Uit het archief: Waar komt de naam Potacker - Potakker vandaan?

15 januari 2022 13:00

In deze nieuwe serie 'Uit het archief' duikt onze clubarchivaris Gerard Slegers in ons uitgebreide clubarchief, om interessante, opmerkelijke of verloren gewaande wetenswaardigheden uit de historie van SV Someren uit te lichten. In deze eerste aflevering: waar komt de naam Potacker - Potakker vandaan?

Sinds 1948 voetbalt SV Someren al op sportpark ‘De Potacker’, maar waar komt die naam eigenlijk vandaan?

• Het zou een verwijzing kunnen zijn naar potten of potscherven, die in de ondergrond zijn aangetroffen.
  • Potakker kan ook verwijzen naar goede vruchtbare potgrond of pootgrond.
  • Potakkers worden ook beschreven als hoge akkers, die gedurende eeuwen zijn opgehoogd met heideplaggen, andere strooisels en mest uit de potstal*.

Die laatste verklaring lijkt het meest van toepassing op de akkers gelegen aan de Potackerweg / Potakkerweg.

De bewoning en het gebruik van deze gronden zijn oud, heel oud zelfs. Vondsten in deze akkers gedaan, wijzen er op dat deze hoge akkers, gelegen langs het Aa-dal, al bewoond werden plm. 10.000 jaar voor Christus. De heer Eijsbouts, voormalig hoofd van de vroegere Lambertusschool (in de Postelstraat), heeft zich verdienstelijk gemaakt door oudheidkundige vondsten te verzamelen en deze samen te brengen in het gemeentemuseum. Gevonden stenen speerpunten e.d. uit dat eerste bewoningstijdperk lagen niet aan de oppervlakte, maar 1 à 2 meter diep. Waarschijnlijk waren deze eerste bewoners mensen, die hoofdzakelijk van de jacht leefden. Behalve deze vondsten uit de oudste steentijd, wijzen vondsten uit de middensteentijd, ca. 5000 jaar voor Christus en uit de jongste steentijd, ook op een latere bewoning, terwijl vanaf de ijzertijd (rond 500 jaar voor Christus) alle perioden in de geschiedenis door schervenmateriaal en uitgestrekte urnenvelden konden worden aangetoond. Een viertal Romeinse putten in een straal van 50 meter wijzen heel zeker op een nederzetting omstreeks het begin van onze jaartelling.

Deze akkers werden bewust door de eerste landbouwende stammen uitgekozen. Deze gronden zouden later de Kampen of Hoge Akkers worden. Door de oude bedrijfsvorm in de landbouw, de ‘potstal’, werd de grond in de nabijheid van de boerderij gevlagd, d.w.z. de zoden van het stukje wei aan de boerderij gelegen, werden samen met heide en ander strooisel in de potstal gebracht en daarna met de mest verder op de akkers gedeponeerd. Na eeuwen ontstond er dan een flink hoogteverschil tussen de gronden bij de boerderij gelegen, de ‘uitgeleegde’ akkers en weilanden en de verderop gelegen hogere akkergronden.

*Een potstal was een stal waarin de mest werd opgepot. Op gezette tijden werd de mest bedekt met een nieuwe laag strooisel. Door deze manier van werken kwam het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte had bereikt, werd de stal geleegd. De ondertussen goed aangestampte en gerijpte mest werd verspreid over de akkers, die daardoor in hoogte stegen.

Potackerweg of Potakkerweg?

Foto_01.jpg

De officiële straatnaam was aanvankelijk ‘Potackerweg’ (met ck). In het eerste pachtcontract van de gemeente, opgemaakt op 30 december 1953, wordt melding gemaakt van Potackerweg.

Foto_02.jpg
Het bestuur van SV Someren gebruikte echter in correspondentie met de KNVB al vanaf 1949 de naam Potakkerweg (het voorbeeld is overigens uit 1952-1953).

Foto_03.png            Foto_04.jpg
Door de jaren heen zijn beide namen gebruikt, ook in het straatnamenoverzicht van de gemeente en in de gemeentegids. Tegenwoordig is Potakkerweg (met dubbel k) de naamsaanduiding, maar de gemeente hanteerde zelf altijd – tot voor enkele jaren geleden - Potackerweg (met ck).

Foto_05.jpg  Foto_06.jpg
Dus wat is de juiste naam?  Wie het weet, mag het zeggen!