Uit het archief: Het Millis kanon

15 februari 2022 20:00

In de serie 'Uit het archief' duiken clubarchivaris Gerard Slegers en Toon van Maris in ons uitgebreide clubarchief om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren te belichten.
In deze vierde aflevering: ‘Het Millis kanon’.

01.jpg
Broer Hilverda werd lid van SV Someren in 1950. Er werd een jaartje gesmokkeld met zijn geboortejaar, zodat hij op elfjarige leeftijd kon voetballen, i.p.v. de gebruikelijke twaalf jaar. Op jonge leeftijd speelde Broer al in het eerste elftal, dat midden jaren vijftig uitstekend presteerde. In 1957 maakte hij deel uit van het team dat glansrijk kampioen werd en voor het eerst promoveerde naar de vierde klasse.

02.jpg

In 1958 moest Broer zijn dienstplicht vervullen en zodoende kon hij niet meer trainen. Secretaris Van de Mortel schreef een brief namens het bestuur van SV Someren aan de legercommandant in Oirschot om op donderdagavond trainingspermissie te verlenen. Dat verzoek werd inderdaad ingewilligd, zodat Broer één keer per week mee kon trainen met zijn teamgenoten.

03.jpg

Van 1-5 naar 5-5 in Milheeze

In mei 1963 speelde Someren 1 in de vierde klasse een uitwedstrijd tegen Milheezer Boys. De spelers van destijds zullen zich die wedstrijd absoluut nog herinneren (als ze het niet verdrongen hebben). Someren stond met nog een kwartier te spelen op een comfortabele 1-5 voorsprong. De wedstrijd was dus gespeeld zou je denken, maar de thuisclub kwam in dat laatste kwartier nog terug tot 4-5. In de allerlaatste minuut kwam een uittrap van de Milheezer doelman terecht op de Somerense helft. Broer besloot om de bal veilig terug te spelen op zijn eigen doelman, maar tot ieders verbazing verdween zijn iets te harde boogbal in de kruising van het eigen doel.

04.jpg

Jarenlang werd Broer door diverse spelers nog herinnerd aan dit ‘onvergetelijke’ doelpunt en zelf wakkerde hij het vuurtje ook regelmatig aan, bijvoorbeeld toen hij zijn oude teamgenoot en onze latere hoofdsponsor Jan Loomans feliciteerde met diens verjaardag. De reactie van Jan spreekt voor zich.

05.jpg

Zondag 21 april 2024 - aanvang 14:30 uur Sportpark De Potacker
BSV Limburgia/Kamerland 1 (zon)