Uit het archief deel 11: de opening van sportpark De Potacker

7 juli 2022 8:00

In de serie 'Uit het archief' duiken Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten. In de elfde aflevering van ‘Uit het archief’ kijken we terug naar de opening van sportpark De Potacker in het jaar 1948.

Vanaf 1947 voetbalde SV Someren afwisselend op ‘t Vaartje in ’t Eind en in de Keizerstraat in het Dorp. Dat was natuurlijk niet ideaal en daarom werd er gezocht naar mogelijkheden tot centralisatie. In maart 1948 werd een akkoord bereikt met Willem Maas over de huur van 2 ha. landbouwgrond langs de huidige Potakkerweg voor de prijs van 400 gulden per jaar. Die plek was bewust gekozen, omdat het terrein redelijk centraal lag ten opzichte van Dorp en het Eind.

01.jpg

De eerste kleedruimte op sportpark De Potacker werd gebouwd in 1948 en had aanvankelijk nog een dak van stro. Later werden er dakpannen opgelegd.

Deze foto is overigens jaren later gemaakt. V.l.n.r.: Annemie Hilverda-van Doorn (van Theo), Toos van Eijk-van de Laar (van Piet), Helmie Hilverda-Sauvé (van Broer), Leen Slegers-van de Laar (van Herman), Jo Boerekamp-Berkers (van Piet).

In 1948 werd het sportpark in gebruik genomen. Daarvan getuigen twee artikelen in het Peelbelang van destijds.

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

Het bestuur diende al in april 1948 via secretaris Van der Biezen een verzoek in bij de gemeente Someren om de huur en het onderhoud van het sportterrein over te nemen.
08.jpg

De gemeenteraad voelde aanvankelijk niets voor overname van het sportterrein. Daarvan getuigt onderstaand schrijven, ondertekend door burgemeester en gemeentesecretaris. Heel opmerkelijk dat zowel het verzoek van de vereniging alsmede het antwoord van de gemeente van dezelfde persoon afkomstig was. (Van der Biezen was destijds namelijk niet alleen secretaris van SV Someren, maar ook gemeentesecretaris).

09.jpg

De gemeente zorgde o.a. voor extra ondersteuning door de kosten van de metalen omheining om het speelveld en de kosten van de eerste kleedruimte voor haar rekening te nemen. Ook beloofde de gemeente medewerking bij het onderhoud van het sportterrein.

Gemeente Someren wordt eigenaar van De Potacker

Uiteindelijk kocht de gemeente in 1953 toch de grond van de familie Maas en werd daardoor eigenaar van de Potacker. Vanaf 1 januari 1954 pachtte onze vereniging de sportvelden van de gemeente voor 250 gulden per jaar.

De vereniging was erg blij met de gemeentelijke voorwaarden volgens toenmalig secretaris Chris van de Mortel in een vertrouwelijke reactie op een vraag van de Helmondse voetbalvereniging Kolping.

10.jpg