Als scheidsrechter kan ik iets terugdoen voor mijn club!!

10 augustus 2021 22:00

Daan Cortenbach fluit al een aantal jaar wedstrijden bij zowel zijn eigen vereniging als voor de KNVB.

De 22-jarige student kan zo extra ervaring opdoen en hij doet iets terug voor zijn eigen vereniging SV Someren.
Hoewel Cortenbach in de toekomst wel op een hoger niveau wil gaan fluiten, zal zijn band met SV Someren altijd blijven.

Daantje4.JPG

Cortenbach begon als puber met het fluiten van wedstrijden. Er werd op de vereniging een pupillencursus aangeboden en de (destijds) speler van B2 greep die kans met beide handen aan. “Ik kon op zaterdag dan eerste een wedstrijd bij de pupillen leiden en daarna zelf voetballen. Het was mooi te combineren met elkaar.”

Op de pupillencursus leerde Cortenbach dat het belangrijk is dat pupillen plezier hebben in het voetbal en dat de scheidsrechter vooral een begeleider is die aangeeft wat er wel en niet mag. De student werktuigbouwkunde vond het leuk wedstrijden te begeleiden en al snel ging hij ook de cursus verenigingsscheidsrechter volgen. “Ik vond het fluiten steeds leuker worden. Het is mooi dat je kinderen, en ook volwassenen, kunt laten genieten van voetbal. Wanneer spelers na afloop - ongeacht de uitslag - met een glimlach van het veld stappen, geeft mij dat ook een goed gevoel."

"Omdat ik steeds meer plezier in het leiden van wedstrijden kreeg, ben ik na de A1 gestopt als voetballer en verdergegaan als scheidsrechter. Toen heb ik ook de opleiding tot verenigingsscheidsrechter gevolgd. Daar leerde ik de basis van het vak, zoals looplijnen en spelregels. Dat heeft zeker geholpen bij mijn ontwikkeling.”

Extra ervaring opdoen

Cortenbach volgde niet veel later ook nog de SO III. Voordat het coronavirus het amateurvoetbal ruim anderhalf jaar zo goed als lam legde, floot hij zowel bij zijn eigen verenging als bij andere clubs uit de regio zijn wedstrijden. Op zaterdag én zondag was Cortenbach actief als scheidsrechter. “Ik kan nog op beide dagen in het weekend fluiten en zolang dat mogelijk is, wil ik dat blijven doen. Ik doe extra ervaring op door twee wedstrijden per weekend te fluiten."

"Maar het belangrijkste is dat ik door wedstrijden bij SV Someren te fluiten, iets terug kan doen voor de vereniging waar ik jarenlang gevoetbald heb. Veel clubs hebben moeite scheidsrechters te vinden voor jeugdwedstrijden. En spelers vinden het leuker als er een ‘echte’ scheidsrechter op het veld staat in plaats van een ouder of leider.”

Anderen enthousiasmeren

Op dit moment vindt Cortenbach het nog leuk om wedstrijden op verschillende niveaus en in verschillende leeftijdscategorieën te fluiten. In de toekomst ziet hij zichzelf mogelijk wel verder ontwikkelen, maar de band met SV Someren zal altijd blijven. “Uiteindelijk wil ik wil hogerop komen. De tijd zal leren wat voor niveau dat wordt. Ik probeer nu bij de vereniging anderen te enthousiasmeren ook te gaan fluiten. Zo melden we nieuwe scheidsrechters meteen aan voor een opleiding zodra die mogelijkheid er is. Het is gewoon heel leuk om wedstrijden te fluiten en je doet ook nog iets terug voor je eigen vereniging.”