REÜNIE kampioenwedstrijd R.K.Z.S.V. – SV SOMEREN 1977

17 maart 2017 11:15

Someren 1 – R.K.Z.S.V. 1 speelden in 1977 twee van de meest dramatische, spannende en spraakmakende beslissingswedstrijden.
In 1977 eindigden de teams van R.K.Z.S.V. en S.V. Someren in de 1e klasse 106 H onderafdeling gelijk qua punten en doelsaldo in de voetbalcompetitie

De eerste spannende beslissingswedstrijd op 1 Mei 1977, gevolgd door 5000 man publiek, werd gespeeld te Liessel.
Eindstand na verlenging 1-1. Doelpunt SV Someren Gerard Rutjens - Doelpunt gescoord R.K.Z.S.V. door Verlijsdonk.

Een week daarop op 8 Mei 1977 volgde de 2e beslissingswedstrijd wederom in Liessel en wederom met 5000 man publiek. Eindstand 2-2 ook na verlenging. Somerense doelpunten van Henk Sleegers en Gerard van der Loo, Doelpunten R.K.Z.S.V.: Verlijsdonk en Wieke Bouwmans.

De competitie kampioen moest worden gevonden via penalty schieten. Na 14 penalties was de stand nog gelijk. Penalty 15 (door Piet van de Manakker) kwam via de onderkant lat bij Leon Werts (ex RKZSV) de keeper van Someren op de rug en ging over de doellijn. Doelpunt besliste de scheidrechter, na discussie met de 2 KNVB grensrechters. Fout, bleek na 1 jaar discussiëren van Someren met de KNVB. Als de bal eindigt van een voorwaartse beweging, betekent dit “Einde penalty”.  Dit alleen tijdens dode/beslissende situaties (dus niet tijdens de normale speelduur). Staat sindsdien bij de KNVB spelregels vernoemd.  Echter de arbitrale beslissing, goal voor RKZSV, werd door de KNVB gehandhaafd. Vervolgens  stopte Louis Litjens penalty nr. 16 van Someren en werd  RKZSV daarmee kampioen in 1977.

Het meest verschrikkelijke gebeurde op de terugreis van deze wedstrijd. 2 Leden/supporters van Someren verongelukten in Asten, waarbij Willem Lomans ook de vader van twee van de Somerense spelers en tevens bestuurslid van SV Someren.
Wat kan het verschil tussen vreugde en verdriet groot zijn. Om nooit meer te vergeten.

9 April tijdens en vooraf gaande aan de wedstrijd Someren-ZSV zal er in de kantine van Someren voor de oud spelers/leiders en betrokkenen van 1977 een reünie plaats vinden.

Op het programma staat onder andere; - Tijdens de rust voorstellen van oud spelers aan het publiek.

We zien uit naar deze dag en tot ziens op  Zondag 9 April 2017

Namens de organisatie - Toon van Maris (destijds speler van R.K.Z.S.V)

Team S.V. Someren (Helaas niet alle spelers van kampioenswedstrijden)
Boven v.l.n.r. Henk Manders, Henk Sleegers, Jan Kusters, Jan Tinnemans, Toon van Eijk, Fred v/d. Veen, Harrie Relou, Pieter Lomans,  Onder v.l.n.r. Gerard Lomans, Louis v/d. Veen, Lëon Werts, Nico van Eijk, Gerard Rutjens, Peter Wijlaars

Team R.K.Z.S.V.

Boven v.L.n.r : Willem van Bommel, Wiel Damen, Noud v/d. Kerkhof, Hans Wijnen, Lambert v/d. Manakker, Sjrar Lebon, Gerrit Verlijsdonk, Frits Verlijsdonk, Mart Elbers, Toon van Maris, Mart Verlijsdonk, Jan Verlijsdonk, Jan Kuunders, Toon Elbers, Willem Manders, Jan Verhees, Cor Manders – Onder v.l.n.r. Wieke Bouwmans, Piet van de Manakker, Wim van Dijnen, Louis Litjens, Frank Bouwmans, Chris Elbers, Mario Verlijsdonk, Marius Elbers en Harrie v/d. Ven.