SV Someren speelde in 2013 tegen nationaal elftal Qatar

22 november 2022 19:45

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten. Tijdens het WK-voetbal in Qatar speelt het Nederlands elftal op 29 november tegen het gastland. Oranje speelde nog nooit eerder tegen Qatar, maar Someren deed dat negen jaar geleden al. In deze zestiende aflevering: SV Someren speelde in 2013 tegen nationaal elftal Qatar

17-01.jpg

Ter voorbereiding op een toernooi voor Olympische elftallen in Bahrein was het Olympisch nationaal elftal van Qatar<23 in 2013 drie weken op trainingskamp in Mierlo. Someren 1, net gedegradeerd uit de hoofdklasse, werd benaderd om een oefenwedstrijd te spelen tegen de nationale trots van Qatar en dat gebeurde op 29 juni 2013. Hieronder een terugblik op die wedstrijd en enkele foto’s van destijds.

17-02.jpg
Artikel en foto: Jos Lenssen, Mierlo

Someren doet weinig onder voor Qatar  (29 juni 2013)

“Op zaterdag 29 juni speelde SV Someren op sportpark De Ark in Mierlo een oefenduel tegen het nationale team van Qatar<23.  Trainer Harjan de Wit had, na twee ingelaste trainingen, veertien jeugdige spelers geselecteerd en drie dispensatiespelers meegenomen: Maarten Werts, Teun Custers en Salim Zeroual. De wedstrijd werd gespeeld in drie periodes van een half uur, waarin Someren prima partij bood tegen de Qatari. De snelheid en de felheid van de Qatar-spelers gaf uiteindelijk de doorslag voor de Arabische winst.

In het emiraat aan de Perzische Golf vinden in 2022 de Wereldkampioenschappen voetbal plaats. Waarschijnlijk zullen een aantal spelers van het huidige team <23 jaar dan ook van de partij zijn, want het gastland is automatisch geplaatst voor het eindtoernooi. Om een rol van betekenis te kunnen spelen, zal er echter nog heel hard gewerkt moeten worden door de voetballers van het Arabische emiraat.

Someren kreeg via Thijs van Pol de eerste kans van de wedstrijd, maar hij zag zijn diagonale schot net voorlangs het doel verdwijnen. Qatar stelde daar in het eerste half uur ook een goede kans tegenover: Maarten Werts wist een gevaarlijke inzet echter met zijn voet te keren.

17-03.jpg
Thijs van Pol springt hoger dan zijn tegenstander. De rest kijkt toe (foto Jos Lenssen)

In het tweede half uur viel doelman Maarten Werts geblesseerd uit en werd vervangen door Frank van den Broek. De beste Somerense kans was weer voor Thijs van Pol, die een goede indruk achterliet. Hij veroverde zelf de bal en schoot binnen de zestien rakelings over de lat. Na een uur spelen kwam Qatar op voorsprong; een afvallende bal werd van ca. 20 meter onhoudbaar binnengeschoten, 0-1. Doelman Frank van den Broek kon even later wel redding brengen op een inzet van Hassan Al-Haydos, de behendige aanvoerder van de  Qatari.

In het derde half uur speelde Someren met de complete A1-voorhoede: Max van Santvoort, Nick Kusters en Rob van der Sluys. Nick Kusters kwam na een assist van de oprukkende Niels Zwinkels oog in oog met de doelman, maar zijn inzet werd gepareerd door de Qatarees. Ook Tom van de Ven was dicht bij een doelpunt. Zijn kopbal verdween echter naast de verkeerde kant van de paal. In de slotfase werd Qatar sterker en scoorde nog een keer, waardoor de eindstand 0-2 werd.”

Someren: Maarten Werts, Frank v.d. Broek, Rik en Tom v.d. Ven, Niels Zwinkels, Teun Custers, Mike Kusters, Stijn Kusters, Salim Zeroual, Joost v.d. Velden, Bas Boonman, Thijs v.d. Pol, Laurens Janssen, Fabio Peters, Max van Santvoort, Nick Kusters en Rob v.d. Sluijs.

17-04.JPG
Voorafgaand aan de wedstrijd gingen de spelers van Qatar en Someren samen op de foto. De Somerense spelers in het zwart, staand v.l.n.r.: Tom v.d. Ven, Thijs van Pol, Salim Zeroual, Bas Boonman, Stijn Kusters, Niels Schweren, Rik v.d. Ven, Scheidsrechter Tomy Klein Zieverink en zijn assistenten. Voor v.l.n.r.: Teun Custers, Mike Kusters, Maarten Werts, en Niels Zwinkels.

P.S. Ahmad Alaaeldin (nr 23), Abdelkarim Hassan (nr 12) en aanvoerder Hassan Al-Haydos (nr 11) zijn geselecteerd voor het WK-voetbal 2022.