Someren 2 lijdt onnodige nederlaag bij Groene Ster (2-1)

Groene Ster 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

6 november 2022 10:30

F.J.M. Benneker

Sportpark Pronsenbroek
Hei-Grindelweg 66
6413BS
HEERLEN
tel. 045-5218514

Op bezoek bij Groene Ster uit Heerlen, hebben de reserves van Someren de tweede nederlaag van het seizoen geleden. Een erg sterke eerste helft, misschien wel de beste tot nu toe, leidde slechts tot een doelpunt van Bob van Zon en werd gevolgd door een mindere tweede. Groene Ster bleek effectiever en wist daardoor de punten in eigen huis te houden.

Door de vroege aanvangstijd van 10.30 uur, moest Someren al erg vroeg paraat staan op sportpark de Potacker. Van vermoeidheid was echter vanaf het begin geen sprake. Een wakker en actief Someren dicteerde vanaf minuut één de wedstrijd en was duidelijk de sterkere. Vooral het middenveld wist, onder aanvoering van Bart Hurkmans en Bob van Zon, continu de afvallende ballen op te pikken. Was het Bart die controlerend alles onder controle had, Bob was een ware plaag in aanvallend opzicht. Zo dook Bob na zes minuten spelen op voor het doel van Groene Ster. Uit een moeilijke hoek nam Bob de bal op zijn slof maar het leer verdween voorlangs het doel. Niet veel later dook Bob, na een prachtige pass met buitenkant voet van Devi Fondon, op voor de doelman. Echter werd de nummer 10 van Someren nogal dubieus afgevlagd wegens buitenspel. Het doelpunt dat daarop volgde, deed er dus niet meer toe. Niet veel later belandde een vrije trap van de gasten wederom bij de aanvallende middenvelder maar ditmaal was de controle niet daar om gevaarlijk te worden. Groene Ster stelde hier vrijwel niets tegenover maar was uit het niets toch gevaarlijk. Een mooie crossbal werd gevolgd door een dito voorzet en prima kopbal van de beresterke spits. Doelman Wessel Pape wist de bal met een prima reflex echter uit de benedenhoek te tikken. Dit was het enige wapenfeit en na een goede 20 minuten volgde de meer dan terechte voorsprong voor de gasten. Spits Jan Meulendijks werd mooi vrijgespeeld maar zag zijn inzet nog gekeerd worden door de doelman. In de rebound dacht Bob van Zon echter niet na en nam de bal met zijn “mindere” linker ineens op de slof en zag de bal prachtig in de linkerbovenhoek verdwijnen. Someren bleef de betere ploeg en was via Bob nogmaals dichtbij een doelpunt, ware het niet dat hij de bal niet voldoende onder controle kreeg. Ook Jan Meulendijks was dichtbij een doelpunt maar zijn kopbal, na een prima aangesneden vrije trap, werd prachtig onder de lat vandaan getikt. Vlak voor rust volgde nog een sterke periode van de gastheren maar echt verontrustend werd het niet voor de blauwwitten. Wel beet Groene Ster, met name ook door harde overtredingen en fysieker spel, meer van zich af.

Na rust zette de laatste fase van de eerste helft zich voort. Groene Ster probeerde met lange ballen en voorzetten vanaf de zijkant de fysiek sterke spits te zoeken. Someren kreeg het steeds moeilijker maar was wel als eerste dichtbij een volgend doelpunt. Jan Meulendijks ontdeed zich in de vijandelijke zestien handig van twee tegenstanders. Flink gehinderd wist Jan de bal richting het doel te sturen maar het was de keeper die met moeite zijn hand achter de inzet van Jan wist te krijgen. De bal leek de doellijn te passeren maar de scheidsrechter van dienst oordeelde dat de bal de lijn net niet had gepasseerd. Het ernstige shirtje trekken was voor hem ook geen aanleiding om de bal op elf meter te leggen. Vervolgens was Jan nogmaals dichtbij de verdubbeling van de score maar uit een vrije trap kreeg hij de bal niet goed genoeg op zijn schoen. Zonder echt gevaarlijk te worden, kregen de gastheren wel meer en meer de overhand. Dit leidde bij de eerste echte kans na rust ook tot de gelijkmaker. Bij een mooie voorzet vanaf de zijkant, kwam de speler van Groene Ster goed voor zijn man en kopte van dichtbij binnen. De Heerlenaren voelden dat er nog meer te halen was en waren bij twee corners dichtbij de voorsprong. De eerste werd net naast gekopt terwijl de tweede net over het doel van Someren ging. Someren had het zwaar maar werd geholpen door een domme actie van de middenvelder van Groene Ster. Een harde overtreding werd bestraft met een gele kaart. Hier was de speler van Groene Ster niet van gediend en herhaaldelijk commentaar leidde tot de tweede gele kaart. Wie had gedacht dat dit ertoe zou leiden dat Someren de wedstrijd naar zijn hand zou zetten, kwam bedrogen uit. Een goede minuut na de rode kaart, werd een indraaiende voorzet bij de tweede paal terug in de doelmond gebracht alwaar de bal van dichtbij werd binnengetikt. Someren probeerde het in het vervolg nog wel maar het was te slordig om tot een echte doelrijpe kans te komen.

Al met al een erg teleurstellend resultaat. Een ijzersterke eerste helft werd gevolgd door een veel minde tweede. Een tactische omzetting en meer fysiek spel bleek Someren te machtig te zijn. Desalniettemin kan Someren nog steeds terugkijken op een prima start en dit, samen met de eerste helft, moet de basis vormen voor de kanaalderby volgende week. Dan komen de reserves van NWC op bezoek. Aftrap op sportpark de Potacker is dan zoals gewoonlijk om 11.00 uur.

Opstelling Someren: Wessel Pape; Joey Sonnemans (70. Maxime Hollanders), Rik Bukkems, Karel de Lau (C), Dirk Maas (88. Victor Amafina); Bart Hurkmans, Bob van Zon, Niels van Santvoort (51. Robert Janssen); Ties van Baars (70. Rick Vereijken), Jan Meulendijks, Devi Fondon.

Zondag 21 april 2024 - aanvang 14:30 uur Sportpark De Potacker
BSV Limburgia/Kamerland 1 (zon)