de Kerkhof, Gerard Hurkmans en Henk Verheijen.”

05.jpg

Achter v.l.n.r.: Louis v.d. Veen, Peter Geelen, René Binken, Marcel v.d. Berkmortel, Winand van Loon, Henk van Houten, Isi Fondon, John v.d. Kampen, Johan Lemmens, Norman Veenman, Johan Steur, Brian Maas, Karel Verdonschot, Elroy Kromheer, Peter Verstappen. Voor v.l.n.r.: Antoon Sonnemans, Richard Sneekes, Herman Kuijpers, Hans Bakker, Henk v.d. Laar, Ton Guyt, Paul Fondon, Edwin Keizer, Twan Feijen, Dennis Grishave, Wilbert Nijssen, Maikel Ansia.

“Volendam, zonder de Canadese international Randy Samuel, Steve van Dorpel (deze 23-jarige speler kwam een week later om het leven bij een vliegtuigramp in Suriname), Burleson, Bond, Duif, Van der Poppe, Klouwer, Schilder, Steltenpool en Zwarthoed, slaagde er niet in om ons vaandelteam zijn wil op te leggen. Someren dat wel op volle sterkte was, maakte evenals enkele jaren geleden tegen Feyenoord een goede beurt. Het kreeg ook kansen via Henk van Houten, die de bal over het doel lepelde terwijl hij simpel voor het intikken had en via Johan Lemmens die de lat raakte. Ook Wilbert Nijssen, Peter Verstappen en Isi Fondon waren kansrijk. De Volendamse doelpunten vielen allen na rust. Ze kwamen op naam van Dennis Grishave (49e), Hans Bakker (76e min.) en Ton Guyt (79e min.).”

“Voorafgaand aan de wedstrijd werd een jeugdduel gespeeld tussen de nummers 2 en 4 van de Brabantse kampioenschappen, namelijk Geldrop D1 en Someren D1. In de rust mochten enkele Somerense jeugdspelers penalty’s schieten. D1-speler Harld Relou speelde het als enige klaar om de Volendamse reservekeeper Norman Veenman drie keer te laten vissen. Piet Jansen (C-top) scoorde twee keer, Jeroen van de Kerkhof, Richard Looymans, Stefan de Wit en Bart de Laat uit Neerkant ieder één keer.”

06.jpg
Someren D1  werd (districts)kampioen in 1989  en behaalde een 4e plaats bij de Brabantse kampioenschappen. Achter v.l.n.r.: Peter van Eijk (leider-trainer), William Bos, Marcel Hurkmans, René Jansen, Willie Sonnemans (leider), Guus Meijer, Jeroen Engelen, Rolf Moors, René van Santvoort (leider-trainer). Voor v.l.n.r.: David Meeuws, Erik Camp, Erik van Lieshout, Geert Corstens, Harld Relou, Michel Rhoe, Ralf de Haas.

Teleurstelling
Het bestuur van Someren voelde zich bedonderd na de wedstrijd. FC Volendam had zich gehandhaafd in de eredivisie en meende 6000 gulden mee te kunnen nemen. De belofte dat de eredivisieploeg met het sterkste elftal zou aantreden, was echter niet nagekomen. Het Somerense bestuur wilde een financiële regeling treffen met manager Brouwer, maar die was in Volendam achtergebleven. Trainer/coach Leo Steegman en zijn team moesten met lege handen terug naar het palingdorp. Het bestuur stuurde een uitgebreide brief naar de manager van FC Volendam. Hieronder een kort citaat uit die brief:

“ …… Gezien het feit dat zoveel Volendam-spelers ontbraken, zijn wij de mening toegedaan dat het door u bedongen bedrag niet in evenredigheid staat tot het gebodene. We hadden van u zonder meer verwacht dat we naar goed zakelijk koopmansgebruik ‘waar voor ons dure geld’ zouden krijgen …………… Daarom rekenen we erop dat we een nieuw en acceptabel voorstel tot vergoeding van u mogen ontvangen dat in redelijke verhouding staat tot de wijze waarop de spelersgroep van FC Volendam in Someren vertegenwoordigd was ……..”

Uiteindelijk betaalde het bestuur de helft van het oorspronkelijk afgesproken bedrag, waarmee het net uit de kosten kwam.

Zondag 21 april 2024 - aanvang 14:30 uur Sportpark De Potacker
BSV Limburgia/Kamerland 1 (zon)