Uit het archief: Feyenoord 1 won met veel moeite van Someren (1985)

7 december 2022 9:00

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten. In deze zeventiende aflevering: Feyenoord 1 won met veel moeite van Someren (1985)

De eerste keer dat Someren 1 tegen een gerenommeerde Nederlandse eredivisieclub speelde, was in 1985. Het ging om Feyenoord dat zijn trainingskamp had opgeslagen in het naburige Meijel. De man, die een groot aandeel had in de totstandkoming van deze wedstrijd was de toenmalige secretaris Broer Hilverda.

00.jpg

01.jpg
De Feyenoord-spelers deelden volop handtekeningen uit aan de jeugdige supporters. Vanaf links: Simon Tahamata, Tscheu La Ling, Jan Sørensen, Keje Molenaar, Ivan Nielsen en Stanley Brard.

02.jpg
V.l.n.r.: Peter Geelen, Stanley Brard, Marc Verstappen, Hans Geers, Ton v.d. Laar, Peter Verstappen en Brian Maas.

03.jpg
Achter v.l.n.r.: Tscheu La Ling, Ben Wijnstekers, Addie van Bree, Kenneth Monkou, scheidsrechter Blom, grensrechter André v.d. Kerkhof, doelman Jan Kusters, Peter Verstappen, Henk van Houten, Hans Geers, Joop Hiele, Karel Verdonschot, Ton v.d. Laar, Keje Molenaar, Marc Verstappen (res. doelman), Ivan Nielsen, John Eriksen, Peter Geelen, Stanley Brard. Voor v.l.n.r.: Louis v.d. Veen, grensrechter Martien Peters, René van Doorn, Harold van Doorn, Sjaak Troost, Brian Maas, Simon Tahamata, Jan Sørensen, Mart Roijakkers en Twan Cuunders.

04.jpg
Het arbitrale trio met Someren-aanvoerder Mart Roijakkers en Feyenoord-aanvoerder Ben Wijnstekers. Rechts de Feyenoorders Tscheu La Ling en doelman Joop Hiele.

05.jpg
Peter Verstappen is sneller dan zijn tegenstander Stanley Brard. Feyenoord-doelman Joop Hiele probeert het gevaar te bezweren. De Somerense rechtsbuiten scoorde één keer.

06.jpg
De (oud)-internationals bij Feyenoord: Simon Tahamata, Ben Wijnstekers, Tscheu La Ling, Mario Been en Joop Hiele  waren de publieksfavorieten.

Someren 1 werd in het seizoen 1984-1985 kampioen in de vierde klasse. De 2500 bezoekers zagen dat Feyenoord het zwaar had tegen de kersverse derdeklasser. De Rotterdammers wonnen met 1-3 door doelpunten van John Eriksen (2x) en Mario Been. Peter Verstappen scoorde het Somerense doelpunt.

07.jpg
08.jpg
De Somerense spelers op de foto zijn Peter Geelen en Addie van Bree.

In 1984 werd Feyenoord landskampioen. In 1985 en 1986 eindigden de Rotterdammers op de derde plaats.

Zondag 21 april 2024 - aanvang 14:30 uur Sportpark De Potacker
BSV Limburgia/Kamerland 1 (zon)