Uit het archief: De opkomst van het voetbal in Someren

16 november 2022 8:30

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten.
Onze vereniging werd in 1944 opgericht, maar al vele jaren eerder werd er in Someren in clubverband gevoetbald. In deze vijftiende aflevering: De opkomst van het voetbal in Someren

Georganiseerd voetbal in Someren-Dorp

De eerste berichten in de krant over voetballen in Someren dateren van 1920. In mei 1920 werd de Somerense VoetbalVereniging Wilhelmina opgericht, die van start ging met 30 leden. De voetbalclub kreeg al direct een geestelijk adviseur aangewezen in de persoon van kapelaan Kluitmans. Voorzitter was Frans Wijnen en beschermheer was dokter Paijens. De leden vonden onderdak bij clublokaal H. Verhoijsen. Op 29 augustus 1920 werd het eerste voetbalterrein geopend met de wedstrijd S.V.V. 2 tegen Helenaveen 1.

Financiële steun

15-01.jpg
De vereniging werd financieel gesteund door strohulzenfabrikant Jan Bakermans. In de voormalige bierbrouwerij De Ster aan de Speelheuvelstraat begon Bakermans in 1913 zijn strohulzenfabriek. Het bedrijf dat, evenals de voetbalclub, Wilhelmina werd genoemd, werd kort daarna verplaatst naar de Dorpsstraat, vlakbij het gemeentehuis.

Ondanks de financiële steun van Bakermans, ging S.V.V. Wilhelmina ter ziele en op 28 april 1928 werd in het café van Frans Bukkems opnieuw een voetbalclub Wilhelmina opgericht, die onder voorzitterschap stond van schoolhoofd August van Gijsel.

Katholieke druk

Omstreeks 1930 werd vanuit het bisdom gepleit voor aansluiting van de verenigingen bij de Roomsch Katholieken Voetbalbond. Men ging zelfs zover dat niet aangesloten voetbalclubs niet aan wedstrijden mochten deelnemen. In sommige plaatsen preekte de pastoor tegen de niet katholieke verenigingen en dwong hij de ouders om het lidmaatschap van hun kinderen op te zeggen. De Somerense vereniging ging sinds die tijd als R.K.S.V.V. Wilhelmina door het leven.

15-02.jpg
Elftalfoto R.K.S.V.V. Wilhelmina in 1931. Achter v.l.n.r.: Johan Maas, Driek Raijmakers, Driek van de Voort, Bert Vereijken, Karel Jager en Thieu Breuer.
Voor v.l.n.r.: Frans Meeuws, Sjaak Kessels,  André van Gijsel, Wim Malschaert en Piet van de Moosdijk.

15-03.jpg
Andere elftalfoto van R.K.S.V.V. Wilhelmina. De man met stropdas en bretels is André van Gijsel. Frans Michiels is de doelman. Linksonder Wim Malschaert, rechtsonder Frans Meeuws.

Georganiseerd voetbal in Someren-Eind

Onderwijzer Jacob Ramaekers uit Someren-Eind (van 1945-1950 voorzitter van SV Someren) was al jaren eerder secretaris van een voetbalclubje dat op 28 mei 1921 werd opgericht in café Frans Lomans. Aanvankelijk heette de club S.E.V.V. ‘Wildekracht’, maar al snel, op 7 augustus 1921, werd de naam gewijzigd in S.E.V.V. ‘Wilskracht’.

15-04a.jpg15-04b.jpg

Later was Ramaekers bestuurslid van de Rooms Katholieke Someren-Eindse Voetbal Vereniging Sparta, die in 1928 werd opgericht.

15-05.jpg

Eerste elftal van R.K.S.E.V.V. Sparta in 1933

Achter v.l.n.r.: Onderwijzer Frenken/Lenzen?, Leo Janssen, Nard van de Laar (bestuursleden), Bert Maas, Louis Tinnemans (later schoolhoofd in Someren-Dorp), Jan Ketelaars, Gerrit Wijnen (later kapper en caféhouder in Someren-Dorp), Sjef Wijnen, Gerrit van de Laar en de bestuursleden Jacob Ramaekers, Frans Michiels en Antoon Smits.

Midden v.l.n.r.: Toon van Doorn, Bertje van Doorn, Piet van Doorn.

Voorgrond v.l.n.r.: Dorus van de Vijver, doelman Piet Tielen en Hein van den Einden.

Een nieuwe start in 1944

In de oorlogsjaren bleef er van het voetbal in de gemeente Someren niet veel meer over, maar in april 1944 werd de nieuwe voetbalclub SV Someren opgericht (een samenwerking tussen Someren-Eind en Someren-Dorp).