Uit het archief: De voetbalvakantiekampen van SV Someren

30 juli 2022 14:15

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten.
In deze twaalfde aflevering: De voetbalvakantiekampen van SV Someren.

Onder impuls van kapelaan Cees Rombauts (Kappie) werd er in 1969 gestart met een jeugdvoetbalkamp tijdens de grote vakantie. Zes jaar op rij vond men onderdak bij de familie van Gennip in Nuenen, waar telkens zo’n 30 tot 35 pupillen een week lang genoten van allerlei leuke spel- en voetbalactiviteiten. Wegens terugloop van het aantal deelnemers werden de voetbalvakantiekampen na 1974 beëindigd.

12_01.jpg

Een foto uit de beginjaren van het voetbalvakantiekamp in Nuenen.
Voorgrond v.l.n.r.: Bas Smulders, Arnold Schweren, Toontje Kanters, Frans Loomans, Jantje van Vlerken, Theo Welten, Henk Raijmakers, Hans van Dijck.
Tweede rij v.l.n.r.:  Jan v.d. Ven, Hans Geers, Huub Raijmakers, Bert van Lierop, Willie Peters.
Staand derde rij v.l.n.r.: Gerard Lomans, Tiny Swinkels, Jos Michiels, Tonnie Keizers, Pieter Lomans, Will van Otterdijk, ????.
Achtergrond v.l.n.r.: Geert Maes, André Geelen, Hans de Lau, Sjaak Gardien, Hennie Schweren, Tiek van Santvoort, Jan Swinkels.

12-02.jpg

Op deze foto zien we o.a. op de achtergrond: Willem Lomans, Frans Slegers, Frans van Lieshout en Peter Kuijpers. De jeugdspelers zijn v.l.n.r: Hans Geers, Will van Otterdijk, Geert Maes, Toontje Kanters, Hans de Lau, Bert van Lierop, Theo Welten, Hans van Dijck, Frans Loomans, Jan Swinkels, Tiny Swinkels, Tiek van Santvoort en Huub Raijmakers.

12-03.jpg

V.l.n.r.: Gerard Lomans, Bert van Lierop, Theo Welten, Jan Swinkels, Tiek van Santvoort, Hans van Dijck, Tiny Swinkels.

12-04.jpg

De organisatie beginjaren zeventig: Kapelaan Cees Rombauts, Gerard Kuijpers, Nell Verberne, Peter Kuijpers, Ine van de Graft.

Herstart

In 1985 namen Gerard Lomans en Jan Verberne het initiatief om deze oude traditie in ere te herstellen.

12-05.jpg

De eerste jaren verbleef men in de blokhut van Dick van Toor in Valkenswaard. Op deze foto zien we het buitenterrein, waar tevens activiteiten plaatsvonden voor de ouders, die ook een avond uitgenodigd werden.

12-06.jpg
Tijdens de bonte avond in 1987 werden er voor de ouders toneelstukjes opgevoerd en zelfgemaakte liedjes gezongen.

12-07.jpg

Ook de begeleiding zong een lied over het verloop van de voetbalvakantieweek. V.l.n.r.: Gerard Slegers, Louis v.d. Veen, Hans van Santvoort, Hans Maas, Ferry Pape, Twan Cuunders, Tiny Swinkels, Dries van Dijck. (kampleider Gerard Lomans en Jan Verberne staan niet op deze foto).

12-08.jpg

Wie maakt de mooiste duiksprong?
V.l.n.r. staand: Tiny Swinkels, ???, Diego Spetgens. Zittend: Sander Muijen, Dirk Cuunders, Joost Hurkmans, Ivar Bressers, Eric Raijmakers, Frank van Beek, Dorus Rijntjes, Bas van Houts, Twan Cuunders, Harold Verstappen, Jan Verberne, Gerard Slegers, Mark van Lieshout.

12-09.jpg

Plezier tijdens het ‘zeepschuiven’ in 1987.
We herkennen op deze foto v.l.n.r.: Niels Maas, Rob Martens, Giel Looijmans, Joost Hurkmans, Stefan de Wit, Frank Welten, Piet Meeuwis, Gideon Uitdehaag, Sander Muijen, Joost Cranenbroek, Harold Verstappen, Peter Slegers, Twan Relou, Barry Kanters en Guido Bukkems.

De voetbalvakantieweek werd een groot succes, en vanaf dat moment is het jeugdvoetbalkamp jaarlijks onder wisselende kampleiding en op wisselende plaatsen georganiseerd. Dat gebeurt nog steeds, hoewel het aantal dagen inmiddels is teruggebracht van zes dagen naar een weekend.

Wellicht een goed idee om elk jaar een artikel met foto’s op de website te plaatsen over het verloop van het voetbalkamp, want superleuk is het nog altijd!